Òpera
Cultura  /  Òpera 17/09/2022

Les portes del Liceu s'obren al jove talent líric català

Sara Blanch, Serena Saenz i Carles Pachón protagonitzen l'òpera 'Don Pasquale'

3 min
Una escena de l'assaig de 'Don Pasquale' al Liceu.

BacelonaL'ebrenca Sara Blanch, la barcelonina Serena Sáenz i el bagenc Carles Pachón són tres dels protagonistes de la producció de l'òpera Don Pasquale de Donizetti que inaugura la temporada 2022-23 del Gran Teatre Liceu el 21 de setembre. Se'n faran nou funcions fins al 9 d'octubre, en què les sopranos Blanch i Saenz alternaran el paper de Norina i Pachón i el baríton polonès Andrzej Filonczyk el de Doctor Malatesta. És a dir, res de papers menors. "Aquests fabulosos cantants són el futur", diu el baix-baríton aragonès Carlos Chausson, tot un mestre en el repertori còmic que comparteix el rol de Don Pasquale amb l'italià Alessandro Corbelli. Tot plegat, amb direcció escènica de Damiano Michieletto i musical de Josep Pons, i el debut al Liceu del tenor basc Xabier Anduaga i del baix valencià David Cervera.

L'anterior directora artística del Liceu, Christina Scheppelmann, conscient del bon nivell del planter líric del país, va obrir els repartiments a cantants com la mateixa Sara Blanch (Darmós, 1989), que va debutar al teatre de la Rambla el 2017 amb la versió concert de Thaïs de Massenet, en què feia d'una de les esclaves de Nicias. Més endavant van venir més papers, ja en òperes escenificades, i finalment la temporada passada va fer doblet: primer obrint curs amb la Zerbinetta d'Ariadne auf Naxos, de Strauss, i després tancant la temporada amb la Reina de la Nit de La flauta màgica de Mozart. "Una sensacional" Reina de la Nit, va escriure el crític de l'ARA Jaume Radigales . "Després d'unes quantes experiències al Liceu, tinc la sensació de ser a casa", explica Blanch. Que els cantants catalans puguin tenir aquesta sensació ha de ser una prioritat de la direcció del teatre. "Donar suport al talent local és gairebé un posicionament del teatre", diu el director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar. Després de Don Pasquale, l'agenda de Blanch inclou el paper d'Amina a La sonnambula, de Bellini, a Niça.

En aquella Flauta màgica també hi va participar Serena Sáenz (Barcelona, 1994), fent-hi una delicada Pamina. El seu debut al Liceu va ser el 2021, quan va haver de substituir la nord-americana Nadine Sierra a Lucia di Lammermoor, de Donizetti. L'ovació que va rebre va confirmar els elogis que la reconeixien com un talent amb molt de futur. "Poder tornar al Liceu, i a més amb Don Pasquale, em sembla el top del top", admet Sáenz, que torna a ser Norina, el paper que va cantar per primera vegada el febrer passat a Sabadell i a Sant Cugat del Vallès, en la producció de la Fundació Òpera a Catalunya. Just després de Don Pasquale, Sáenz farà el 18 d'octubre un recital al Teatro de la Zarzuela dedicat exclusivament a compositors catalans: Granados, Mompou, Oltra i Guinovart.

Carles Pachón (Navàs, 1995) també viu un molt bon any. Fa alguns mesos va guanyar el primer premi en la categoria masculina del Concurs Internacional Neue Stimmen alemany i ha enllaçat uns quants papers de repertori a la Staatsoper Unter den Linden de Berlín, on tornarà al desembre per fer La bohème, de Puccini. Al Liceu va debutar el 2017 amb Il viagio a Reims, de Rossini (on també hi havia Carlos Chausson), i hi va tornar precisament amb la Lucia di Lammermoor del 2021. Ara s'estrena com el maquiavèl·lic Doctor Malatesta de l'òpera de Donizetti. "Fa set anys que em dedico a pujar als escenaris com a cantant d'òpera i un tant per cent molt elevat de les vegades hi he pujat amb gent que és aquí", va recordar Pachón a la roda de premsa de presentació de Don Pasquale.

"Amb el Carles Pachón hem fet moltes coses junts i la complicitat que hi ha entre tots dos en molts moments és molt agraïda, perquè treballes amb companys que coneixes i que saps com reaccionaran. És un goig ser aquí", assegura Serena Sáenz. "Quan mostrem aquesta part que també és nostra, d'amistat i de companyonia, això arriba als espectadors i marca la diferència. Hem d'aprofitar-ho a favor nostre i el Liceu, que és el nostre teatre, és el lloc ideal perquè passi això", confessa Pachón.

stats