Automoció
Economia 31/01/2022

El clar declivi dels cotxes contaminants

La venda d’híbrids i elèctrics segueix creixent, tot i que encara representen una part ínfima del parc existent

3 min
Evolució de la venda de cotxes a Catalunya per tecnologies

Al desembre el Tesla Model 3 va ser, per segona vegada en un mes, el cotxe més venut a Europa. És el model més barat de la gamma del fabricant nord-americà de cotxes elèctrics. Aquesta escalada en vendes d’aquest model elèctric és un reflex del que està passant al mercat de l’automoció del Vell Continent: cada cop es venen menys cotxes, però creix la venda dels turismes menys contaminants –elèctrics i híbrids– en detriment dels cotxes propulsats per carburants derivats del petroli: gas, gasolina i, sobretot, dièsel. Les vendes de cotxes van créixer un 1% a Espanya el 2021, però a Catalunya van caure un 10,5% i en el conjunt de la Unió Europea es va registrar un descens d’un 2,4%.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les xifres de vendes de cotxes a Catalunya ho deixen palès. La compra de turismes verds ja triplica la dels dièsel. I si es fixa la mirada una mica més lluny, des del 2019, l’any anterior a la pandèmia, les vendes de cotxes de gasolina i dièsel no han deixat de baixar. També ho han fet els de gas, considerats una mica menys contaminants. Però les vendes de cotxes elèctrics purs s’han més que triplicat. En el cas dels híbrids, s’han doblat. Les vendes d’aquests models de cotxe, que combinen la propulsió elèctrica amb la del motor d’explosió, ja dupliquen les dels dièsel. En només tres anys s’ha capgirat totalment la situació.

A Espanya el 2021 es van vendre 859.477 turismes. D’aquests, un total de 387.931 van ser de gasolina, un 8,4% menys que l’any anterior, i 171.164 van ser dièsel, un 27,4% menys que el 2020; mentre que la venda de cotxes alternatius (elèctrics, híbrids, gas i hidrogen) va augmentar un 56,6%, fins a les 300.382 unitats.

Malgrat el fort creixement de vendes de cotxes nets i el declivi del motor d’explosió, el camí a recórrer per deixar les carreteres netes d’emissions és molt llarg. Segons les dades de la patronal europea Acea, de tot el parc automobilístic espanyol (més de 25 milions de cotxes), només un 0,2% són elèctrics purs i poc més del 2% són híbrids. La situació al conjunt de la Unió Europea no és gaire diferent, tot i que una mica millor. Un 0,5% del parc automobilístic és elèctric pur i els híbrids no arriben al 2%.

De fet, l’electromobilitat encara té molt camí per fer a Europa. Per fer-se una idea, Noruega és l’estat amb més cotxes elèctrics purs, un 12,1% del total. Però, entre els socis de la Unió Europea, els Països Baixos és on tenen una quota més gran, amb un 2%, per davant de Dinamarca (1,2%), Suècia (1,1%) i Luxemburg (1%).

El sector, però, té clar que l’automoció avançarà cap a l’electrificació. Només cal mirar els plans d’inversió dels fabricants. Sense anar més lluny, Seat preveu destinar 5.000 milions d’euros fins al 2025 en la seva ofensiva elèctrica. El president de la marca de Martorell, Wayne Griffiths, no deixa d’aprofitar cada vegada que parla en públic per reclamar més ajudes per part de l’Estat al cotxe elèctric, tant per estimular els compradors com per desenvolupar la infraestructura de recàrrega.

La directora de comunicació de la patronal espanyola Anfac, Noemí Navas, se suma a la demanda. “Els fabricants estem portant nous models més eficients al mercat, però s’ha d’estimular la demanda i la descarbonització amb altres eines, com les infraestructures de recàrrega i la renovació del parc automobilístic”, explica.

Alerta pels preus

El gran problema –almenys de moment– del cotxe elèctric i també dels híbrids és que tenen un preu més elevat que els cotxes amb motor d’explosió. D’aquí l’aposta de Seat. Per no perdre mercat, vol ser el fabricant que faci el model compacte elèctric petit per a tot el grup Volkswagen, a “un preu assequible”, segons Griffiths. Darrere hi ha l’estratègia comercial. A Espanya –segon mercat per a Seat– el poder adquisitiu és inferior que en altres mercats del centre i el nord d’Europa. El comprador de Seat (a tots els seus mercats) és jove i, per tant, més abocat a comprar cotxes assequibles.

Aquesta mateixa setmana el president del grup Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat i Chrysler), Carlos Tavares, alertava que “la implantació dels cotxes elèctrics respon més a un desig dels polítics que no pas dels fabricants”, alhora que avisava que “una ràpida transició cap als cotxes elèctrics pot comportar riscos socials”. Uns riscos, d'una banda, de tipus laboral, ja que el cotxe elèctric per a la seva fabricació necessita menys mà d’obra. Però també amb un progressiu encariment dels vehicles nous que dificultaria l’accés a vehicles nous i de zero emissions a les persones amb menys capacitat adquisitiva.

Un llarg camí per suprimir el CO2 de la carretera
  • 0,2% Percentatge de cotxes elèctrics purs a l’Estat, on hi ha un parc de més de 25 milions de turismes, que tenen una antiguitat de 13 anys de mitjana.
  • 57,9% És el percentatge de cotxes dièsel que circulen per Espanya. Els de gasolina són el 39,5% del parc automobilístic i els híbrids són el 2,1%.
stats