Automoció

Les vendes de cotxes nets tripliquen les de dièsel

Una de cada cinc cotxes nous que es matriculen és híbrid

3 min
Matriculacions

L’emergència climàtica i el dieselgate han sigut el cop de gràcia. La demanda de cotxes amb motor dièsel no es recupera. Les dades ho deixen clar. Al mes de juny les matriculacions dels denominats cotxes nets –elèctrics purs, híbrids i de gas– van triplicar les vendes de dièsel, quan un any enrere les vendes d’uns i altres estaven igualades. Per fer-se'n una idea, el juny de l’any passat es van vendre a Catalunya 2.291 cotxes amb motor dièsel i 2.305 cotxes amb motors alternatius més nets. El juny d’aquest any, les vendes de dièsel han caigut a només 1.390 unitats, mentre que les de cotxes nets s’han enfilat fins a les 4.103 unitats.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En els últims mesos la venda de cotxes de gasolina a Catalunya s’ha estabilitzat després de la forta caiguda al començament de la pandèmia i una recaiguda els dos primers mesos de l’any per l’impacte de la nova fiscalitat més verda de l’impost de matriculació. Els cotxes elèctrics, híbrids i de gas van mantenir una dinàmica similar durant l’últim any i mig, tot i que amb més tendència al creixement que no pas a l’estabilització.

En canvi, els cotxes de motor dièsel ja no s’han refet i després d’un petit rebot ara fa dotze mesos, les seves vendes han mantingut una tendència sostinguda a la baixa.

De fet, segons les dades de matriculacions dels fabricants, durant els últims mesos poc més de la meitat dels cotxes venuts a Catalunya (un 54%) van ser de motor de gasolina, mentre que els dièsel van ser només el 16% i els cotxes denominats nets ja van superar el 29% del total.

Entre aquests cotxes de menys emissions, els de gas són els menys buscats, com demostren les xifres. En les diferents modalitats de motor de gas (gas natural comprimit, gas natural liquat i gas liquat del petroli) s’han venut 2.321 automòbils els últims dotze mesos.

D’elèctrics purs s’han venut a Catalunya els últims dotze mesos 8.349 turismes. Una xifra encara modesta però que mostra un creixement continuat, fins al punt que en només sis mesos s’ha triplicat la venda de cotxes només elèctrics. Al gener es van vendre a Catalunya 329 turismes 100% elèctrics, mentre que al juny van ser 997.

En volum, però, els híbrids són els turismes que tenen més bona acollida per part dels consumidors. També les marques han potenciat la seva oferta de motoritzacions híbrides; per exemple Seat, que fa un any no tenia cap model híbrid i ara ja inclou entre la seva oferta el León híbrid, tant sota la marca Seat com Cupra, i el Cupra Formentor. De fet, les dades del juny mostren que ja un de cada cinc cotxes que es venen és híbrid. En els últims dotze mesos s’han matriculat a Catalunya 27.019 cotxes híbrids, quasi 5.000 més que dièsel, que van ser 22.093 turismes.

Per impulsar l'electrificació de la indústria, el govern espanyol presentarà aquest dilluns el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat a través dels fons europeus, i l’aprovarà al consell de ministres de dimarts. La ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, va anunciar divendres que el 12 de juliol seria l’escollit per explicar el primer PERTE de l’executiu de Pedro Sánchez, en una intervenció durant la presentació del baròmetre Auto Mobility Trends, elaborat per Coche Global i Metyis. “És una excel·lent notícia que situa Espanya a l’avantguarda de la mobilitat elèctrica i connectada”, va dir Maroto.

Planta de bateries

La ministra va afegir que “tots els actors” del sector “hauran de donar el millor de si” per ser “líders en electromobilitat”. Dins d’aquest projecte tractor, s’hi inclou la creació d’un gran consorci público-privat del govern espanyol amb el grup Volkswagen i Iberdrola per muntar una planta de bateries.

Malgrat la millora de les vendes de cotxes electrificats, Espanya té, però, una assignatura pendent. Segons el baròmetre d’electromobilitat de la patronal de fabricants Anfac, que elabora trimestralment, Espanya avança de forma més lenta que els altres estats europeus en la venda d’aquests vehicles. En l’últim baròmetre, el corresponent al quart trimestre del 2020, l’Estat millorava en 4,6 punts lluny de la mitjana a la UE que era de 10 punts. El resultat és que Espanya ocupa el tercer lloc per la cua.

La protesta de les gasolineres pels punts de recàrrega

La llei del canvi climàtic espanyola inclou l’obligació per a les benzineres que venen més de 10 milions de litres a l’any a tenir d'aquí a 21 mesos un punt de recàrrega de 150kWh, i d'aquí a 27 mesos les que venguin entre 5 i 10 milions de litres hauran de tenir un punt de recàrrega de 50 kWh. Això ha provocat la queixa d’alguns operadors. Manel Montero, director general del grup català Moure, que explota benzineres, creu que la norma no s’ajusta a la realitat. D’una banda, critica que les benzineres que primer hi estan obligades són les que venen més combustible, que tenen bàsicament com a clients els camioners. A més, creu que obligarà a fer una inversió inicial i contractar més potència elèctrica, quan el parc de cotxes electrificats és encara petit, i això dificultarà rendibilitzar aquestes inversions.

stats