Tecnologia

Els ciberatacs es multipliquen amb la IA i arriben a nous sectors com l'educació

Les estafes per correus enganyosos disminueixen, però augmenten les que es fan per trucades

El director del Centre d'Operacions de Seguretat de Sofistic, Juan Carlos García, i la consellera delegada, Mar López.
2 min

BarcelonaCada cop que sorgeix una nova tecnologia, també apareix una infinitat de noves amenaces. Amb la irrupció de la intel·ligència artificial (IA) s'han obert moltes possibilitats de negoci, però, de la mateixa manera, s'han disparat les vulnerabilitats en els sistemes de seguretat d'empreses i organitzacions. Així ho ha detectat Sofistic en el seu informe anual, a través del qual ha analitzat 1.500 casos i 100.000 alertes en el seu centre d'operacions de seguretat, des d'on dona servei a companyies d'Espanya i de països de l'Amèrica Llatina com Panamà, Colòmbia, Costa Rica i la República Dominicana.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'empresa tecnològica, del grup Cuatroochenta, ha vist com han crescut un 34% els casos gestionats des del seu centre d'operacions durant l'any passat. "Cada cop les companyies estan més conscienciades i tenen més dispositius connectats, cosa que fa que es detectin més ciberatacs, a banda que els grups criminals també augmenten la seva activitat", defensa la consellera delegada de Sofistic, Mar López, exresponsable de l'oficina de ciberseguretat del govern espanyol.

A més, els cibercriminals s'adapten constantment. Ara que els ciutadans estan més alerta davant dels correus de phishing, Sofistic ha vist que es redueixen en un 21% els usuaris que fan clic i en un 9% els que faciliten les credencials. Això sí, superat aquest capítol, la IA permet generar trucades suplantant la identitat de bancs o companyies energètiques (vishing), i és aquí on troba noves víctimes més desprevingudes per tirar endavant les seves estafes.

Infraestructures crítiques

El focus dels criminals continuen sent les infraestructures crítiques, més encara amb tota la tensió geopolítica que s'està desfermant darrerament. En l'informe de la companyia tecnològica, amb seu a Castelló, el 41% dels casos estudiats corresponen a atacs com l'energia, el transport o el subministrament d'aigua.

Ara bé, sectors on no s'havia parat gaire atenció, com l'educació, veuen com cada cop són més vulnerables, especialment, per totes les dades de les quals disposen. "La seguretat no forma part de la seva estructura central", assenyala el director del Centre d'Operacions de Seguretat de Sofistic, Juan Carlos García, que recorda que "l'or avui dia són les dades". Un altre àmbit que també ha d'augmentar la seva vigilància és el comerç, amb una inversió en ciberseguretat encara molt baixa.

stats