Festival de Venècia

La tragèdia d’una nena de Gaza commociona Venècia

'The Voice of Hind Rajab', de la tunisiana Kaouther Ben Hania, es perfila com a favorita per guanyar el Lleó d’Or

L'equip de 'The voice of Hind Rajab' a la Mostra de Venècia
03/09/2025
3 min

Enviat especial a VenèciaQuatre dies després que una manifestació en favor del poble palestí travessés els carrers del Lido, la Mostra de Venècia ha acollit aquest dimecres l’estrena de The Voice of Hind Rajab, de la tunisiana Kaouther Ben Hania, que denuncia l’assassinat a mans de l’exèrcit israelià de la nena de sis anys Hind Rajab. La pel·lícula havia generat una gran expectació, sobretot pels comentaris del director artístic de la Mostra, Alberto Barbera, que en la presentació de la programació va advertir de la contundència dramàtica i del potencial polèmic del film. Aquesta preocupació es va traduir en un enduriment dels controls de seguretat en els accessos a la zona del festival. Així, amb uns minuts de retard, es va iniciar la projecció de la pel·lícula que s’ha convertit en la principal aspirant al Lleó d’Or de la Mostra.

La pel·lícula, que s’estrenarà a l’Estat amb el títol de La voz de Hind, ofereix una crònica detallada i ficcionada dels esforços d'un equip de la Mitja Lluna Roja Palestina per intentar salvar la vida de la Hind, que va quedar atrapada en un cotxe entre els cadàvers d’uns familiars durant la invasió israeliana de Gaza, el 29 de gener de 2024. Però l’element més colpidor del film no es troba en les imatges sinó a la banda de so, ja que Ben Hania utilitza la veu real de la nena, que va quedar gravada a les trucades telefòniques que la nena va intercanviar amb la Mitja Lluna Roja durant les hores en què va romandre al cotxe, atemorida per la presència dels tancs israelians. Aquest tràgic testimoni, que arriba a l’espectador acompanyat de dramàtics primers plans dels actors que donen vida als treballadors del servei d’emergències palestí, converteix The voice of Hind Rajab en una experiència terriblement dolorosa.

El suport de Hollywood

The voice of Hind Rajab ha comptat amb el suport d’un bon grapat d'estrelles de Hollywood. Joaquin Phoenix, Rooney Mara –que han assistit a la première veneciana–, Brad Pitt, Alfonso Cuarón i Jonathan Glazer figuren com a productors executius del film, un aval que Ben Hania considera valuós per poder “canviar les coses”. Segons la directora de Les quatre filles, "a tot el món, s’ha imposat el relat que la mort d’infants [a Gaza] és un dany col·lateral, i això és terriblement deshumanitzant". "Penso que el cinema, i l’art en general, poden ser eines importants per tornar la veu i l’esperança a aquesta gent", ha declarat.

A l’inici de la roda de premsa veneciana de The voice of Hind Rajab, l’actriu Saja Kilani ha demanat la paraula per llegir un breu manifest. “¿No és hora de dir prou als assassinats massius, a la fam, a la deshumanització, a la destrucció i a l'ocupació que està en marxa?”, ha començat a dir Kilani, que ha assegurat que la pel·lícula “no expressa una opinió i no és una fantasia, sinó que enterra les seves arrels en la veritat”. Després, l’actriu ha definit la història de la Hind Rajab com la “d’una nena que va cridar: «Ajudeu-me!»". I ha afegit: "Però l’autèntica pregunta és: com hem pogut deixar que una nena pregui per la seva vida? Ningú hauria de poder viure en pau quan un sol nen ha de suplicar per la seva supervivència”. El manifest acaba amb un desig: “Deixeu que la veu de la Hind sigui escoltada a tot el món, que us recordi el silenci que s’ha construït al voltant de Gaza. Deixeu que us parli del genocidi que el silenci protegeix. I deixeu que digui «prou»”.

La memòria de Dante

L’altra polèmica del dia a Venècia ha estat marcada per l’absència dels actors Gal Gadot i Gerard Butler a la catifa vermella de la pel·lícula In the Hand of Dante, en la qual Julian Schnabel adapta la novel·la homònima del periodista nord-americà Nick Tosches, centrada en la troballa d’un manuscrit de La divina comèdia. L’absència de Gadot i Butler –que han manifestat en el passat el seu suport al govern israelià– ha estat llegida com el resultat de les protestes del grup Artists 4 Palestine, que va demanar al festival que cancel·lés les invitacions a aquests intèrprets i a “qualsevol artista i celebritat que defensi públicament i activament el genocidi”. Schnabel ha expressat la seva oposició als boicots contra qualsevol artista: “Vaig seleccionar aquests actors pels seus mèrits artístics i han fet una feina extraordinària a la pel·lícula, i ja està. És millor parlar de la pel·lícula que d’aquest tema”. Però la veritat és que In the Hand of Dante, protagonitzada per Oscar Isaac, és un film decebedor, que pretén establir una relació entre l’imaginari de Dante i el món contemporani, però que acaba atrapat en el seu propi laberint temporal.

stats