MODA

Roba sostenible, sí, però només si no surt més cara

La Generalitat avalua l’estat del sector de la moda

A Catalunya hi ha 793 empreses en el sector de la moda. Juntes sumen una facturació total de 14.507 milions d’euros i ocupen gairebé 65.000 persones. El departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya ho ha publicat després de recollir tot un conjunt de dades d’informes de tot arreu per fotografiar l’estat d’aquesta indústria. I, de passada, n’ha tret diverses conclusions.

Com, per exemple, que predominen les empreses que produeixen articles de vestir (guanyen aquelles que fabriquen teixits), que qui més factura són les empreses que venen productes propis en una botiga pròpia, que el 40% de clients ja fan un procés de decisió de compra omnicanal, que els segments que més creixen en vendes (i això a nivell mundial) són el luxe i el low cost i que la sostenibilitat apareix com a nou criteri de compra.

De fet, l’informe publicat aquesta setmana assegura que l’adopció de la sostenibilitat per part de les empreses es tradueix en vendes. Utilitzen el cas de C&A, que, havent venut 2 milions de peces de cotó orgànic el 2002, el 2017 veia créixer la xifra fins a 173 milions de peces. I la tendència és global. El 66% dels executius enquestats per l’estudi Pulse of the fashion industry (recollit a l’informe català) afirmen que tenen almenys cinc objectius relacionats amb la sostenibilitat (un 10% més que el 2017) i el 52% ja entenen la sostenibilitat com a “principi-guia” per a gairebé totes les decisions estratègiques (un 18% més que l’any passat).

El matís és que, segons exposa el document publicat des de la Generalitat, un 67% dels consumidors diuen que no comprarien un producte sostenible si, pel fet de ser-ho, se sacrifiqués alguna característica de la roba. I el 31,1%, que no estan disposats a pagar més per un producte d’aquest estil.

A la presentació de l’informe, el president de Modacc (clúster que impulsa la indústria de la moda), Pep Generó, va reafirmar que la sostenibilitat és un dels reptes als quals ha de fer front el sector. Però que també ho és la transformació digital del negoci.

La tecnologia és, en aquesta línia, l’altre gran protagonista de l’informe, que ha identificat 30 empreses en el que anomenen “nou entorn del sector de la moda” a Catalunya. “Tot i que poques empreses tenen un model de negoci establert, algunes han format part de rondes de finançament de volums importants”, asseguren els autors de la recerca. “Són actius amb els quals desenvolupar tecnologia en el negoci de la moda”.

Sobretot tenint en compte que la despesa en aquest àmbit encara no s’ha recuperat de la crisi. Segons assenyala l’estudi, mentre que el 2007 es gastava un 6,6% en moda, el 2017 la mateixa despesa suposava un 5,2% del total de la cistella de la compra per a la llar.