BARÇA
Esports 16/11/2016

Rakuten, una cara amable per al Barça

A partir de l’any que ve el club blaugrana suplirà Qatar Airways per l’empresa japonesa a canvi de 55 milions fixos i un contracte per 4 temporades

Albert Llimós
5 min
Rakuten, nou patrocinador per a la samarreta del Barça

BarcelonaEl Barça canviarà d’imatge la temporada que ve. De Doha a Tòquio. De Qatar Airways a Rakuten. L’empresa japonesa de comerç electrònic es convertirà en el patrocinador principal del club fins al 2021, un acord que reportarà un mínim de 220 milions en quatre anys. Un canvi de look a la samarreta que ahir va aprovar la directiva, a l’espera de ser ratificat en assemblea extraordinària, i que acabarà amb el gran debat que ha perseguit la junta actual en els últims anys.

Amb aquest nou acord el Barça se situarà la temporada que ve al nivell del Manchester United. Els blaugranes cobraran de Rakuten 55 milions d’euros fixos per curs, 5 si guanyen la Champions i 1,5 si es guanya la Lliga. Unes quantitats que s’han de sumar als 85 milions que pagarà el curs vinent Nike i els 10 que paga Beko, mentre que s’han de descomptar els dos que el Barça destina a l’Unicef. Ara mateix només el United se situa en unes xifres similars, cobrant 54,6 milions d’euros per l’acord amb Chevrolet i 87 d’Adidas.

A canvi d’aquestes quantitats Rakuten apareixerà a la samarreta del primer equip, mentre que s’allibera la d’entrenament i les del futbol base i el femení. A més a més, la companyia japonesa tindrà presència publicitària durant els partits a l’estadi, apareixerà a la façana del Camp Nou -tal com ha fet Qatar Airways fins ara- i tindrà un lloc en els carnets dels socis i al bus de l’equip. També s’haurà de disputar un amistós en terres japoneses durant aquests 4 anys, amb la possibilitat de jugar-ne un segon.

Fa setze mesos va començar el llarg camí que ha culminat amb l’anunci d’ahir. I, en part, gràcies a Gerard Piqué, que va posar en contacte Josep Maria Bartomeu amb Rakuten la primavera del 2015, a punt d’acabar la Lliga, just abans que es convoquessin les eleccions. Segons ha pogut saber l’ARA, el llavors president i futur candidat va posposar qualsevol negociació fins després de les eleccions, i un cop va guanyar a les urnes es va concretar la cita. Va ser durant la gira nord-americana, en un sopar amb el director executiu de Rakuten, Hiroshi Mikitani. “Tot va començar l’estiu del 2015 amb un sopar a casa del senyor Mikitani, a San Francisco, un sopar organitzat per Gerard Piqué”, va explicar Bartomeu, esbombant la carta que tenien guardada al club, mentre molts es mossegaven la llengua amb un somriure entremaliat en els minuts previs a l’acte. Durant les eleccions, per tant, la carta Rakuten no estava activada, sinó guardada en un calaix.

Rakuten, nou patrocinador per a la samarreta del Barça

L’arribada del nou patrocinador a partir del 30 de juny del 2017 representa un punt i a part en la relació amb Qatar Airways. Tot i això, conscient del pes de l’aerolínia en una part de la junta i la capacitat econòmica del règim qatarià, el Barça manté obertes les portes a l’aerolínia per a una possible futura col·laboració, ja sigui a través dels naming rights del nou estadi o algun dels actius que queden alliberats després de l’acord amb la marca japonesa. Als despatxos del Camp Nou s’assegura que en tot moment s’ha anat informant Qatar de les negociacions, que van acabar culminant fa unes setmanes: el 29 d’octubre, quan es va celebrar l’assemblea i Bartomeu va pronunciar el famós “en prenem nota” davant de les crítiques d’alguns compromissaris, ja estava pràcticament tancat l’acord amb Rakuten.

Però hi ha més marques que podrien competir amb Qatar pels actius que queden lliures. El vicepresident Arroyo va assegurar que durant aquest últim any i mig s’ha negociat de manera profunda amb 5 companyies, i amb 12 més hi ha hagut contactes més embrionaris. Al club esperen que alguna d’aquestes vies prosperi per sumar nous partners i incrementar els ingressos.

El ball de noms era tan gran, que els mateixos directius, uns minuts abans d’entrar a la junta, no sabien res de res. Era un grup nombrós el que arribava al Camp Nou sense saber el nom de la marca. Un d’ells, de fet, entrava a la trobada assegurant que era un patrocinador “xinès”, que ho havia vist a la “premsa” aquell mateix matí. I és que les negociacions les ha portat en secret un cercle reduït de persones fins pràcticament aquestes últimes dues setmanes. El director comercial, Francesco Calvo; Arroyo; Bartomeu, i el nou director executiu, Òscar Grau, el nucli dur de les negociacions, n’estaven al corrent cada dia. Fa uns dies, un cop l’acord estava segellat i tocava entrar en la lletra petita, van començar a aparèixer nous actors, des de més persones de l’àrea de màrqueting a membres del departament jurídic. Tot i això, i malgrat que dimarts es va convocar una reunió a les 11 del matí per preparar la presentació i el nom ja va començar a córrer entre els executius, Rakuten es va mantenir ocult fins a última hora. Quan passaven pocs minuts de les 11 del matí, al bar que hi ha al costat de l’Auditori 1899, un executiu de l’àrea de màrqueting mostrava el mòbil a un company. En pantalla, la notícia del nou espònsor que avançava Mundo Deportivo. La cara dels dos treballadors ho deia tot: s’havia acabat l’hermetisme.

Tres hores més tard d’aquesta escena, ja amb el beneplàcit de la junta, Bartomeu subratllava els valors comuns del Barça i Rakuten, una companyia “innovadora”, “jove” i “digital”, un àmbit en el qual el club vol créixer gràcies al nou soci japonès. Un discurs en la línia del que va fer Mikitani, per a qui el més que un club “no és un eslògan”, sinó que “representa la filosofia del Barça”. “Ens fan falta companys de viatge com Rakuten”, va afegir Arroyo.

Companys de viatge amb menys contestació social que Qatar, una marca que ha generat un encès debat dins del barcelonisme durant els últims anys. Amb l’anunci del nou patrocinador, malgrat que encara resta oberta la possibilitat de seguir junts, el Barça gira full a una complexa relació amb Qatar. El juny del 2015, precisament quan Rakuten ja havia trucat a la porta de Piqué, el llavors vicepresident econòmic, Javier Faus, tancava un preacord de 240 milions, 60 per temporada, amb la companyia aèria. Després de 50 correus intercanviats amb propostes i contrapropostes, just el dia abans de la final de Berlín, el Barça aconseguia duplicar els ingressos dels qatarians. Tres mesos més tard, el club va rebre un correu que canviava l’escenari fixat al juny: el conseller delegat de Qatar Airways, Akbar Al Baker, que fins llavors no havia sigut l’interlocutor de Faus, agafava les regnes de les negociacions i plantejava dubtes sobre l’acord: es reobria la negociació.

Tot es va acabar ensorrant unes setmanes més tard. Bartomeu va viatjar a Doha per incrementar les xifres, els qatarians van molestar-se i les negociacions es van trencar. Amb el pas del temps la situació es va normalitzar, i Arroyo va pactar una pròrroga per un any, fins al juny del 2017, a canvi de 33,5 milions. D’aquesta manera, conscient que Qatar era una opció molt poc probable, el Barça guanyava temps per tancar el nou patrocini. Setze mesos de feina que van culminar ahir amb un esperat canvi de look que ja no genera debat.

Nestlé, el primer dels nous ‘partners’ que arribaran ja

Les pròximes setmanes seran intenses al Camp Nou. Ja ho va anunciar Manel Arroyo durant l’assemblea: el Barça farà públics aquest any fins a 10 acords de patrocini, per superar la barrera dels 50 partners. Després de Rakuten, el següent serà Nestlé, la setmana vinent, un acord que ja havia anticipat Bartomeu fa unes setmanes. La multinacional agrolimentària passarà a ser un dels patrocinadors oficials del club, i d’aquesta manera s’espera aconseguir la xifra que va anunciar el director executiu, Òscar Grau, durant la cita amb els compromissaris: augmentar en 30 milions els ingressos de màrqueting aquest curs, i arribar així fins als 285 milions. Una xifra que la temporada 2017-2018 creixerà més amb l’aterratge de Rakuten.

stats