Indústria
Economia 23/12/2022

El govern destitueix Raül Blanco a Indústria just després del desenllaç del PERTE elèctric

L'actual secretari d'estat d'Indústria serà cessat en el consell de ministres de dimarts que ve

2 min
Raúl Blanco Díaz, secretari general de Indústria i petita i mitjana empresa

MADRIDMés de quatre anys després, Raül Blanco deixarà de ser secretari d'estat d'Indústria. El número dos del ministeri que dirigeix Reyes Maroto –candidata pel PSOE a les eleccions autonòmiques de Madrid– serà destituït del seu càrrec en el consell de ministres de dimarts que ve i passarà a ocupar la direcció general de la Fundació Escola d'Organització Industrial, segons ha informat el mateix ministeri. El seu lloc l'ocuparà el senador per Astúries, Francisco Blanco Ángel.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El cert és que els últims quatre anys no han estat fàcils per al ministeri d'Indústria i, per tant, tampoc per a Blanco, que, de fet, tanca la seva etapa després d'uns mesos convulsos marcats pel desenllaç del PERTE del cotxe elèctric. Blanco –una peça clau en el desplegament dels fons europeus– ha estat l'encarregat de tirar endavant aquest projecte estratègic vinculat al Pla de Recuperació espanyol, que, tot i ser un dels projectes estrella, ha resolt una primera convocatòria de manera agredolça. Si bé s'han adjudicat més de 790 milions d'euros, també s'han quedat (per ara) deserts uns 2.208 milions.

El problema del PERTE del cotxe elèctric, però, no només ha estat la quantitat de diners que s'han quedat sense adjudicar (el govern espanyol ja ha anunciat que obrirà una segona convocatòria), sinó també el nerviosisme al voltant dels projectes que en depenen, en particular la fàbrica de bateries elèctriques que Volkswagen té intenció d'obrir a Sagunt, així com uns tràmits burocràtics complexos, tal com ha assumit el mateix govern espanyol.

De fet, l'altre gran projecte del PERTE del cotxe elèctric –el hub per a l'electromobilitat que ha de reindustrialitzar una part de l'antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca– es va salvar a mitges i in extremis després de dies de tensió per trobar prou avals per rebre els fons europeus assignats (108 milions d'euros que van acabar en 65 milions adjudicats). Val a dir, però, que les empreses tampoc ho han posat fàcil presentant, en alguns casos, pressupostos que no encaixaven amb les bases del PERTE.

La feina de Blanco, però, no ha acabat aquí. El 2020, en plena crisi sanitària pel covid-19 i en un moment en què l'economia passava per un dels seus pitjors moments en dècades, la gran indústria catalana va viure l'adeu de Nissan, que va anunciar el tancament de tres plantes, amb un impacte directe en 3.300 treballadors. El número dos d'Indústria s'ha hagut d'arremangar per trobar una solució a aquest punt final. A més, la pandèmia va obrir les portes a una falta de subministraments i una alça del preu de les matèries primeres que van posar en tensió la indústria, que, quan semblava que es recuperava, s'ha vist agreujada per la crisi energètica i de preus que, alimentada per la guerra a Ucraïna, només ha fet que accelerar.

En un comunicat, Reyes Maroto li ha agraït la seva feina i ha destacat que "ha sigut el responsable de posar en marxa els nous instruments del Pla de Recuperació que suposen la inversió més gran de la història de la política industrial". A més, Blanco també marxa amb una norma encarrilada: la nova llei d'indústria que busca limitar les deslocalitzacions que tant han patit Espanya i Catalunya.

stats