El contrincant intel·lectual de Bezos

Andy Jassy és des d'aquesta setmana el nou conseller delegat d'Amazon en substitució del fundador de la companyia

Rut Font Camats
3 min
Andy Jassy

“L’ombra del cap” o el seu “segon cervell”. Són expressions que han utilitzat treballadors d’Amazon per descriure Andy Jassy, l’home de 53 anys que dilluns passat es va convertir en el segon conseller delegat de la història d’Amazon en substitució de Jeff Bezos. Jassy ha treballat al gegant del comerç electrònic gairebé des dels seus inicis i va ser l’encarregat d’impulsar Amazon Web Service, la plataforma de serveis al núvol més gran del món que suposa més de la meitat dels beneficis anuals d’Amazon.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Nascut l'any 1968 a Scarsdale, Nova York, Jassy volia ser comentarista esportiu quan va sortir de la universitat. De fet, tal com va explicar al setembre en un podcast de la Universitat de Harvard, va treballar per a l’ABC i la Fox abans de decidir que no tenia "la paciència per esperar anys a tenir una bona oportunitat per saltar al gran mercat”. D'aquí va passar a treballar al departament de màrqueting per a una empresa especialitzada en articles de col·leccionista i, més tard, va intentar muntar el seu propi negoci, que no va acabar de funcionar. El seu interès per l'emprenedoria el va portar a estudiar a l’Escola de Negocis de la prestigiosa Harvard (HBS). “Vaig fer el meu últim examen a la HBS un divendres del 1997, i el dilluns següent vaig començar a Amazon”, explica al mateix podcast.

En aquell moment l’empresa, amb seu a Seattle, era una llibreria online que ja buscava expandir el seu negoci. Jassy feia malabars entre el departament de màrqueting i la introducció de la música com un dels productes de venda d’Amazon, quan es va guanyar la confiança del conseller delegat Jeff Bezos i es va convertir en el seu tècnic personal. El mateix Jassy va descriure el càrrec com una “inusual feina a l’ombra” en la qual seguia Bezos allà on anava alhora que feia de cap de personal. Ann Hiatt, que en aquella època era l’assistent executiva del directiu, va explicar en una entrevista a The New York Times que la tasca de Jassy era ser “el contrincant intel·lectual de Bezos”: “La idea era que fos el seu segon cervell perquè desafiés les idees del seu cap”. Donat el seu coneixement de l'empresa i la relació amb Bezos, s’espera que Jassy porti a terme un lideratge continuista.

Responsable de la meitat de la fortuna d'Amazon

Després de 18 mesos seguint a l’executiu i en un intent d'estalviar diners, Jassy va proposar adquirir servidors i sistemes d'emmagatzemament al núvol per desenvolupar projectes amb més rapidesa. Aquesta idea va ser la llavor de l’actual Amazon Web Service (AWS). No només és un servei de què es beneficia la mateixa Amazon, sinó que empreses d’arreu del món confien en la companyia per guardar les seves dades. De fet, la seva quota de mercat ha crescut tant des de la seva fundació l'any 2006 que una caiguda temporal dels serveis d'AWS el novembre passat va paralitzar l’activitat de milers d’organitzacions. Entre els seus clients hi ha des de gegants tecnològics com Spotify o Netflix fins a l'Agència Central d'Intel·ligència (CIA) dels Estats Units. En xifres i si els beneficis totals d’Amazon l’any 2020 van arribar als  21.331 milions de dòlars (18.028 milions d’euros), AWS és responsable de més de la meitat d’aquesta quantitat. A Espanya, AWS invertirà 2.500 milions d'euros durant els pròxims 10 anys per construir una nova regió europea que arribarà a mitjans de l’any vinent. De moment, ja emmagatzema dades d’empreses com Cepsa o Naturgy i bancs com el BBVA o el Sabadell.

Tot i l’èxit de la seva branca d’Amazon, un dels primers reptes als quals s’enfrontarà Andy Jassy al capdavant de l’empresa seran els cinc projectes de llei contra les grans tecnològiques que s’estan preparant al Congrés dels Estats Units. A més, la Comissió Federal del Comerç dels EUA està investigant la compra de l’estudi Hollywood MGM per part d’Amazon, per qüestions relacionades amb la competència.

Amazon Espanya va ingressar l’any 2020 5.400 milions d’euros quan va fer pública la xifra per primer cop. Segons un informe de la revista especialitzada en comerç electrònic E-Show Magazine que analitza les dades del 2019, Amazon encapçala la quota de mercat en el sector amb un 15,7% seguida d’AliExpress, amb un 4,4%. Aquest 15,7% es tradueix en 157 milions d’entregues fetes el 2019.

stats