Catalunya busca reafirmar-se com a 'pool' d'inversió japonesa
El conseller d'Empresa té previstes reunions amb alts directius i un viatge a Osaka abans de la visita d'Illa a finals de maig
MadridCatalunya té ganes de girar full del trauma que va suposar la sortida de Nissan de la Zona Franca, o com a mínim aquesta és la sensació a l'entorn empresarial amb vincles amb el Japó. El Principat continua al capdavant de l'Estat pel que fa a l'atracció d'inversió i empreses nipones –tot i que hi ha disparitat de dades oficials, aquest entorn empresarial estima que aglutina un 60% d'aquesta inversió–, però la Generalitat vol que això vagi a més. Per això, estan previstos contactes al més alt nivell abans del viatge oficial del president Salvador Illa a Osaka, entre el 27 de maig i l'1 de juny, en el marc de l'Exposició Universal d'Osaka 2025.
D'entrada, i segons ha pogut saber l'ARA, el conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, té prevista una reunió amb una trentena d'empreses japoneses amb presència a Catalunya, així com amb el Cercle Empresarial Japó Espanya (CEJE), el pròxim 7 d'abril a Barcelona. A més, segons fonts empresarials, el mateix Sàmper té previst viatjar al Japó una setmana abans que hi vagi Salvador Illa al maig.
I què busca Catalunya? Doncs no només que aquestes empreses que ja desenvolupen la seva activitat al Principat la mantinguin i ampliïn, sinó que arribin noves inversions. "Un japonès sempre atrau un altre japonès", indiquen les mateixes fonts. L'últim desembarcament destacat a Catalunya ha estat el de la firma de moda japonesa Onitsuka Tiger, que acaba d'obrir una botiga al passeig de Gràcia, la primera que té a Espanya. Fa menys d'un any Sony anunciava la instal·lació a Barcelona del seu segon centre de desenvolupament d'intel·ligència artificial (IA) a Europa.
"Ens hem d'oblidar de la idea d'arribades de fàbriques com les d'abans", apunta un alt directiu d'una empresa automobilística, que destaca, precisament, com Barcelona s'està posicionant en el camp de la IA, la tecnologia o la innovació i el disseny (I+D). En declaracions a l'ARA, fonts diplomàtiques del país nipó coincideixen en aquesta visió i destaquen, per exemple, el fet que Catalunya tingui el Barcelona Supercomputing Center.
Competència amb la Xina
La percepció pública, expliquen des del Cercle Empresarial Japó Espanya (CEJE), és que "no existeix" una presència del Japó a l'Estat, ni tampoc a Catalunya, sinó que quan es pensa en inversió asiàtica es posa la mirada només en la Xina. Entre el 2010 i el 2023 el Japó ha invertit 9.200 milions d'euros a Espanya, un 30% més que la Xina, segons aquesta organització. De fet, Sàmper és aquesta setmana a la Xina per promocionar Catalunya com a destí inversor. En el cas català, aquest país va suposar un 7% de la inversió estrangera el 2024, segons dades d'Acció.
"Hi ha una disrupció entre la realitat i el que està passat", apunta Jorge Lasheras, president d'aquesta organització. Des de CEJE creuen que un dels factors que expliquen aquesta "percepció pessimista" és, precisament, el tancament de Nissan l'any 2020, i reconeixen que, tot i l'arribada de noves inversions i empreses, "el forat [econòmic] que va deixar [l'automobilística] no ha estat compensat". "[Les inversions] s'han vist eclipsades per allò", apunten des de l'organització en un informe sobre el clima empresarial japonès a l'Estat publicat aquest dimecres. Fonts empresarials també ho vinculen a una idiosincràsia comunicativa. A diferència d'altres països, creuen, el Japó i les seves empreses tendeixen a "resguardar" la informació: "De cop et pots trobar un nou projecte a punt d'obrir i ni ho sabies".
Només el 2023, la inversió bruta en capital i patrimoni va ser de 460,38 milions d'euros al conjunt de l'Estat, segons les últimes dades disponibles del ministeri d'Economia. Una xifra, però, que encara està lluny de la inversió prèvia a la pandèmia (1.337 milions), quan es va parar en sec, coincidint també amb la sortida de Nissan.
Segons ACCIÓ, en l’últim quinquenni (2020-2024), el Japó ha invertit 700 milions d’euros a Catalunya, cosa que ha suposat la creació de 3.000 llocs de treball, i s'ha convertit en el setè país de món que ha invertit més al país. Els tres principals sectors en què el Japó està invertint a l'Estat són la indústria química i farmacèutica, l'automoció i, finalment, la indústria energètica elèctrica i les renovables. A Catalunya també sobresurten les TIC i la inversió en maquinària.
Amb tot, el 2024 hi havia un total de 390 empreses japoneses que tenien seu corporativa a Espanya, i a Catalunya se'n van comptabilitzar 230 el 2022 (últim any amb dades disponibles).