Turkish Airlines presenta una oferta per entrar al capital d'Air Europa
L'aerolínia turca intenta adquirir part de les accions de la mallorquina després de les renúncies d'IAG, Lufthansa i KLM-Air France
BarcelonaTurkish Airlines, l'aerolínia de bandera turca, ha presentat una oferta vinculant per entrar a l'accionariat de la mallorquina Air Europa, de moment amb una participació minoritària. L'oferta arriba després que l'alemanya Lufthansa descartés entrar al capital d'Air Europa.
En un comunicat a la seva pàgina web, Turkish assegura que la seva entrada a Air Europa servirà per "enfortir" i "millorar" la seva posició al mercat aeri europeu i la seva competitivitat. Segons el document, les direccions de les companyies turca i espanyola han mantingut converses no vinculants per establir acords de col·laboració, a més de la participació en el capital. "Després dels estudis de viabilitat, la inversió ha estat avaluada com a concordant amb els objectius de generació de valor a llarg termini de la companyia en la seva estratègia 2033", explica Turkish en el comunicat.
Turkish valora especialment la xarxa de connexions d'Air Europa a la península Ibèrica i amb l'Amèrica Llatina, tant en trànsit de passatgers com de mercaderies. Amb aquesta entrada a l'accionariat, l'aerolínia turca podrà mantenir un "creixement accelerat i a gran escala al mercat llatinoamericà". A més, el grup preveu un "efecte multiplicador" per a la seva activitat, gràcies a possibles filials i societats conjuntes, a "noves fonts d'ingressos" i a "una diversitat operativa regional més gran".
Amb un 49,1% de les seves accions controlades pel govern turc, Turkish és una de les principals aerolínies del món, però té una presència destacada en connexions d'Europa amb l'Àsia –especialment al Pròxim Orient i l'Àsia central– i l'Àfrica, sobretot a través del seu hub d'Istanbul. Les possibles sinergies amb Air Europa li permetrien, doncs, ampliar el seu ventall cap a l'oest. Per la seva banda, Air Europa vola a 55 destinacions arreu del món.
Interès d'altres aerolínies
L'anunci arriba només tres dies després que Lufthansa renunciés a participar en el capital d'Air Europa, com també ho va fer just fa un any IAG, matriu d'Iberia i British Airways, i que ja en controla un 20% del capital –el 80% restant està en mans de la família Hidalgo–. En el cas d'IAG, la companyia hispana-britànica va intentar comprar la seva competidora des del 2019, però finalment va acabar desistint l'agost de l'any passat després de les traves de Brussel·les, que veia la fusió com a problemàtica perquè reduiria la competència al mercat. També el grup que controla la neerlandesa KLM i la francesa Air France ha descartat recentment una compra de títols de l'espanyola.
L'interès de les diverses aerolínies per Air Europa té lloc perquè la companyia va passar per moments de dificultats financeres que van desembocar en un rescat per part del govern espanyol, que va destinar 475 milions d'euros a salvar el grup l'octubre del 2020, en plena pandèmia, quan el trànsit aeri havia caigut en picat arreu del món. D'aquell rescat se n'ha derivat la investigació judicial que ha afectat Begoña Gómez, esposa del president del govern espanyol, Pedro Sánchez.
L'any passat, però, la companyia amb seu a Palma va tancar l'exercici amb un benefici de 116 milions d'euros i l'anunci d'haver retornat el crèdit rebut per l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) a través del qual la va rescatar l'Estat.