AEROLÍNIES FINANCES

Caos operatiu a Vueling

Allau de cancel·lacions i retards: els pilots neguen una vaga encoberta, però amenacen amb aturades

L’ombra del caos de l’estiu passat plana sobre Vueling, la primera aerolínia de l’aeroport del Prat, quan la temporada tot just acaba de començar. Els últims dies la companyia ha viscut una allau de cancel·lacions i retards i, un fet encara més insòlit, de maletes extraviades en vols de radi molt curt, com per exemple entre aeroports de les Balears i Barcelona. Aquest ha sigut el cas de Jordi Vila, un passatger que va volar entre Eivissa i Barcelona diumenge i que tot just ahir va recuperar la seva maleta. O el de Francis Casado, que el 14 de juny va volar des de Maó i, a part de patir un retard d’una hora, es va trobar sense maleta un cop aterrat al Prat. Finalment, l’equipatge va arribar-li a casa l’endemà a la matinada, cap a les 12 de la nit.

Aquests són casos que aquests dies s’han repetit centenars de vegades entre els passatgers de Vueling.

Només entre divendres i dilluns Vueling va cancel·lar 46 vols des del Prat, segons dades de la mateixa companyia. Ahir mateix, els taulells de facturació d’aquesta aerolínia acumulaven llargues cues. Un portaveu de la companyia assegura que les causes del caos d’aquest últim cap de setmana han sigut puntuals, i per qüestions tècniques internes, i que ja s’han solucionat. Tot i això, tots aquests problemes han suscitat sospites en el sector sobre la possibilitat d’una vaga encoberta entre els empleats. “Són moltes casualitats juntes i que els treballadors estan descontents és evident”, diuen fonts del sector.

Tempesta de crítiques al paradís de Vueling

Tenint en compte que les condicions meteorològiques han sigut bones i que no hi ha hagut avaries als avions, tot plegat és símptoma d’algun problema més profund en l’operativa de la companyia.

Des de la companyia reconeixen que l’any passat l’operativa era massa ajustada i que l’actual i renovada direcció encara és hereva de l’antiga gestió, liderada per Álex Cruz. Amb tot, asseguren que s’està treballant perquè a partir d’aquest juliol no es repeteixi en cap cas la situació de l’estiu passat, en què ja hi va haver molts problemes de retards i cancel·lacions. “En una planificació operativa tan atapeïda com la de Vueling, que pot fer quatre salts [destinacions] en un mateix dia, qualsevol retard o problema genera un efecte dòmino”, expliquen fonts del sector.

Els pilots neguen tenir-ne la culpa

Mentrestant, els empleats neguen que hi hagi vaga encoberta, però es queixen de les seves condicions laborals. “Fa un any que avisem que això passaria”, explica a l’ARA un dels pilots de Vueling i membre del sindicat Sepla. De fet, els pilots fa més d’un any que estan pendents de la renovació del seu conveni. Segons aquest pilot, tots els problemes que té ara Vueling són els que s’arrosseguen des de la directiva anterior: “Anem al límit, perquè Álex Cruz [antic conseller delegat] i Fernando Val [exdirector de producció] collaven al màxim l’operativa i van programar aquest estiu molt per sobre de les possibilitats reals”.

Vueling acapara el 40% de l’activitat del Prat. Només l’agost passat va transportar 1,8 milions de passatgers i, des d’aleshores, ha anat incrementant el trànsit de passatgers a ritmes d’entre el 10% i el 20% cada mes. Per a aquest estiu va projectar superar el llindar de les 400 rutes, 150 des de Barcelona, i per fer-ho va anunciar que contractaria 200 copilots i 400 tripulants de cabina. Però els treballadors denuncien que amb això no n’hi ha hagut prou. “Falten avions, pilots i tripulants”, expliquen fonts pròximes a la companyia.

Amenaça de vaga d’aquí un mes

Com explica el portaveu dels pilots de Vueling, i com la mateixa companyia confirma a l’ARA, el sindicat Sepla va donar a l’abril 100 dies perquè es presentés un full de ruta i es pactés un conveni amb més bones condicions. L’ultimàtum es va donar després que Álex Cruz marxés de la companyia per dirigir British Airways. Ara queden, per tant, uns 20 dies perquè es compleixi el termini, però des del col·lectiu de pilots donen ara un màxim de quatre setmanes més perquè la cúpula faci el pas. Si no és així, començaran a estudiar “ mesures de pressió, que aleshores sí que podrien passar per la vaga”, afirmen. En aquest sentit, un portaveu de la companyia assegura que la nova direcció, amb Javier Sánchez-Prieto al capdavant, n’és perfectament conscient i “té la voluntat d’arribar a acords”, una assignatura pendent de l’antiga gestió.

L’altre col·lectiu de treballadors de Vueling, els tripulants de cabina, també es queixen de problemes en la gestió de l’operativa. “S’han canviat els procediments de programació i s’han acumulat un conjunt de factors, però encara no hi ha un conflicte laboral”, diuen al sector.

Vueling té fronts oberts a totes bandes. Fa poc que ha tancat una nova estructura organitzativa després que cinc dels sis membres del comitè de direcció i un total de deu càrrecs directius deixessin la companyia en menys d’un any. Aquests canvis, però, no impedeixen a la companyia continuar creixent. L’últim anunci és el de l’obertura d’una sucursal a les Canàries, amb què preveu augmentar un 20% la seva oferta a la zona i, de passada, beneficiar-se d’un marc fiscal més lax.

LES CLAUS

1. Per què hi ha hagut tants problemes en l’operativa de Vueling, en especial els últims dies? Pel que fa al cap de setmana passat, la companyia els atribueix a un problema intern que assegura que ha solucionat. Tot i això, fonts del sector i diversos col·lectius dels treballadors denuncien falta de recursos i una operativa massa ajustada per a aquesta temporada d’estiu que està tensionant l’empresa. Segons les mateixes fonts, l’estructura de costos ajustats implica que cada petit problema operatiu generi un efecte dòmino. Per exemple, si el mateix avió ha d’arribar a quatre destinacions el mateix dia, el retard que pateix en una de les destinacions es va arrossegant, sobretot si no es cancel·la el servei.

2. És possible que hi hagi una vaga encoberta? L’ARA no ho ha pogut confirmar, però els pilots ho neguen. El sector considera “evident” que els treballadors estan descontents i, de fet, el que sí que expliquen els sindicats de pilots és que han donat un ultimàtum a la companyia. Si en un mes no es pacta un nou conveni laboral, sí que es plantejaran una vaga. Aquestes protestes coincidirien amb el moment més important de la campanya d’estiu.

3. Com afronta la nova direcció aquesta situació? Ja des del setembre passat, Vueling va entonar un mea culpa i va prometre que aprendria dels errors de l’últim estiu. Ara, Javier Sánchez-Prieto, nou president de Vueling des de l’abril, té el repte de demostrar que aquest estiu no serà com els anteriors i, tal com afirma la companyia, ja han començat les converses amb els col·lectius de pilots per acostar posicions.