Economia 12/07/2021

La consellera Jordà acusa Aena de "xantatge" per l'ampliació de l'aeroport del Prat

La responsable d'Acció Climàtica de la Generalitat assegura que serà la "primera defensora" de la Ricarda

2 min
Aeroport del Prat de Barcelona

BarcelonaSi fins ara tot apuntava que la Generalitat estava oberta a discutir (i negociar) l'ampliació de l'aeroport del Prat, les últimes declaracions institucionals fan pensar que en realitat encara no hi ha una posició clara. Si més no, la consellera d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i membre d'ERC, Teresa Jordà, sembla estar-hi profundament en contra. En una entrevista publicada aquest dilluns a La Vanguardia, la màxima responsable de medi ambient dins el Govern ha acusat Aena de fer xantatge amb el calendari i s'ha posicionat obertament a favor de defensar l'espai natural protegit.

"Aquí s'ha fet un xantatge a través d'un calendari per entrar en el pla Dora [el Document de Regulació Aeroportuària que recull les inversions que farà Aena en els pròxims anys i que s'hauria d'aprovar a finals de setembre al consell de ministres] amb inversions de 1.700 milions d'euros, però no se'ns ha explicat res més", lamenta Jordà: "És inacceptable que Aena ens posi entre l'espasa i la paret: serem molt exigents, seré la primera defensora de la Ricarda; però també del parc agrari i del conjunt del delta del Llobregat".

L'interès del gestor aeroportuari per ampliar l'aeroport de Barcelona es basa, per una banda, en el fet que abans de la pandèmia la instal·lació estava a punt d'assolir la capacitat màxima i, per una altra, perquè engrandir-lo el convertiria en un punt d'interconnexió de vols de tot el món. El principal problema és que l'ampliació requereix passar per sobre d'una zona natural protegida per la xarxa Natura 2.000 i traslladar-la a un altre espai. És per això que Aena té oberta des de fa mesos una campanya en aquesta línia, i un dels últims cops que s'hi ha pronunciat ha sigut a través de la directora de l'aeroport, Sonia Corrochano, que va advertir que si no s'acordava l'ampliació caldria elaborar un nou Dora per als cinc anys següents amb la pèrdua de temps consegüent.

De moment, el projecte continua en debat i no sembla haver-hi gaires avenços. Jordi Puigneró, de Junts i vicepresident del govern de la Generalitat, va afirmar fa un mes que l'executiu no bloquejaria l'ampliació. Això sí, sempre que vingués acompanyada del compromís del govern espanyol d'invertir en infraestructures com la connexió de l'AVE amb els aeroports de Reus i Girona. Però dies més tard va dir en comissió parlamentària que esperava que aquesta legislatura fos la que posi la gestió de l'aeroport en mans del Govern.

stats