El Black Friday topa amb el clam global pel canvi climàtic

La campanya coincideix arreu del món amb protestes contra el consumisme

Els globus i pancartes que anunciaven els descomptes del Black Friday al centre de Barcelona han hagut de compartir espai –almenys durant una estona a la tarda– amb un altre fenomen lligat als divendres. El moviment contra el canvi climàtic Fridays for Future, que ha convocat, com cada setmana, protestes a les grans ciutats del món per exigir solucions a la crisi ambiental, aquest cop ho ha fet amb els ulls més posats en el consumisme. A la capital catalana, mig centenar de persones s'han manifestat sense incidents davant de botigues i grans superfícies de la plaça Catalunya i carrers adjacents.

En un manifest penjat a les xarxes, Fridays for Future ha denunciat l'altra cara de la jornada de promocions, que defineix com "l'explotació desmesurada d'un planeta amb recursos limitats executada amb vulneracions constants dels drets humans de milers de persones". Per a l'organització, el Black Friday té "unes conseqüències que, per més invisibles que siguin als ulls de les que ens hi trobem immerses, són catastròfiques". Com a exemple, el moviment avisa que els costos socials i mediambientals del sector de la moda són "alarmants" i proposa "construir un horitzó sostenible" a través del "consum responsable".

El Black Friday explora els seus límits

Les concentracions s'han repetit en una vintena de ciutats espanyoles, a més de Roma, Berlín o Viena. A Madrid, la protesta ha acabat davant del Congrés de Diputats, tres dies abans que comenci a la capital la conferència pel canvi climàtic COP25. Els activistes francesos també han protestat davant de centres logístics d'Amazon, als quals el moviment assenyala per les emissions contaminants que genera el transport de mercaderies del comerç electrònic. Precisament, el Black Friday continuarà dilluns a la xarxa amb el seu germà petit online, el Cyber Monday, amb el qual les plataformes esperen replicar l'últim gran èxit d'Alibaba amb la campanya del Dia del Solter.

Pronòstics tebis

A falta de quatre hores per acabar la jornada de promocions (alguns comerços allarguen tot el cap de setmana), el president de l'associació de cadenes de comerços familiars Comertia, Germán Cid, feia una previsió de vendes en la línia de l'any passat. "No ha anat pitjor, però no són els creixements del 30% o el 40% dels primers anys", reconeix. En aquest sentit, assegura que en alguns negocis amb presència física i online les vendes han sigut millors a la botiga que a la xarxa.

Un cop més, ha recordat que el Black Friday és una arma de doble tall per als petits comerciants, ja que els obliga a sumar-se als descomptes just abans de la campanya de Nadal, quan tornaran a vendre al preu original. D'altra banda, també ha defensat que les botigues de proximitat han de ser l'estendard del consum responsable i convèncer els consumidors que "sortir a comprar a prop de casa" té menys costos per al planeta que fer-ho amb un clic a l'ordinador.

Més continguts de