Audiovisual
Cultura Cinema 23/10/2022

Els mosquits que van picar Scarlett Johansson i Sean Penn

Un grup de localitzadors de rodatges internacional visita la Casa Gomis i altres espais singulars del país

4 min
La Casa Gomis rep la visita de localitzadors internacionals.

El Prat de LlobregatScarlett Johansson devia anar untada de citronel·la de cap a peus quan va protagonitzar la campanya de Mango la primavera del 2011, amb la meravellosa Casa Gomis de fons. És impossible sortir-ne indemne, de la visita dels maleïts animalons. Si no fos perquè viuen només quinze dies, aquí els mateixos mosquits haurien pogut picar Joan Miró, Robert Gerhard, Sean Penn, Miguel Bosé i Alfred Garcia, en els diferents plans temporals que se superposen en tots els edificis al llarg de la història. La Casa Gomis va ser un refugi per als avantguardistes durant el franquisme i més tard s’ha convertit en un oasi verd a tocar de Barcelona que acull rodatges, sessions de fotos, classes d’arquitectura i comptades visites turístiques: des que l’anunci d’ampliació de l’aeroport va fer famosa la Ricarda, la casa té llista d’espera. Tot el que ens envolta és zona inundable, fins al punt que amb el temporal Gloria el lloc es va tornar inaccessible. No es veu ni rastre de civilització, però sí que se sent el rugit dragonesc dels avions de l’aeroport, a pocs metres.    

Aquest dissabte a la tarda, els mosquits van poder atacar a plaer una delegació de localitzadors de fotografia i audiovisual internacional que venien a Barcelona després de participar en una fira de referència del sector, el Shooting Locations Marketplace, que es fa a Valladolid. Mentre a l’upper barceloní s’hi rodava el capítol més tràgic de l’última temporada de The Crown, la Catalunya Film Comission agafava una dotzena de localitzadors i els portava durant sis dies pels llocs més singulars del país, en el megapubilla catalana scouting tour: de les Terres de l’Ebre a la Costa Brava passant pels Pirineus, el Congost de Mont-rebei, les vinyes del Priorat, les mines de sal de Cardona, la catedral de Girona, la Barcelona underground...

Primera parada: el Prat de Llobregat. És la tercera localitat de Catalunya que acull més rodatges, després de Barcelona i el Maresme, vora els 140 en un any normal. La joia de la corona d'El Prat Film Office és la Ricarda, que és el nom alhora d’una part de l'espai natural protegit del delta del Llobregat, de l’estany que li dona nom i de la casa de la família Gomis Bertrand, una icona de l’arquitectura racionalista a l’Estat, obra d’Antoni Bonet Castellana, membre del GATCPAC, que la va dissenyar pràcticament per correspondència, des de l’exili, entre 1949 i 1963.

Fan d’amfitriones la Marita i la Susanna Gomis –ara els sis fills de Ricardo Gomis en són els propietaris i altres parents tenen les finques adjacents–, que expliquen la història del lloc i obren totes les portes. Però el grup de localitzadors ja ha desenfundat el mòbil i es dedica a retratar-ho tot: els espais de la casa, el jardí, el mar, plantes, rajoles, mobles, llum. El lloc és espectacular, no per luxós sinó per únic i especial.

Lori Balton davant una de les façanes de la Casa Gomis.
Les germanes Gomis Bertrand davant de la casa que van fer construir els seus pares al Prat de Llobregat.

La novaiorquesa Lori Balton és una de les visitants que té un currículum més impressionant (Top Gun: Maverick, Érase una vez en... Hollywood, Being the Richards). Em dona la targeta de location scout i hi veig que viu a Venice, Califòrnia, però diu que hi ha anys que dorm un total d’un mes a casa. “Fa 35 anys que treballo d’això i adoro la meva feina”. “Faig molta recerca abans de trobar el que necessito –continua–. Normalment treballo a partir d’un guió, i busco. Soc freelance, però tinc la sort de treballar amb els mateixos directors de producció i de cinema, i confien en mi. A vegades el que trobo és millor del que esperaven”. Porta una càmera penjada al coll i fa fotos d’un pla i del seu contraplà, perquè el director es faci la idea del lloc. Sol reproduir amb fotos l’efecte d’entrar en un espai. “M’encanten aquests edificis de mitjans de segle. Si pots rodar en un lloc així és perfecte, perquè de passada ajudes a preservar el lloc, és un win-win –diu Balton sobre la Ricarda–. Els llocs diuen molt de la gent. Aquí ja veus que hi viuria algú intel·ligent i singular, no és la casa d’una persona normal”.

L’Óscar Horacio Sandoval ve de Ciutat de Mèxic. Va ser localitzador de Narcos i té entre mans la minisèrie La máquina, per a Disney Hulu, amb Diego Luna i Gael García Bernal, per la qual el seu equip ha fet 120 localitzacions per a 12 setmanes de rodatge. Ve només a prendre vistes: “Així ho coneixes i tens al cap Espanya quan has de buscar localitzacions”. En canvi, l’Aurelia Thomas (Els Venjadors, Loki) va més per feina. Fa fotos consecutives pensant en crear una panoràmica per presentar a un suposat director i imaginant quin ambient pot donar el lloc (“terror, positiu...”). Però no només això, amb la mirada ho registra tot: “Hi ha electricitat? Estarà disponible si cal? On s’instal·laria tot l’equip? Aquest camí per on hem vingut és massa estret? Els arbres serien igual a l’estiu que a l’hivern? El so dels avions seria molest si hi ha molt diàleg”. El minibús arrenca poc després en direcció al Vendrell. Potser llavors notarà les picades aquí i allà, i afegirà una última nota a la llista. Res que no se solucioni amb citronel·la.

L'interior de la Casa Gomis, coneguda com La Ricarda, de l'arquitecte Bonet Castellana.
El camí que va de la Casa Gomis fins al mar, a la platja del Prat de Llobregat.

Dos exemples de rodatges a la Casa Gomis

stats