El Govern "no bloquejarà" l'ampliació del Prat si es connecta Girona i Reus amb l'AVE

Els alcaldes de Barcelona i el Prat acusen Aena de ser inflexible amb la seva proposta: "No podem cedir a aquest xantatge"

3 min
Taula institucional sobre el futur de l'Aeroport de Barcelona, al Palau de la Generalitat

BarcelonaLa primera trobada entre les administracions afectades i Aena sobre l'ampliació del Prat ha servit per deixar més clara quina és la posició del Govern sobre aquest controvertit projecte. El vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori, Jordi Puigneró, ha assegurat després de la reunió de la taula institucional que l'executiu català "no bloquejarà" la inversió de 1.700 milions d'euros que el gestor aeroportuari posa sobre la taula. El seu, però, és un sí amb condicions. "Apostem perquè la solució incorpori Reus i Girona", ha declarat Puigneró. La Generalitat, doncs, condiciona el seu suport a l'ampliació del Prat al fet que l'Estat –el primer accionista d'Aena– tiri endavant les inversions necessàries per fer arribar l'AVE als aeroports de Reus i Girona. "Si no, no jugarem en aquesta partida", ha reblat el vicepresident.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Puigneró ha defensat la necessitat de disposar d'un hub intercontinental i de "vols de qualitat" a Catalunya, un punt amb el qual "totes les parts han estat d'acord". "L'hem demanat durant molt de temps i ara tenim l'oportunitat de fer-lo possible", ha recordat. En aquest sentit, ha afirmat que un aeroport del Prat més connectat portarà les "tres T: talent, tecnologia i treball". "No bloquejarem aquestes inversions i treballarem per les condicions que hem posat sobre la taula", ha exposat el també conseller de Territori.

Aquestes condicions, diu Puigneró, també entren en la qüestió climàtica que en les últimes setmanes ha encès científics i activistes ecologistes per l'amenaça que suposa l'ampliació per a l'estany de la Ricarda. "Qualsevol solució inclosa en el pla director ha de ser respectuosa ambientalment", ha avisat. De fet, la taula ha acordat crear una comissió tècnica que analitzi quina seria la millor manera d'executar aquesta inversió. L'objectiu no és cap altre que trobar la proposta que aconsegueixi el vistiplau de la Comissió Europea, que tindrà l'última paraula en permetre allargar 500 metres la tercera pista en un ecosistema protegit per la Xarxa Natura 2000.

L'ampliació compta amb un altre condicionant: els tempos. Aena vol aprovar "idealment" el nou pla director (que ja inclouria algunes obres) a finals de juliol perquè el consell de ministres espanyol hi pugui donar llum verda abans del 30 de setembre. No obstant, no ha sigut el president d'Aena, Maurici Lucena, qui ha recordat aquesta urgència. El directiu s'ha quedat en un segon pla i ha deixat la compareixença per al secretari d'estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Pedro Saura, com a representant de l'Estat. "És bo parlar, però cal prendre decisions de manera immediata", ha refermat. L'alt càrrec del govern espanyol no ha contestat directament la petició de Puigneró, però li ha assegurat que el pla director també inclourà millores a Reus i Girona i que no té cap problema per "parlar d'inversions". "Quan el Prat creixi, creixeran els altres aeroports. Aena entén que necessiten desenvolupar-se", ha afegit Saura. A més, ha insistit que la proposta d'Aena és "tremendament garantista" pel que fa als requeriments mediambientals de Brussel·les.

Crítiques per la falta d'informes

Tot i així, la pressió d'Aena per prendre una decisió ràpida sobre un projecte tan complex ha incomodat especialment els alcaldes de Barcelona i el Prat de Llobregat. L'alcaldessa de la capital catalana, Ada Colau, ha lamentat que el gestor aeroportuari no hagi aportat informes sobre l'impacte econòmic i ambiental de l'ampliació i ha recriminat que l'empresa pública ha conclòs la reunió amb una postura molt taxativa. "Al final Aena s'ha desmarcat del to de consens i ens ha informat que només estaven disposats a rebre un sí o un no a la seva proposta", ha dit Colau. Així doncs, ha considerat "decebedor" que es tanquin a parlar d'alternatives i ha demanat un "debat rigorós" sobre l'ampliació. Més contundent encara ha sigut l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler: "No només no ens entreguen cap documentació, sinó que se'ns ha fet un xantatge". L'alcalde ha criticat que Aena obligui les administracions a "decidir sobre la destrucció de la Ricarda" sense plantejar cap altra solució. "Si no serem els dolents que no volem una inversió per a Catalunya i els que estan absolutament en contra del progrés", ha deixat anar Mijoler.

La reunió ha estat encapçalada pel president de la Generalitat, Pere Aragonès, i per part del govern català també hi ha participat la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà. A banda de Saura, l'Estat ha estat representat per la subdelegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera. A la trobada hi han assistit els alcaldes dels altres municipis afectats per l'ampliació –Viladecans, Castelldefels i Gavà–, que s'han posicionat a favor del hub amb alguns matisos.

stats