Barça

El barcelonisme més descafeïnat de la història moderna

El partit davant el Paris Saint-Germain va fer encara més evidents les mancances de l'animació a l'equip de Hansi Flick

Una imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys abans de l'inici d'un partit del Barça.
05/10/2025
4 min

BarcelonaQue Lamine Yamal demani l'alè de l'afició del Barça durant un partit és habitual. Ho acostuma a fer després de les seves jugades individuals, que provoquen que el públic s'aixequi de la cadira. Que ho faci Eric Garcia, amb cara de patiment, quan l'equip rival colla el Barça és més estrany. Aquesta última situació va passar dimecres quan el Paris Saint-Germain rondava l'1-2 que finalment va acabar arribant.

Moltes veus que van estar presents a l'Estadi Olímpic Lluís Companys es van queixar a les xarxes socials de la fredor de l'ambient, de la falta de suport extra del públic quan el Barça patia a la segona part i que en molts moments el so ambient va ser segrestat pels gairebé 3.000 seguidors del Paris Saint-Germain. “Els socis i seguidors del Barça necessiten un referent a qui seguir per animar a l’estadi. Si no, et venen 3.000 seguidors del PSG, 3.000 anglesos o 3.000 o ves a saber quants de l’Eintracht Frankfurt [els alemanys visitaran Barcelona el 9 de desembre amb el record de la invasió al Camp Nou del 2022], i et passen la mà per la cara”, diu a l’ARA Albert Yarza, el president de la Penya Almogàvers, un dels grups que formaven part de la grada d’animació.

La principal queixa de les veus crítiques amb l'ambient és la desaparició de la grada d'animació de l'Estadi Olímpic Lluís Companys des del novembre del 2024 per decisió del mateix club. “Què hauria passat amb el resultat si el Barça hagués tingut davant del PSG una grada animant tot el partit, sobretot en els moments dolents? El PSG va tenir 3.000 seguidors que ho van fer”, reflexiona Yarza. “El seguidor mitjà del Barça, encara que vulgui animar, no té les eines que tenim nosaltres que ho hem fet tota la vida, estem organitzats i estem disposats a fer-ho durant tot el partit. A més, es troba que al costat té turistes que no se saben els càntics i que hi ha 3.000 seguidors de l’equip rival animant sense parar de forma organitzada. Es fa molt complicat”, continua.

El Barça no vol fer públic el nom de l'empresa

La junta de Laporta va decidir tancar la grada d’animació del Barça argumentant que els grups d’animació no volien pagar els 21.000 euros de multa que van imposar al club per comportaments inadequats en diversos partits. Els grups van al·legar que el pagament de les multes havia de ser individual perquè els comportaments no els havien tingut la majoria dels seus membres i les multes també havien tingut relació amb persones que no formaven part de la grada d’animació. Però la decisió del club no ha canviat fins al dia d'avui.

Posteriorment, el febrer del 2025, el Barça va anunciar que obria un procés participatiu gestionat per una empresa externa per crear una grada d’animació al Camp Nou una vegada el primer equip hi torni a jugar. Diverses fonts han informat l'ARA que es tracta de l'empresa Tasca Projectes, fundada per Ricard Martínez, que va ser regidor de l'Ajuntament de Barcelona per ERC. Aquest diari s'ha posat en contacte amb Tasca Projectes per confirmar l'assumpte i la resposta ha estat que ens dirigim al club. Fonts oficials del Barça, finalment, han dit el següent a l'ARA: "Les decisions sobre la nova grada les pren el club, no fem públic el nom d’empreses contractades, en aquest cas per la gestió del procés participatiu. De moment no diem el nom".

Fa uns mesos van tenir lloc xerrades entre l'empresa externa i persones que s'han apuntat per estar a la nova grada d’animació, entre les quals hi ha molts membres dels grups que ja en formaven part. Segons va anunciar el Barça, entre el juny i el juliol s’havia d’aprovar el nou format i, entre l’agost i el setembre, s’havia de concretar el nou espai d’animació i els seus integrants. Ja som a l'octubre.

El procés participatiu s'està allargant més del previst

“No sabem si l’empresa ja ha presentat alguna cosa al club, si el club ho farà públic o no ni quines són les conclusions”, informa Yarza. “Sigui com sigui, nosaltres des del primer dia tenim la mà estesa per asseure’ns a parlar amb el club i reconduir la situació”. En la mateixa línia s'expressa en aquest diari Carles Agustí, membre del grup d'opinió El Senyor Ramon: "Nosaltres vam decidir creure en aquest procés participatiu. Podia ser una solució. Però hi havia el risc que fos una maniobra dilatòria, que és el que ara sembla ser. Fa mesos que es van fer les sessions i els resultats haurien d'haver estat immediats per començar aquesta temporada, fos on fos, amb grada d'animació. Ara no és que no hi hagi grada d'animació, és que no hi ha ni els resultats del procés participatiu".

L'ARA també ha preguntat a fonts oficials del Barça per quin és l’estat actual del procés participatiu de la nova grada d’animació i la resposta ha estat que “encara” no estan en la situació de “comunicar-ho públicament”, però esperen que “no trigui gaire”. Asseguren que aleshores “ho explicaran tot sobre aquest procés, que ha estat molt interessant”. Mentrestant, l'animació de l'estadi (sigui el Lluís Companys o el Johan Cruyff) d'abans i després dels partits del Barça i durant el descans va a càrrec de la secció de fan engagement del club, que penja del departament Barça Identity, liderat per Paloma Mikadze. Així ho va explicar el pòdcast Barça reservat de Catalunya Ràdio. Algunes de les iniciatives que es porten a terme en els partits com a local de l'equip de Hansi Flick prèviament s'han provat al Palau Blaugrana.

stats