La revolució del Whatsapp

Tot i que va néixer el 2009, va ser a partir del 2011 que el WhatsApp i les seves aplicacions germanes es van fer universals i (gairebé) inevitables. El seu impacte en la comunicació ha sigut tan ràpid com profund

Ara
3 min
Dos mòbils plens d'aplicacions

BarcelonaQuan Brian Acton i Jan Koum van plegar de Yahoo!, van decidir passar un temps a l’Amèrica del Sud, per desconnectar. Quan van voler tornar al mercat laboral, una de les portes on van trucar va ser la de Facebook, però no els van acceptar. Amb els 400.000 dòlars que tenien estalviats, però, van desenvolupar una aplicació. Era WhatsApp, que va ser comprada el 19 de febrer del 2014 per Facebook, per 19.000 milions de dòlars, la compra més gran firmada fins aleshores per la xarxa social.

Amb 900 milions d’usuaris, WhatsApp s’ha convertit en la punta de llança d’una tipologia popular d’aplicacions: les de missatgeria instantània, que permeten enviar text (i imatges i vídeos) amb qualsevol persona -que tingui la mateixa plataforma- de franc. La gratuïtat és el factor clau, i els SMS, la víctima col·lateral: en els tres primers anys de WhatsApp la facturació de les empreses telefòniques espanyoles va caure un 67% en aquesta línia de negoci.

Però la influència del WhatsApp va més enllà del fet de pagar o no pagar per enviar textos. El servei -i els seus equivalents- s’ha convertit en la forma estàndard de comunicació per establir cites, siguin de feina o personals. Hi juga a favor el no tenir l’interlocutor al davant, la qual cosa fa minvar la tensió si una de les parts refusa. Es perd allò que la comunicació interpersonal directa té de valuós: el to, les inflexions, els gestos... Però l’arribada dels emojis ha permès desenvolupar tot un llenguatge que -depenent de les habilitats- permet afinar els missatges ràpidament, de manera que mostren ironia, afecte o duresa, segons convé.

Hi ha qui defensa, a més, que el WhatsApp no sigui només considerada una apli de missatgeria: també és una xarxa socials -de les anomenades xarxes fosques- per la seva capacitat de viralitzar determinats missatges. I de fer-ho al marge de la seva veracitat, aprofitant que ho fan sense intermediacions, de manera que l’assumpte planteja algunes qüestions rellevants, des del punt de vista periodístic i de l’accés de la població a informació veraç i contrastada.

En definitiva, el WhatsApp ha suposat un canvi molt més profund del que podria semblar en primera instància: ha canviat la manera de relacionar-nos -fins i tot íntimament, com saben els practicants del sexting -, genera debats sobre assumptes com la privacitat, la protecció de dades o l’addicció i impacta també en els fonaments del llenguatge: més breu, més directe i, per afinar el to, rubricat amb una emoticona.

Les xarxes socials més nombroses

Trenta mil milions de textos al dia, per Judit Monclús

Cada dia, 30.000 milions de missatges de text i 700 milions de fotografies circulen arreu del món a través del WhatsApp, l’aplicació que ha revolucionat la manera de comunicar-nos i que ha fet de la immediatesa el seu estendard. No és estrany que es consideri aquesta eina com una pròtesi o un apèndix del nostre propi cos, sense la qual molts no poden viure... llegir més aquí.

Així és la vida sense WhatsApp, per Albert Cuesta

Quan trec el telèfon de la butxaca, sovint els meus interlocutors se sorprenen que, tenint a l’abast els mòbils més recents i fastuosos del mercat, encara prefereixi fer servir models amb pantalla petita i de cap dels dos sistemes operatius dominants. Però hi ha una cosa que encara els deixa més descol·locats: no faig servir WhatsApp... llegir més aquí.

Marisol Ramoneda: "El WhatsApp ha creat un vincle que abans no existia entre adolescents i pares". Entrevista de Núria Juanico

La psicòloga Marisol Ramoneda forma part de la comissió de noves tecnologies del Col·legi de Psicòlegs de Catalunya. També assessora i tracta famílies o parelles en moments de crisi. El WhatsApp s’ha convertit en una eina omnipresent entre molts dels seus pacients i a vegades és un element de conflicte... llegir més aquí.

El canvi d’era, a la cultura, per Àlex Gutiérrez

Si Hitchcock fos viu i rodés avui dia Psicosi, Janet Leigh no moriria a la cèlebre escena de la dutxa: abans de registrar-se al Bates Motel hauria consultat Trip Advisor i se n’hauria desdit en veure les males experiències d’usuari. L’expansió meteòrica dels smartphones ha deixat obsolets un munt d’arguments clàssics del cinema... llegir més aquí.

stats