Finances
Economia 20/04/2022

El miracle Bizum: set empleats per moure 50.000 M€ en pagaments

La plataforma de transferències entre particulars de la banca supera els 20 milions d'usuaris

3 min
L'aplicació és propietat dels principals bancs espanyols.

Barcelona"Com ho paguem això? Et faig un Bizum?" Que la teva marca formi part del diccionari del carrer ja diu alguna cosa. L'octubre del 2016 una trentena de bancs espanyols –aleshores representaven més del 90% de les finances del país– es van posar d'acord entre competidors per arraconar un enemic comú. Les grans empreses tecnològiques amenaçaven d'entrar en el seu regnat exclusiu dels pagaments sense efectiu, que es començaven a desplaçar tímidament de les targetes als telèfons mòbils. El resultat d'aquesta conxorxa va ser Bizum, una plataforma que integrava totes aquestes entitats per permetre les transferències instantànies entre particulars a cost zero.

Aleshores l'objectiu de la iniciativa era arribar als 10 milions d'usuaris que ja utilitzaven almenys un cop al mes les aplicacions dels seus bancs. Gairebé sis anys després, Bizum ha més que duplicat aquesta fita i ha ampliat la base a 20 milions de persones. "Aleshores la demanda encara estava per crear, ningú treia el mòbil quan s'havia de pagar la pista de pàdel llogada amb un grup d'amics, tothom agafava la cartera. Ara ja no és així", explica Ángel Nigorra, el conseller delegat d'una empresa que se sosté amb un equip de tan sols set empleats. El directiu ha participat aquest dimecres a la primera sessió dels Cafès Disruptius, unes jornades virtuals organitzades per Acció per donar a conèixer iniciatives empresarials.

Nigorra és conscient que sorprèn aquesta mida reduïda per a una plantilla que ha mogut 50.000 milions d'euros en pagaments mòbils des del seu naixement. Per això en revela el secret: "Set persones no gestionen soles tants pagaments. No som només nosaltres, hi ha diferents capes que formen el nostre ecosistema, com els bancs o els proveïdors que presten els serveis per a les transferències", ha apuntat el responsable de Bizum. Segons les seves últimes dades, el 77% dels usuaris fan servir l'aplicació com a mínim un cop al mes i el 90% l'han utilitzada en els últims tres mesos.

Bizum és una societat independent, però propietat de 23 entitats espanyoles que es reparteixen el pastís en funció del que hi aporten. Segons el Registre Mercantil, per exemple, CaixaBank en controla un 24% i el Banco Santander un 21%. L'últim any amb dades disponibles, el 2020, van facturar 12,8 milions d'euros, a través de les comissions que cobren als bancs. L'aplicació es pot fer servir a l'estranger, sempre que sigui entre comptes corrents espanyols.

Comerços i donatius

La quota de mercat que s'atribueixen els situa en el monopoli absolut: un 99%. El fenomen Bizum s'ha beneficiat de la captació dels clients que ja tenien les entitats financeres i ha desbancat de moment iniciatives nascudes del sector fintech com la catalana Verse (ara propietat de Block), que va néixer abans d'aquest consorci i aspirava exactament al mateix. "Segurament el truc també està en l'experiència d'usuari [situen la mitjana de les transaccions en 22 segons] i la universalitat", valora l'executiu. De fet, insisteix que Bizum no està orientada al benefici, sinó a ser sostenible. Per ara i, mentre així ho vulguin els seus socis, l'aplicació no té plans per deixar de ser gratuïta.

Nigorra –que és enginyer de telecomunicacions i va estar durant 15 anys al capdavant de la xarxa de caixers automàtics Euro 6000– admet que l'activitat ha repuntat especialment arran de la pandèmia i que l'aplicació s'ha tret de sobre l'etiqueta d'eina per a joves. "En el primer estudi de mercat que vam fer el principal segment d'usuaris era el de 35 a 45 anys, que és lògic perquè eren els que ja tenien descarregades les aplicacions dels bancs". Ara la distribució entre grups d'edat s'ha equilibrat i hi ha un 18% d'usuaris de més de 55 anys.

Fa temps que Bizum ja no és només una aplicació per quedar en pau en els deutes entre amics. El segon cas d'ús que va incorporar l'empresa van ser els donatius per a les ONG. El 2019 també van introduir els pagaments a comerços online i ara compten amb 30.000 negocis associats. L'última funció en què treballen és que les empreses també puguin "fer un Bizum" amb els seus clients de cara a enviar promocions o reemborsaments.

stats