Brussel·les investigarà Apple arran de la denúncia de Spotify per competència deslleial

Segons el 'Financial Times', estudiarà si l'Apple Store afavoreix els seus propis serveis de música

Creix la competència en el sector de la música en 'streaming', que comença a demostrar que pot arribar a ser un negoci profitós. Segons publica el 'Financial Times', la Comissió Europea obrirà una investigació per determinar si Apple comet competència deslleial a través de l'aplicació Apple Store, des de la qual s'han de descarregar aplicacions com ara Spotify o Apple Music, les dues grans del sector de la música en 'streaming'. La plataforma Spotify va denunciar al març davant la Comissió Europea que el fabricant de l'iPhone afavoria les descàrregues de les seves pròpies aplicacions a través de l'Apple Store perquè assegura que l'empresa fa de "jugador i d'àrbitre" i deixa en desavantatge la resta de desenvolupadors. 

Així ho va explicar a través d'un comunicat quan es va presentar la denúncia el fundador de Spotify, el suec Daniel Ek, que denuncia que Apple obliga Spotify i altres serveis digitals a pagar una comissió del 30% per cada compra de l'aplicació feta a través del sistema de pagaments d'Apple, cosa que "inflaria artificialment" el preu de les subscripcions de Spotify per sobre del d'Apple Music. Però si Spotify intenta escapar-se d'aquesta via evitant el sistema de pagaments d'Apple, l'empresa fundada per Steve Jobs "aplica un conjunt de restriccions tècniques que limiten l'experiència de l'usuari" o fins i tot es donen restriccions com ara la impossibilitat d'enviar correus electrònics als usuaris de Spotify si utilitzen dispositius Apple. 

El gran salt de Spotify

Segons explica el 'Financial Times' citant tres fonts coneixedores de la investigació, després de considerar la queixa de Spotify i fer enquestes als usuaris, clients i rivals del mercat, el departament de Competència de la Comissió Europea ha decidit iniciar una investigació formal que pot durar anys. Tot i això, les empreses poden accelerar el procés col·laborant amb la Comissió i corregint les actuacions que reclami Brussel·les per evitar sancions que poden ascendir fins al 10% de la facturació de l'empresa. La Comissió Europea ja ha portat a terme investigacions d'aquest tipus en casos, per exemple, com el de Google, que ha sigut investigat i sancionat per pràctiques contràries a la lliure i igual competència en els seus serveis de publicitat i amb Android. 

El mateix diari financer posa de manifest que altres empreses del sector, com ara Deezer, han mostrat les mateixes preocupacions que Spotify, però un advocat de Spotify que va treballar en la denúncia explica que hi ha por d'enfrontar-se a Apple. 

Aquesta és una batalla clau en el negoci de les plataformes digitals de música. Amazon i Google també han llançat les seves pròpies plataformes. Google fins i tot l'ha renovat i l'ha rebatejat com a YouTube Music. Els beneficis del sector musical acumulen anys de recuperació malgrat estar lluny de la seva millor època i aquestes plataformes han agafat un pes central. Segons les xifres de l' Associació de la Indústria Discogràfica dels EUA, el 2018 els ingressos del sector (en tendència a l'alça des del 2016) van millorar un 13%, amb un especial pes dels serveis digitals de música que dominen clarament la indústria, ja que suposen un 63% de tots els ingressos del sector. Justament a finals d'abril Spotify, que encara no ha aconseguit rendibilitzar del tot el negoci, va arribar al rècord de 100 milions d'usuaris de pagament. 


Més continguts de