Cinema
Cultura 13/07/2021

'La dona que va fugir': nou retrat femení i nova obra mestra de Hong Sang-soo

El penúltim film del sud-coreà és un depurat exercici sobre la vida abans i després dels grans canvis

2 min
Fotograma de 'La dona que va fugir'

'La dona que va fugir'

(5 estrelles)

Direcció i guió: Hong Sang-soo. 77 min. Corea del Sud (2020). Amb Kim Min-hee, Song Seon-mi i Eun-mi Lee. Estrena als cinemes

Quins passos fa d’una dona que vol deixar-ho tot enrere? Quan veiem per primer cop la Gam-hee a La dona que va fugir, de seguida intuïm que, com a bona criatura de Hong Sang-soo, amaga un magma emocional sota la suavitat del rostre. Interpretada per Kim Min-hee, ha aprofitat l’absència del marit per retrobar-se amb antigues amigues i conegudes. És un viatge al passat en tota regla però també, potser, els primers compassos d’un futur que s’obre camí amb cada conversa trivial i cada silenci contemplatiu.

Tràiler de 'La dona que va fugir'

La Gam-hee protagonitza La dona que va fugir però són les amigues amb qui es troba les que articulen els anhels d’aquest personatge elusiu. “No tinc ganes de veure ningú. Quan soc amb gent dic coses que no necessito dir i faig coses que no vull fer”, diu a la Young-soon, la primera amiga que visita. La Young-soon s’ha divorciat, viu als afores de Seül cuidant gallines i, durant una de les converses, li parla de la seva veïna, que va marxar abandonant el marit i la filla adolescent. La Su-young, la segona amiga, també vol fugir, però d’un jove poeta que la persegueix per tot arreu; i, si pogués, la Woo-jin, antiga rival amb qui competia per l’atenció d’un escriptor, s'escaparia de l'enuig quotidià del seu matrimoni.

Fugir –dels homes i de la rutina– i la manera de fer-ho són les qüestions que palpiten en aquest nou conte moral de Hong Sang-soo, que posa en pràctica una depuració i subtilesa mai vistes. Mestre de les rimes visuals i narratives, el motiu de la fuga transita d’història a història amb una calma inaudita. Aquí, les borratxeres de soju han deixat pas a les pomes i l’angoixa davant els canvis té com a resposta dues imatges de serenor: la d’un horitzó marítim en la foscor de la sala de cinema i la d’un simpàtic gat badallant, icona absoluta de l’enèsima obra mestra del sud-coreà.

stats