15/11/2019

Proves PISA: 'Spain is different'

2 min
Alumnes de primer i segon d’ESO fan educació física al pati d’una escola de Terrassa.

BarcelonaL'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) ha detectat alguna mena de frau en les respostes dels alumnes espanyols a la part de lectura de les proves PISA, que són el referent mundial en matèria d'educació i es consideren una guia per a governs i institucions a l'hora de dissenyar les polítiques educatives. Les PISA avaluen més d'una setantena de països i, tot i que no són la panacea, sí que aporten un barem homologat que permet comparar coneixements a nivell mundial dels estudiants de 15 anys. Sense obsessionar-s'hi, la realitat és que els països s'esforcen perquè els surtin bé. Per tant, quedar-ne exclòs per una sospita de picaresca és un fiasco: tant pel fet en si com perquè es projecta una ombra de dubte sobre tot el sistema.

Segons l'alarma de l'OCDE, no es tractaria tant d'un intent de maquillar notes a l'alça com d'una mena de deixadesa o de boicot que es reflectiria en respostes a la babalà, de manera que els alumnes d'alguns centres haurien posat sí o no a totes les caselles i haurien trigat molt poca estona a contestar. És a dir, no s'haurien pres seriosament la prova. Sembla difícil que els nois i noies d'un nombre considerable d'instituts ho hagi fet sense la complicitat dels mestres. En tot cas, ni l'OCDE ni el ministeri han volgut explicitar quines autonomies estan afectades per aquest comportament irresponsable ni quants centres; també està per veure si la distorsió, a més de l'àmbit de la lectura, n'afecta algun altre. En tot cas, si s'ha decidit ajornar la publicació dels resultats d'Espanya per por que no reflecteixin la realitat, els alumnes i centres implicats no deuen ser pocs. No estem davant d'una anècdota.

En aquest sentit, resulta igualment preocupant que l'única resposta de l'executiu socialista espanyol hagi estat donar-ne la culpa a l'anterior govern del PP. Aquesta caiguda temporal de les proves PISA demostra que el sistema educatiu espanyol té un problema greu de picaresca o de menfotisme que en cap cas no es pot minimitzar. De fet, Espanya ha millorat molt poc en les últimes dècades els resultats de PISA. Es manté més o menys en la mitjana de l'OCDE, sense cap progrés significatiu. En canvi, la veïna Portugal, que partia d'una situació pitjor, l'ha acabat superant clarament. Pel que fa a Catalunya, també està una mica millor que el conjunt d'Espanya, però no gaire. I l'evolució és igualment lenta.

Només faltava aquest nou element de desconfiança. El nostre sistema educatiu el que necessita és confiança, seriositat i estabilitat, tant econòmica com política i social. Coses elementals com les PISA no es poden fer malament, ja hi ha prou reptes complicats i importants, començant pel de combatre el fracàs escolar. Les escoles i instituts reben massa pressions i interferències, quan el que necessiten és exactament el contrari: més recursos, més continuïtat en els equips, més autonomia per als centres, més confiança de les famílies, més implicació dels mestres. Només faltava que ara alguns centres s'hagin volgut fer la traveta amb les PISA.

stats