Tecnologia

Wallbox retalla pèrdues el 2023

La companyia acusa la caiguda de la demanda de vehicles elèctrics i ven 167.400 carregadors elèctrics a tot el món

2 min
Les oficines de Wallbox a Barcelona, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaWallbox, un dels cinc unicorns catalans, ha tornat a tancar en números vermells aquest 2023, però ha reduït un 23% les pèrdues registrades l'any anterior, fins als 107 milions. Aquesta millora s'explica per la reducció de costos de fins a 138,8 milions d'euros que la companyia catalana va portar a terme l'any passat. Els ingressos, de 143,7 milions, es van mantenir en una xifra similar a la del 2022, quan va doblar la facturació i més que duplicar les pèrdues.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"L'any 2023 va ser un any de transició a Wallbox", ha dit aquest dimecres el seu conseller delegat, Enric Asunción. Segons ha explicat, el procés d'adopció de vehicles elèctrics per part dels consumidors, combinat amb unes taxes d'interès més altes i l'augment en l'inventari dels canals de distribució, ha provocat una "major variabilitat" de les seves projeccions i resultats. Malgrat això, assegura que continuen enfocats a complir el seu pla estratègic a llarg termini. Durant l'any, la companyia va vendre 167.400 carregadors elèctrics a tot el món, una xifra inferior a la del 2022 per la caiguda de la demanda de vehicles elèctrics.

El cert és que no ha estat un any fàcil per a la companyia de carregadors elèctrics: Wallbox ha perdut un 75% del seu valor a borsa en els últims dotze mesos. Des del dia del seu debut al parquet novaiorquès, l'octubre del 2021, la caiguda s'enfila al 85%. La nota positiva del 2023 va ser l'adquisició d'ABL, una empresa alemanya de càrrega de vehicles elèctrics, i el moviment més destacat va arribar al desembre: l'empresa nord-americana Generac Power Systems, dedicada al disseny i fabricació de solucions tecnològiques d'energia i productes elèctrics, entrava al capital de Wallbox amb una operació valorada en 30 milions d'euros.

El 2023 va començar amb l'acomiadament de 96 persones, la gran majoria a la seva seu de Barcelona, a causa de la reducció de les entregues de cotxes elèctrics per la falta de semiconductors; el sotrac venia de la pandèmia i es va agreujar amb la guerra a Ucraïna. La mesura s'emmarcava en un pla de la reducció de costos, previst en 50 milions d'euros, que li ha permès eixugar pèrdues aquest 2023. En el quart trimestre del 2023, la companyia va superar els objectius del seu pla de reducció de costos, estalviant fins a 4,8 milions d'euros més que en els tres mesos anteriors.

L'any de la rendibilitat

"Durant l'any, vam llançar nous productes innovadors, vam reduir costos per accelerar el nostre camí cap a la rendibilitat i vam establir col·laboracions amb marques globals com Generac, Costco, Kia America i Free2Move", explica Asunción. De fet, ara està per veure com se li presenta el 2024 a la companyia, un exercici que tenia marcat per aconseguir la rendibilitat. "Creiem que el 2024 serà un any de creixement i rendibilitat per a Wallbox", ha defensat el també fundador de la companyia.

Wallbox té dues fàbriques a Catalunya: una a Sant Andreu de la Barca i una altra a la Zona Franca de Barcelona, i a l'estranger en té una a la Xina i una altra a Arlington (Texas). En total, dona feina a unes 1.400 persones.

stats