Comerç
Economia Comerç 05/01/2023

Optimisme dels botiguers davant les rebaixes d'hivern: "Tornem a la normalitat"

El petit i mitjà comerç encara els descomptes després d'una campanya de Nadal "positiva"

3 min
Un aparador del centre de Barcelona anunciant rebaixes.

BarcelonaLes tradicionals rebaixes d'hivern que comencen cada any després de Reis són tot un esdeveniment per al comerç. Sobretot per al petit comerç i les botigues urbanes, que aprofiten aquests quinze dies de descomptes per acabar amb l'estoc dels productes que no s'han venut durant la campanya de Nadal. Enguany els comerciants reben aquests dies amb optimisme, després d'una campanya de Nadal que "no ha estat rècord, però sí molt bona" i creuen que les rebaixes aniran "igual de bé".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Aquestes rebaixes seran molt bones, sobretot per als consumidors, perquè hi haurà més producte que de normal i a més baix preu", explica el director de la Càtedra Escenaris de Futur del Retail de la UPF Barcelona School of Management, Josep Francesc Valls. "El petit i mitjà comerç té molt estoc que comptava vendre a preus més alts i els haurà de vendre de rebaixes, cosa que no és tan bo, però s'espera que funcionin molt bé les rebaixes", assegura Valls.

"És un fer net de tota la vida, el que fa el petit i mitjà comerç és treure estocs", declara el president de PIMEComerç, Àlex Goñi. "Les rebaixes sempre han servit per a això, és una oportunitat per als comerciants i per als consumidors i aquestes seran bones perquè deixem enrere les restriccions pel covid, tornem a la normalitat", assegura Goñi, que fa temps que reivindica el calendari tradicional de rebaixes: "Han de ser al final de temporada, no abans, com el Black Friday".

De fet, les males dades dels descomptes del Divendres Negre no van desanimar els comerciants de cara a Nadal: "És veritat que el Black Friday no va sortir reeixit, però això ja ho esperàvem, perquè des del comerç petit i urbà ja fa anys que cada vegada en fem menys difusió; és una cosa sobretot de les grans superfícies, que es poden permetre els grans descomptes i a sobre abans de Nadal, però realment no té sentit. A Catalunya teníem molt ben muntat el calendari de rebaixes i ara amb tot això s'ha desmuntat. Tradicionalment, l'època de rebaixes era després de Nadal, perquè els comerciants podien vendre el que els havia sobrat i era l'època en què més es venia. Ara, però, si fem gairebé un mes de descomptes abans de Nadal, després no podem esperar que la campanya de Nadal sigui tan bona, i tampoc les rebaixes posteriors", explica. "Tot plegat s'ha pervertit una mica", critica Goñi.

Dubtes després d'una Puríssima fluixa

Tot i que el president de PIMEComerç valora positivament la campanya nadalenca i preveu un bon seguiment de les rebaixes d'hivern, confessa que aquesta temporada els feia patir: "Durant el pont de la Puríssima, que aquest any va caure molt bé, esperàvem molt bones dades a la restauració i l'hostaleria, i sorprenentment no va ser així. Això ens va fer contenir les previsions de cara a Nadal, però ha anat bé, com un Nadal normal, el primer sense restriccions per la pandèmia. I esperem el mateix de cara a les rebaixes", assegura Goñi.

Alhora, però, tant el president de PIMEComerç com el catedràtic Josep Francesc Valls recorden que ens trobem en "un entorn molt perillós, tot i que amb l'eliminació de les restriccions ens n'hem oblidat": "Però continuem tenint un context de guerra a Ucraïna, una baixada dels marges per als comerciants, preus desorbitats de l'energia, un possible augment de la morositat i possibles acomiadaments de cara a aquest 2023... ja és molt que hàgim tingut una campanya de Nadal bona, sense ser extraordinària", asseguren.

stats