Alfons Cornella: “Innovar no és anar a la Lluna, és arribar a la cantonada millor que l’última vegada”

3 min
Alfons Cornella és fundador de l'Institute of Next

Amb prop d’una trentena de llibres publicats i un miler d’articles signats sobre tecnologia i transformació empresarial, Alfons Cornella és una de les veus més autoritzades del país quan es parla de cultura i dinamització de la innovació. Fundador de la consultora Infonomia i de l’Institute of Next, acumula més de vint-i-cinc anys d’experiència ajudant empreses a adoptar la innovació com a motor de progrés i creixement. Enguany serà un dels ponents destacats del saló Bizbarcelona 2021, que se celebrarà del 9 a l’11 de novembre a la Fira de Barcelona. Durant la seva conferència Com innovar sense ser Google, titulada igual que el seu últim llibre publicat per Profit, l’expert revelarà com les petites i mitjanes empreses poden millorar incorporant la innovació com una peça més dels seus engranatges.

Quan pensem en empreses innovadores, sempre ens venen al cap gegants tecnològics com Google, Apple i Amazon. Per què?

— És normal. Són empreses que fa anys que dediquen grans esforços en presentar-se com a companyies transformadores i disruptives. De fet, sovint es descriuen com les empreses que definiran el nostre futur. Ara bé, no són les úniques que innoven. Hi ha molts sectors que també estan canviant la nostra vida: des del farmacèutic fins al de l’alimentació. Simplement, no ho diuen tant. En realitat, tothom pot innovar: des d’un bar fins a una empresa que fabrica maquinària especialitzada en embalatge de paquets. Hem de tenir clar que la innovació no és només crear un nou producte: també és fer-hi un petit canvi o modificar-ne lleugerament el procés de producció per aconseguir generar més valor. 

I, per innovar, vostè defensa que s’ha de tenir aptitud i actitud. Ja n’hi ha prou?

— No del tot. També cal entendre que la innovació no és una qüestió puntual. D’idees en neixen un munt, però la clau de la innovació es troba en saber com aprofitar-les per generar més valor. No n’hi ha prou en tancar deu persones en una habitació i un paquet de pòstits. Cal saber quines idees són les que poden funcionar. Quan es van inventar els patinets Segway, ments brillants van apuntar que seria el transport del futur. Però han passat els anys i no ha estat així. Fins i tot s’han deixat de fabricar. En canvi, la sèrie de televisió nord-americana Seinfeld, que al principi de tot no trobava productora, ha acabat sent una de les més vistes. Si volem generar bones idees, se n’han de tenir moltes: així, la probabilitat que una funcioni és molt més gran. Una idea reeixida serà sempre la que resolgui una necessitat del mercat.

Però el procés de prova i error pot ser etern i requereix una inversió important. 

— A moltes empreses, sobretot les pimes, quan els parles d’innovació els ve al cap la imatge d’un forat negre. No saben quants diners hi hauran d’invertir i, a més, tampoc saben si els recuperaran. S’ha d’innovar sempre dins les possibilitats de l’empresa. Un truc molt senzill per transformar-se és escoltar les queixes dels clients. Amb això ja es pot innovar: es pot modificar el procés per ajustar el valor que ofereixes a allò que demana el mercat. La innovació no és anar a la Lluna: és arribar a la cantonada i fer-ho cada cop una mica millor. No cal crear departaments d’innovació amb despatxos fantàstics i sous alts. N’hi ha prou amb encoratjar els treballadors a tenir idees noves i a premiar-los.

¿Per a una pime, quin és el millor moment per innovar?

— Actualment, una empresa que no innovi és una empresa amb molt poc futur. En un mercat globalitzat, la competitivitat ho converteix en un atribut indispensable. Cal mirar sempre què fan els altres. En èpoques de crisi, com la del 2008 o la pandèmia, hi ha empreses que es posen en mode supervivència i una de les primeres coses que retallen és la partida destinada a innovació. És un error, però l’entenc. Ara bé, hi ha estudis que afirmen que, al cap de deu anys, les empreses que han continuat innovant en temps de crisi han tingut més bons resultats que les que van tancar l’aixeta per salvar els mobles. 

¿S’ha continuat innovant durant la pandèmia?

— Hi ha hagut de tot. Però sí que és cert que moltes empreses han llegit bé el canvi de panorama i han sabut adaptar-s’hi amb rapidesa i comoditat. Diversificar i obrir nous mercats també és una forma d’innovació. Una empresa de rentat de cotxes, per exemple, va crear un sistema per desinfectar ambulàncies. El futur de les companyies està en la capacitat de saber llegir què els diu el mercat i trobar-hi una bona resposta. 

stats