Màsters i Postgraus

Nous perfils per a un nou model turístic

Més sostenible i de més valor. Aquests són els trets que s’espera que encapçalin el nou model turístic postcovid. Un repte que requereix perfils amb tots els coneixements i competències que pot aportar-los un màster

2 min
La UdG és un referent en els estudis de turisme

La Universitat de Girona (UdG) continua apostant fort pel sector turisme en la seva oferta acadèmica. En aquest sentit, tres de les joies de la corona són els màsters en Direcció i Planificació del Turisme, en Turisme Cultural i l’interuniversitari European Master in Tourism Management (ETMM). Una aposta que ara, just després d’un estiu en què el sector ha recuperat els nivells prepandèmia, es fa més palesa que mai.

Tal com apunta Jaume Guia, coordinador del màster en Gestió del Turisme de la UdG, els màsters que imparteix la universitat en aquest àmbit “sempre han posat èmfasi en la planificació i gestió sostenible de destinacions i operadors turístics i en el paper d’aparador que pot tenir a l’hora de promocionar un tipus de consum molt més responsable que faciliti, de retruc, la millora de les condicions de treball del sector”. La pandèmia, continua Guia, “ha posat de manifest que el que s’aprèn a les aules dels màsters de la UdG és una bona estratègia”, en tant que “la indústria comença a valorar cada cop més perfils professionals d’alta qualificació capaços de gestionar en entorns VICA”, és a dir, volàtils, incerts, complexos i ambigus.

Diversificació efectiva del turisme

El departament de Turisme de la Generalitat treballa fa temps en les tres D, la diversificació, la descentralització i la desestacionalització d’aquest turisme. A parer de Guia, per a una diversificació efectiva “calen habilitats creatives i de desenvolupament d’experiències i serveis turístics, una capacitat de pensament crític i currículums multidisciplinaris, competències que es cultiven en els nostres màsters”. La descentralització de la gestió turística i, en general, la gestió col·laborativa de les destinacions locals requereix, opina, “persones amb una elevada capacitat de gestió de xarxes i el coneixement profund d’eines de governança innovadores, la qual cosa sempre ha estat una de les àrees de recerca de la UdG”.

Unes competències en les quals s’han format els estudiants de més de 80 països que han passat per les aules de la UdG, que també s’han beneficiat d’un aprenentatge col·laboratiu i per projectes. “Han posat en comú –explica Guia– coneixements acadèmics i realitats empíriques a través de sortides de camp, treball en equip i tutories individualitzades, i han aprofitat un elevat grau d’internacionalització a l’aula, tant pel que fa a estudiants com a professors convidats”.

Una quarta D és l’augment de la despesa, que implica oferir productes i experiències de qualitat al visitant. En paraules de Guia, “la tendència de les destinacions a facilitar l’accés a visitants de més poder adquisitiu en detriment d’aquells que no el tenen ha anat creixent progressivament”. El repte, opina, “no és tant desenvolupar aquest model com desactivar elements del model actual, que adreça els seus serveis i el seu model de negoci cap a segments de poc valor afegit i poc alineats amb el consum responsable”, un fet en el qual, lamenta, “es posa poc èmfasi”.

En opinió de Guia, “es pot encetar un canvi de cultura empresarial i de models de negoci d’empreses i destinacions cap a models tecnològics, verds i socialment compromesos només si els professionals amb capacitat de gestió efectiva i els inversors disposen d’habilitats directives especialment rellevants per gestionar el canvi”. 

Focus en el 'revenue management' i el màrqueting digital

Enguany, el CETT-UB estrena un nou màster propi en el marc de les seves titulacions sobre turisme. Es tracta del màster en Revenue Management, Màrqueting Digital i Social Media. La seva directora, Esther Velasco, apunta que aquesta titulació s’origina “com tots els programes del CETT, arran del contacte estret amb el sector, el qual ens fa coneixedors de la manca de professionals amb coneixements profunds en aquestes tres àrees”. Es tracta d’un programa que dona igualment la possibilitat de fer pràctiques en empreses i accedir a la borsa de treball d'empreses rellevants del sector quan el professional vol fer un canvi a la seva trajectòria. Dona continuïtat al postgrau en Revenue Management i Màrqueting Digital de 30 ECTS (acrònim en anglès del Sistema Europeu de Transferència de Crèdits) que el CETT ofereix des de fa més de quatre cursos.

Velasco afirma que el màster “busca formar directius i càrrecs intermedis particularment del subsector allotjament ja familiaritzats amb el revenue i el màrqueting digital, però que necessiten aprofundir en noves tendències catalitzades per les xarxes socials amb la finalitat de prendre decisions corporatives”. I afegeix: “Actualment, el perfil de revenue manager és una de les posicions més ben valorades al sector turístic i cada cop més demandada perquè aquesta disciplina ajuda a fer que les empreses puguin millorar els seus ingressos donant resposta a les necessitats dels clients. Tot això sense oblidar que la presa de decisions corporatives derivades del revenue, el màrqueting digital i el treball amb xarxes socials han de ser abordades des de la responsabilitat social corporativa a través de decisions responsables i sostenibles, ja que aquestes impacten les comunitats en les quals les empreses operen”.

stats