I si 'Del revés' fos una comèdia romàntica?
Paolo Genovese dirigeix 'LocaMente', una pel·lícula amb moments irritants i personatges que no importen gens
- Direcció: Paolo Genovese.
- Guió: Paolo Genovese, Isabella Aguilar, Lucia Calamaro, Flaminia Gressi i Paolo Costella.
- 97 minuts. Itàlia (2025).
- Amb Edoardo Leo, Pilar Fogliati, Marco Giallini, Claudio Santamaria i Claudia Pandolfi.
El nou film del popular director italià Paolo Genovese sembla concebut més com un intel·ligent moviment comercial que com una comèdia. És una decisió lògica, al cap i a la fi, ja que Genovese és el creador de la pel·lícula amb més remakes de la història: Perfectes desconeguts. Com aquell film, LocaMente (FolleMente) és una comèdia coral de vocació massiva (i, per tant, no gaire afí a les subtileses) que transcorre en un únic espai i que sembla dissenyada per a la venda de profitosos drets internacionals. A diferència de l'altre film, la premissa de LocaMente no és ni tan sols original, i la inventiva i l'èxit de la molt similar Del revés, la joia animada de Pixar, juguen en contra seva. En aquesta comèdia romàntica de sensibilitat suposadament contemporània, un home i una dona en la seva primera cita han d'enfrontar-se a les diferents personalitats (raó, amor, passió, apatia) que lluiten a l'interior del seu cap, encarnades per quatre personatges que els dicten ordres contradictòries. LocaMente no funciona com a comèdia romàntica perquè els salts continus entre l’exterior i l'interior dels caps impedeixen que coneguem, o que ens importin, els dos protagonistes, que acaben resultant esquemàtics. No obstant això, el més irritant del film és la seva aparent intenció de desconstruir i actualitzar la comèdia romàntica per acabar erigint un discurs tradicional sobre l'amor heterosexual i les suposades diferències entre gèneres que no perd l'oportunitat d'incloure algun comentari ranci sobre el feminisme.