Cultura 24/07/2019

Pascal Comelade s’acomiada dels escenaris per la Mercè

La programació musical de la festa major de Barcelona inclou noms com Jay-Jay Johanson, Oumou Sangaré i el ‘Dioptria’ de Pau Riba

Jordi Garrigós
3 min
Pascal Comelade s’acomiada dels escenaris per la Mercè

Un centenar de grups repartits per onze escenaris de Barcelona. Del 20 al 24 de setembre torna la Mercè, i ho fa posant la música al centre de la festa major. La programació completa d’aquest any barreja propostes de casa amb bandes de setze països diferents, entre les quals destaca especialment el concert de comiat de Pascal Comelade, que farà una última actuació a Catalunya amb la Cobla Sant Jordi i acompanyat d’amics de l’alçada de Jaume Sisa, Albert Pla, Pau Riba i Enric Casasses, entre d’altres. Després d’haver dit adeu als escenaris francesos, l’artista de Montpeller també s’acomiadarà del públic barceloní davant de la Catedral.

Un altre dels concerts emotius serà l’espectacle Dioptria, que celebra els cinquanta anys de la publicació de l’històric disc de Pau Riba, que el músic interpreta íntegrament. El concert es va estrenar al Barnasants l’abril passat i aquí el farà al Moll de la Fusta. De la programació també destaca la presència del suec Jay-Jay Johanson, que arribarà a Barcelona presentant nou disc, i dels indies de Leeds The Wedding Present, amb l’històric David Gedge, que interpretaran íntegrament el seu Bizarro.

Com ha passat els últims anys, els concerts que s’esperen més multitudinaris són els de la platja del Bogatell, on hi ha l’escenari Mediterràniament d’Estrella Damm. En dos dies hi passaran grups tan populars com Dorian, Oques Grasses, Da Souza, Joan Dausà, La Pegatina, The Gramophone Allstars i La Casa Azul, que ensenyarà La gran esfera, un nou àlbum després de vuit anys de silenci discogràfic.

Per a Dani Granados, assessor de l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub), la música de la Mercè és “un punt de trobada entre la descoberta i la participació”. D’aquí que hagin programat noms que van des de dives de la música africana (com la maliana Oumou Sangaré, que combina sons africans amb beats electrònics), a les noves veus del flamenc (imprescindible descobrir la cordovesa formada a Barcelona María José Llergo), del rock clàssic (Mattiel), clàssics de l’indie local (Vàlius), grups de punk primitiu (Sandré) o bandes de rap de combat (Tribade), entre una enorme amalgama d’estils que conformen el cartell.

Del total de grups programats amb un líder clar, un 68% són dones, i de les bandes sense líder, un 49% tenen noies entre els seus membres. “La nova normalitat és aquesta”, ha explicat Granados -fent seu el lema de l’última edició del Primavera Sound- quan ha repassat la presència femenina als escenaris de la Mercè. Pel que fa a la ciutat convidada, la del 2019 serà Beirut, que agafa el relleu a Reykjavík i que aporta la presència d’artistes com Tarek Yamani, Tania Saleh o El Rass.

L’aparador de músiques emergents tornarà a ser el Barcelona Acció Musical (BAM), concentrat principalment a les places dels Àngels i Joan Coromines, ja que aquest any la rambla del Raval serà baixa a causa d’unes obres que impossibiliten la celebració de concerts. Una de les novetats d’aquesta edició, en la part més independent de la festa, és l’arribada del BAM a l’escenari del Moll de la Fusta, l’emplaçament “més de festa major”, segons Jordi Turtós, director del Mercè Música. El Parc Central de Nou Barris es consolida com l’escenari de música clàssica, amb concerts de l’OBC, l’Orquestra i el Cor del Liceu, la Banda Municipal de Barcelona i l’OSV amb els ballarins Brodas Bros.

Pel que fa a la resta de la programació, destaquen uns hiperactius El Petit de Cal Eril, en plena presentació del seu nou elapé, Energia fosca; Maria Rodés, que gira amb Eclíptica i aquest any ha interpretat la cançó de l’anunci d’Estrella Damm; Ran Ran Ran, que presenten el disc folk L’hereu ; i el guitarrista i compositor de flamenc de Cornellà de Llobregat Chicuelo, entre d’altres.

stats