MÚSICA
Cultura 25/02/2016

El Liceu busca l’estabilitat amb prudència

L’‘Elektra’ de Patrice Chéreau, ‘Don Giovanni’ en 3D i ‘Quartett’ destaquen en la temporada 2016-2017

Xavier Cervantes
4 min
La posada en escena que Àlex Ollé ha fet per a Quartett, de Luca Francesconi, inclou vídeos de Franc Aleu i una caixa suspesa a l’escenari mitjançant uns cables metàl·lics. Els cantants no surten de la caixa en tota la funció.

BarcelonaLa directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, parla de “responsabilitat” per defensar una línia de programació operística que per a la temporada 2016-2017 inclou, entre d’altres, tres títols de Verdi ( Macbeth, Rigoletto i Il trovatore ) i tres de Mozart ( Les noces de Fígaro, el Don Giovanni high tech de Kasper Holteni La flauta màgica ), a més de Quartett, de Luca Francesconi, amb direcció escènica del furero Àlex Ollé i el muntatge de l’Elektra de Richard Strauss que Patrice Chéreau va deixar enllestit abans de morir l’any 2013. La responsabilitat és imprescindible en un equipament cultural que per a la temporada 2016-2017 preveu que el 44% dels ingressos provinguin de les aportacions públiques: 19,28 milions d’euros repartits entre la Generalitat (8,01 milions), el ministeri de Cultura (7,11), l’Ajuntament de Barcelona (2,57) i la Diputació de Barcelona (1,59). És a dir, el mateix que a la temporada 2015-2016.

“Volem treballar plans pluriennals amb les administracions i que es compleixin els percentatges que marquen els estatuts del teatre”, va dir ahir el director general del Liceu, Roger Guasch, i va recordar que és el ministeri de Cultura qui està incomplint perquè la seva aportació hauria de ser del 45% i ara és del 36,8%, mentre que les altres administracions estan per sobre del que preveuen els estatuts. El fet que el govern espanyol estigui en funcions no ajuda. “No serà fàcil, perquè toca tornar a picar pedra, però confio que en els pròxims mesos trobarem una solució que estabilitzi el Liceu fins al 2021”, diu Guasch.

Així doncs, i amb un pressupost total de 43,30 milions d’euros (1,1 milions més que el 2015-2016) i una previsió de dèficit de 303.000 euros, Scheppelmann ha confeccionat una programació que musicalment busca “l’equilibri” entre la modernitat i el repertori clàssic i que en la posada en escena combina reposicions i actualitzacions amb produccions d’autor i amb altres en què la tecnologia visual i sonora tenen un paper destacat. “L’ambició de cada temporada és qualitat, varietat -aquest any del Barroc de Vivaldi al segle XXI de Francesconi-, títols més de repertori, obres de grans compositors no gaire representades, grans directors d’escena i veus grans importants”, diu Scheppelmann, que subratlla com a “punts forts” de la programació Elektra i Quartett.

La temporada operística, sense cap títol d’autoria catalana, inclou catorze òperes (dues més que la temporada anterior), de les quals gairebé la meitat són de Verdi i Mozart i tres són en versió concert: Teuzonne, de Vivaldi, amb direcció de Jordi Savall, Thaïs, de Massenet, amb Plácido Domingo en el rol d’Athanaël, i una adaptació de l’opereta La vídua alegre, de Franz Lehár, dirigida per Josep Pons. Tot plegat seran 98 funcions operístiques, set més que en la programació en curs.

Les veus

Pel que fa a les veus, la nova temporada tindrà doble presència del tenor mexicà Javier Camarena, que debutarà en el rol de duc de Màntua a Rigoletto i que també cantarà a la producció de Laurent Pelly de La fille du régiment, de Donizetti, juntament amb Sabina Puértolas, Ewa Podles i, com a actriu, Bibiana Fernández. Tatiana Serjan i Martina Serafin seran Lady Macbeth en el muntatge de Christof Loy, i Piotr Beczala encapçala el cast de Werther. També hi haurà grans veus en els concerts i recitals: Dmitri Hvorostovsky, Simon Keenlyside, Gregory Kunde, Sondra Radvanovsky i Joyce DiDonato.

La façana, pendent de l’Ajuntament

La intervenció artística de Frederic Amat a la façana del Liceu segueix pendent de l’aprovació de l’Ajuntament de Barcelona. El consistori va emetre un informe negatiu sobre el primer projecte, i el Liceu n’ha presentat una altra versió, “la 3.0”, segons Roger Guasch, per “adequar-se als requeriments”. Amat ha reduït en 15 cm el diàmetre de les 169 anelles i ha esponjat la façana històrica del carrer Sant Pau estenent la intervenció a les façanes modernes.

ELS TÍTOLS MÉS DESTACATS DE LA PROGRAMACIÓ

‘Macbeth’

La temporada 2016-2017 s’obrirà amb la segona tanda de funcions de La flauta màgica, el títol que tanca la 2015-2016. Però la inauguració oficial serà Macbeth de Verdi amb direcció escènica de Christof Loy i el debut al Liceu del director Giampaolo Bisanti.

‘Elektra’

Un dels grans moments de la temporada, tot i que només seran cinc funcions. Aquesta producció de l’Elektra de Richard Strauss és la que va deixar feta Patrice Chéreau abans de morir, i arriba pràcticament amb el mateix equip artístic que la va estrenar a Ais de Provença.

‘Quartett’

“És visualment molt impactant”, diu Christina Scheppelmann sobre el muntatge que Àlex Ollé ha fet de l’obra que Luca Francesconi va estrenar a Milà el 2011. Al Liceu s’hi veuran cinc funcions d’aquesta revisió de Les amistats perilloses.

‘Don Giovanni’

Projeccions en 3D i profunditat escènica són dos dels elements que Kasper Holten posa en joc en aquest Don Giovanni de Mozart en versió high tech. A més, amb un doble cast amb Mariusz Kwiecien i Carlos Álvarez en el rol protagonista.

El ballet Preljocaj

Pel que fa a la dansa, a més de It Dansa, passaran pel Liceu el Ballet Nacional Sodre / Uruguai amb Julio Bocca i la companyia d’Angelin Preljocaj.

stats