Comerç

Un Black Friday de baixa intensitat i amb el petit comerç mirant el Nadal

Mentre les grans superfícies ofereixen descomptes de fins al 50%, els petits fan mans i mànigues per desmarcar-se'n

Un aparador del Black Friday

Es mira l'etiqueta del jersei vermell i rebufa. No està rebaixat. Està marcat com a article de Nadal i, per tant, els descomptes del Black Friday no s'hi apliquen. "Quina llàstima, havia esperat pacientment per comprar-lo avui, pensant que estaria rebaixat", diu la clienta. "Em sap greu, els descomptes són només en articles seleccionats", respon la dependenta d'aquesta botiga de roba situada al centre de Barcelona, que, com la majoria, s'ha afegit a la campanya del Black Friday però amb estratègies per no perjudicar la campanya de Nadal.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Malgrat que aquesta és una campanya marcada per les crítiques, el comerç espera un augment de vendes d'entre el 5% i el 10% en aquests dies, amb una despesa mitjana d'uns 200 euros per consumidor. Als eixos comercials amb més abundància de grans marques, els cartells amb descomptes de fins al 50% ja fa dies que bombardegen els aparadors per captar els clients que ja fan les compres de Nadal.

Consumidors, la cara i la creu

"Jo he aprofitat per comprar els regals del meu pare i del meu germà, m'he gastat uns 300 euros", diu en Marc. "I també m'he comprat online un mòbil per a mi, que el necessitava, però la veritat és que la rebaixa era molt poca... Pensava que hauria valgut més la pena esperar-me al Back Friday", explica aquest consumidor. "Jo també l'he aprofitat, però, com en tota època de rebaixes, acabes comprant coses que si no tinguessin descompte no et compraries", diu la Irene. "Amb la meva parella ens hem comprat una panificadora, que ja la volíem, però no sé si l'hauríem comprat si no hagués estat rebaixada", admet.

"Doncs jo no compraré res –diu al seu costat la Maria–. Em sembla un engany, en molts casos no són descomptes reals, perquè apugen els preus unes setmanes abans i després simulen rebaixes", diu, escèptica. El cert és que, segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), "s'han detectat més increments que no pas baixades de preu" la setmana de la campanya. L'anàlisi de preus de l'OCU, que recull l'import mínim de més de 12.800 productes d'electrònica i electrodomèstics en 54 webs diferents, revela que el 42% dels productes tenen preus més alts que el mínim marcat durant setembre i octubre, davant del 29% que són ara més barats.

"Aquest any no compraré res perquè estic en contra d'aquesta campanya, només incita el consumisme i la compra impulsiva, i realment no necessito res", afirma la Júlia.

La lluita dels petits

El petit comerç i el de barri és el que més pateix durant aquesta campanya importada dels Estats Units. Només s'afegeixen a la campanya un 15%, i sovint "per obligació". "Ens és molt difícil fer rebaixes tan grans aquests dies", diu la Mercè, que gestiona una botiga de roba a Sant Antoni. "Hem optat per fer rebaixes només en alguns articles que volem renovar, però evidentment les noves col·leccions i el que esperem vendre per Nadal no ho hem rebaixat", explica.

L'Antoni, per la seva banda, explica que al seu comerç s'han sumat al Black Friday amb descomptes "molt baixos, del 10% o el 20%", però només perquè s'han vist "arrossegats per les grans botigues de l'entorn", detalla. "El petit comerç no té capacitat per adherir-se a aquestes campanyes de grans descomptes", asseguren des de PimeComerç.

Amb tot, els comerços no han vist, encara, grans aglomeracions durant la jornada. "Esperem que més tard, al vespre, s'ompli més", diuen en una botiga. "Ahir dijous sí que vam notar un increment de vendes, però no sabem si és pels descomptes o perquè ahir era l'encesa de llums de Nadal a Barcelona ciutat", diu una dependenta.

Aquesta campanya de rebaixes durarà fins al diumenge 2 de desembre inclòs, ja que és un dels diumenges de comerços oberts, i dilluns seguirà amb les rebaixes –encara més– online, amb el ja conegut Cyber Monday.

stats