Florentino irromp a Abertis

La constructora ACS estudia millorar l'oferta d'Atlantia per la catalana, de la qual va ser fundadora

Abertis podria tornar als orígens. La constructora de Florentino Pérez, ACS, ha confirmat aquest divendres que estudia la possibilitat de presentar una oferta per quedar-se la gestora catalana d’infraestructures després que Aena fes una temptativa i amb l’oferta formal de la italiana Atlantia ja sobre la taula. ACS va ser, el 2003, un dels fundadors d’Abertis juntament amb La Caixa i, per tant, una operació com aquesta implicaria que la constructora tornaria a fusionar el seu futur amb el de l’empresa de concessions. A més, una solució com aquesta resoldria la preocupació del govern de Rajoy, que no vol deixar que Abertis passi a mans italianes, i de passada no involucraria l’Estat en aquesta operació per preservar-ne l’espanyolitat.

La constructora del president del Reial Madrid ha confirmat aquest matí, abans que obrís la borsa, la informació avançada pel diari 'Expansión' sobre les seves intencions de tornar a Abertis, i s'ha evitat així que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) en suspengués la cotització, com havia passat dos dies abans amb Aena, que va trigar més estona a pronunciar-se i a descartar públicament la seva voluntat de plantar cara a Atlantia, malgrat reconèixer que ho havia estudiat.

Suport de fons internacionals

En aquest cas, però, la intencionalitat és diferent, perquè mentre el gestor aeroportuari parcialment en mans de l’Estat anunciava oficialment que no preveia l’operació precisament per decisió del govern espanyol, ACS mantenia en el seu comunicat que estudiava "amb assistència d’assessors externs, i sense que s’hagi sotmès la qüestió al consell d’administració, una possible contraopa sobre Abertis sense que fins ara s’hagi pres cap decisió”.

Abertis, de comprar a ser compradaFonts citades per Reuters apunten que ACS està immersa en converses amb fons de pensions i d’infraestructures i amb empreses de capital privat per tirar endavant l’oferta. Les mateixes fonts assenyalen directament capital internacional: “Les negociacions amb fons d’Austràlia i el Canadà, inclosos fons sobirans, estan en marxa”.

Però per què ACS necessita el suport de socis? L’oferta d’Atlantia va valorar Abertis en 16.300 milions d’euros, però a aquesta xifra cal sumar-hi els 15.000 milions de deute que arrossega la gestora catalana d’infraestructures, la qual cosa eleva l’operació a 32.000 milions d’euros. ACS factura precisament prop de 32.000 milions anuals, però té una capitalització borsària d’11.000 milions d’euros i es troba en ple procés per reduir l'endeutament. Per la seva banda, Abertis supera els 16.000 milions de capitalització i arrossega un passiu gairebé de la mateixa quantitat. La diferència de mida, doncs, com apuntaven ahir els analistes de Sabadell Borsa, fa complicada l’operació.

27.000M€

És la capitalització que sumarien Abertis i ACS plegades hores d'ara i sense comptar el deute.

Per això, la resposta dels inversors a la notícia va ser una ràpida caiguda de la cotització d’ACS, que els mateixos analistes expliquen per la por dels accionistes a perdre pes en l’accionariat si ACS amplia capital per donar entrada a fons estrangers per ajudar en la compra. Abertis, en canvi, va pujar ara que cada vegada sona amb més insistència l’interès d’altres empreses per adquirir-la. Tot indica que la companyia serà la protagonista de l’operació de l’any, si és que finalment es produeix. Conjuntament, ACS i Abertis valdrien uns 27.000 milions sense comptar-hi el deute, i en facturarien prop de 37.000.

D’altra banda, cal recordar que el primer accionista d’Abertis és CaixaBank a través de Criteria, que no estava conforme amb l’oferta d’Atlantia i que, per tant, es beneficiaria de l’aparició de noves ofertes.
Per a l’Estat, Florentino Pérez també és la millor opció de les tres que pot arribar a haver-hi sobre la taula (fons financeres apunten que Aena encara ho estudia, també amb l’ajut de fons externs). Malgrat que ahir el ministre d’Economia, Luis de Guindos, va dir que “la nacionalitat no és important en les ofertes per Abertis”, l’executiu sí que ha reconegut que l’operació l'importava especialment i que, fins i tot, podria intentar vetar-la. Abertis no només és el primer gestor d’infraestructures d’Espanya sinó que també controla Hispasat, empresa estratègica per a l’Estat.

41.400 M€

És la capitalització que sumarien Abertis i Aena en cas que es portés a terme l'operació.

Impedir a través d’Aena que Abertis passi a ser italiana suposava perdre control sobre el gestor d’aeroports i haver de consultar-ho al Congrés; impedir-ho a través de la constructora del president del Reial Madrid sembla una opció més viable que, a més, milloraria la predisposició de CaixaBank.

Més continguts de