El nou aeroport allunya la fàbrica de bateries de Catalunya

L’Estat vol equilibrar territorialment les inversions i el Prat resta opcions a l'afeblida candidatura catalana

3 min
Seat exterior

BarcelonaL’anunci de l’acord entre Generalitat i govern central per a l’ampliació de l’aeroport del Prat ha desencadenat una cruenta pugna argumental entre partidaris i detractors d’un projecte que suposarà una inversió d’uns 1.700 milions d’euros. D’una banda hi ha la lectura més econòmica; de l’altra, els grups ecologistes i acadèmics que recelen del pla.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Un nou ingredient se suma al debat. Diverses fonts consultades coincideixen que l’anunci de dilluns resta encara més opcions a la candidatura catalana a la cobejada fàbrica de bateries de Volkswagen, a la qual aspiren diferents comunitats autònomes. Des de fa mesos, fonts governamentals coincideixen a assenyalar que la idea de la Moncloa era equilibrar entre comunitats les noves grans inversions per evitar greuges territorials, i especialment amb Catalunya, tradicional arma llancívola per a la dreta espanyola. Els 1.700 milions que invertirà Aena (empresa on l’Estat té un pes majoritari) serà la gran inversió que s’anunciï a Catalunya en aquest moment de la recuperació postcovid. 

La fàbrica de bateries ha sigut motiu de controvèrsia des que la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, va anunciar al març que es faria “a prop” de la fàbrica de Seat de Martorell. Després de l’optimisme inicial català, de seguida es va fer palès que el terme “a prop” podia implicar una altra comunitat, en una incògnita que ha anat acompanyada de declaracions sovint enceses de diferents presidents autonòmics.

Ja abans de l’anunci del projecte d’ampliació del Prat, les opcions catalanes d’obtenir la planta de bateries ja eren escasses. Segons confirmen a l’ARA fonts coneixedores de la qüestió, la planta no vindrà a Catalunya. “Hi ha una terna, amb dos candidats que juguen molt fort, i Catalunya no està entre aquests tres finalistes”, exposen. “Aquest projecte té moltes dificultats per a Catalunya”, afegeix una altra veu coneixedora de la situació. 

Les fonts consultades apunten que la comunitat que farà la fàbrica (amb una inversió que els experts xifren en prop de 3.000 milions d’euros) se sabrà després de vacances, al setembre o a l’octubre. La comunitat que en els últims mesos s’ha vist més ben posicionada és l’Aragó, amb un desert, els Monegres, on es poden situar grans instal·lacions d’autoconsum energètic, a mig camí entre Almussafes, on hi ha Ford, Pamplona, amb Volkswagen, i Martorell, on hi ha Seat.

Les raons que fan que Catalunya no estigui entre les comunitats candidates a aquesta inversió clau per al sector automobilístic són diverses. D’una banda assenyalen que els compromisos de Volkswagen amb el seu subministrador de bateries no hi han ajudat. També s’apunta que la Generalitat no ha fet la feina institucional que sí que han desplegat altres comunitats. Cal recordar que des del març fins al maig la Generalitat va estar en una situació d’interinatge a causa de les complicades negociacions entre partits per mirar d’investir un nou president. De fet, el conseller d’Empresa sortint (que tenia les responsabilitats d’Indústria), Ramon Tremosa, va ocupar el càrrec només entre setembre del 2020 i el maig d’aquest any. I el seu successor, Roger Torrent, porta només tres mesos en el càrrec. Aquesta inestabilitat institucional ha vingut acompanyada d’un episodi que fonts del sector asseguren que va fer mal a Volkswagen: la negativa del Govern a assistir a l’acte del cinc de maig a Martorell, on Pedro Sánchez i Felip VI van acompanyar el president del grup alemany, Herbert Diess, el dia que anunciava que la planta catalana fabricaria models elèctrics

Altres veus sí que mantenen un cert optimisme respecte a la possibilitat que la planta de bateries s’acabi fent a Catalunya. “Al març hi havia molta convicció que així seria; per a mi seria un xoc que no vingués”, explica un important directiu que vol mantenir l’anonimat. Aquesta veu recorda l’històric vincle entre el PSC i el sector de l’automoció a Catalunya, i insisteix que seria una “enorme sorpresa” que la planta acabés fora del Principat.

Una altra veu recorda que els plans d’electrificació d’aquest sector, del qual Espanya és el setè fabricant de cotxes a escala mundial, deixaran espai a plantes de bateries que no són el projecte de Volkswagen, però sí que tenen grans possibilitats de fer-se a Catalunya.

Torrent fixa l’objectiu en el cotxe elèctric

“Un cop assegurat el cotxe elèctric a Catalunya, parlem de la fàbrica de bateries”. Són paraules del conseller d’Empresa, Roger Torrent, en una entrevista a Efe on detalla els esforços del seu departament perquè Volkswagen confirmi que farà vehicles elèctrics a Martorell, fet que depèn de les ajudes públiques que rebi. “Farem tot el possible per assegurar la fabricació del cotxe elèctric a Catalunya, i si pot ser amb el màxim d’elements de la cadena de valor, millor”, afegeix el conseller. En la mateixa entrevista, Torrent assegura que “Seat sap perfectament que pot comptar amb el Govern; els contactes pràcticament són setmanals”.

stats