Cultura 13/08/2021

Javier Jaén, el dissenyador barceloní que ha seduït Pedro Almodóvar

Després de la polèmica censura del cartell de 'Madres paralelas' a Instagram, l'artista afirma: "El pitjor és "l'autocensura"

6 min
El dissenyador Javier Jaén al seu estudi amb el cartell de 'Madres paralelas', de Pedro Almodóvar, que va ser censurat a Instagram

BarcelonaEl dissenyador Javier Jaén (Barcelona, 1983) ha reaccionat amb molta filosofia al fet que Instagram li hagi interromput les vacances prohibint el cartell que ha creat per a la pròxima pel·lícula de Pedro Almodovar, Madres paralelas. Per un mugró. Això va ser dilluns, dimarts va fer prop de vint entrevistes i quan va rebre l’ARA al seu estudi de Gràcia dimecres en tenia una desena més. Jaén es pren el seu temps per trobar les paraules precises per parlar del cartell de Madres paralelas: “Volia que no deixés ningú indiferent”, afirma. La provocació no entrava ni en els seus plans ni en els de Pedro Almodóvar. “Al contrari del que s’ha escrit, la censura era un problema, no era cap estratègia estranya”, assegura. “Vaig defensar aquesta proposta entre una desena –explica–, però en un primer moment va quedar congelada perquè sabíem que hi ha una xarxa social com és Instagram on no ens la deixarien posar. Quan va quedar congelada, em vaig quedar amb molt mal regust de boca, però el pitjor és l’autocensura, no intentar-ho, pensar que serà massa perillós. Està bé remoure les coses que donem per fetes i que ens semblen normals però que potser no ho són tant”.

El polèmic cartell de la pel·lícula de Pedro Almodóvar 'Madres paralelas'.
El dissenyador amb algunes de les màscares que té al seu estudi.

Al director manxec li havia agradat aquesta imatge doble del mugró d'on surt una gota de llet que alhora és un ull que plora i no es va fer enrere davant la possibilitat que la vetessin. “L’endemà em va trucar Pedro Almodóvar personalment i em va dir que ell també creia que era el cartell que havia de sortir –recorda Jaén–, que feia pel·lícules des de molt abans de les xarxes socials i que si sempre havia treballat amb llibertat i integritat, volia continuar fent-ho. I que no li importava si a Instagram això no li semblava bé”. 

Una de les 'cafefuertas' de Javier Jaén.
Portada de la revista 'Ebony' del novembre del 2015, de Javier Jaén.
Portada d'aniversari de 'The New Yorker', de Javier Jaén.

Efectivament hi va haver censura però Instagram va canviar de parer ràpid: Jaén va rebre dimecres una trucada d’un portaveu de Facebook, propietari d’Instagram, per dir-li que el cartell de Madres paralelas es podrà difondre gràcies al “context artístic” que envolta el mugró que hi apareix. Un comunicat de l'empresa demanava disculpes per “la confusió” que havia creat. “És molt estrany com a dissenyador que algú et digui no només que la teva feina està malament sinó també que s’ha de protegir els altres perquè no la vegin”, diu Jaén. “Això genera un precedent molt perillós”, subratlla el dissenyador, que creu que la polèmica ha servit per qüestionar que la decisió del que es pot veure o no es prengui des del despatx d’una multinacional i que els afectats no tinguin dret a rèplica. “Quan vaig tornar a penjar la imatge a Instagram em van amenaçar amb esborrar-me el compte. Per a mi ha sigut una petita gran victòria. No sé què passarà a partir d’ara, però la resposta de la gent ha sigut brutal, i el cas ha sortit a tots els mitjans”, recorda.

La gràfica extraordinària de les pel·lícules de Pedro Almodóvar

Pedro Almodóvar té una cura exquisida en el disseny gràfic dels cartells i els títols de crèdit de les seves pel·lícules: els més sonats són els que Juan Gatti –el dissenyador que més ha treballat amb el director manxec– va fer per a Mujeres al borde de un ataque de nervios, fins al punt que van formar part d'una de les primeres exposicions gràfiques del Museu del Disseny de Barcelona. Així que amb el cartell de Madres paralelas Javier Jaén ha entrat en una llista selecta on també hi ha creadors com el polifacètic Iván Zulueta, Ceesepe, Óscar Mariné i Xavier Mariscal. “Quan em van trucar evidentment vaig dir que sí, i el primer que vaig fer va ser imprimir tots els cartells. Quan me’ls mirava vaig sentir vertigen i em vaig preguntar què feia jo entre tots ells, que han sigut mestres i ens han obert camí”, diu Jaén. Després de rebre l’encàrrec, va anar a Madrid per veure Madres paralelas i parlar amb Almodóvar. “Les bones feines surten del diàleg, la confiança i d’una certa valentia, i no des de la polèmica, que no va estar damunt la taula en cap moment”, subratlla.