Barça
Esports 25/11/2021

La decadència de les oficines internacionals del Barça

Des del club s’explica que no estan complint les expectatives, sobretot la de Nova York

4 min
Les oficines del Barça a Nova York.

BarcelonaLes dues oficines internacionals del Barça, Hong Kong i Nova York, passen per un dels seus pitjors moments mentre estan a l’espera que la junta directiva de Joan Laporta decideixi què en fa. Pot reanimar-les o bé deixar-les morir i reemplaçar-les pels Barça Experience Centers, una de les iniciatives més publicitades de l’actual president durant la campanya electoral. Laporta va projectar un edifici del club a les millors cantonades de les principals capitals mundials. “Hi hauria zones de restauració, museus virtuals i marxandatge, seria una cosa pionera al món”, va explicar Álex Barbany, avui director d’ingressos blaugrana, durant un acte de campanya. Allà també va vaticinar que construir aquestes ambaixades costaria uns cinc milions d'euros.

Des del club s’assegura que ara com ara no hi ha cap novetat. De fet, les oficines de Nova York i Hong Kong, que funcionen com a societats independents, segueixen operatives després d’haver estat gairebé mig any sense que ningú les liderés. Xavier O’Callaghan va deixar la direcció de Nova York per gestionar la secció d’handbol amb l’arribada de Laporta, mentre que Jordi Camps, que va dimitir del càrrec de director comercial del Barça, va ser l’últim responsable a Hong Kong. L’1 de desembre arribarà a Hong Kong Bryan Bachner, un dels socis de Laporta al Reus Deportiu. Mentrestant, a Nova York segueix el buit de poder, malgrat que s’ha parlat amb alguns candidats.

FC Barcelona Hong Kong Limited acumula 850.000 euros de patrimoni net negatiu, tot i que el curs 2020-2021 va tenir uns guanys de 341.000 euros. Pitjors són els números de Nova York. FCB North America LCC viu amb 6,5 milions de patrimoni net negatiu i a l’exercici passat va tenir pèrdues per valor de 178.000 euros (l’anterior havien sigut de 856.000 euros). “El 2012 el club estava ingressant zero euros de partners a la regió Àsia-Pacífic. El 2020, en canvi, ja aportava 75 milions d’euros anuals. Si no hi ets és impossible que tanquis aquestes ofertes perquè són molt locals”, explica a l’ARA Xavier Asensi, que va liderar l’oficina de Hong Kong fins al 2018. “Si aquests diners els ingressés la mateixa oficina els números serien la repera, però els cobra l’oficina de Barcelona. Així, Hong Kong i Nova York sempre seran deficitàries”, afegeix. “Per aguantar econòmicament el dia a dia l’oficina cobra un 10% dels acords. Així la vas retroalimentant”, segueix explicant l’actual director de negocis de l’Inter de Miami.

Foto de família del dia en què es va inaugurar l'oficina del Barça a Nova York, l'any 2016.

El fracàs de l’aventura a Nova York

L’oficina de Nova York, apunten fonts del club, “sobreviu amb respiració assistida i està en pitjor situació que la de Hong Kong”, que va obrir el 2013 i va començar amb un 90% del negoci per la zona fet des de Catalunya. El projecte de Nova York, nascut després dels primers anys de bones experiències a Hong Kong, es va inaugurar el setembre del 2016 amb la companyia d’un Empire State il·luminat de blaugrana. Moltes de les fonts consultades coincideixen que la inversió que va fer el Barça per muntar-la va ser massa alta i que Miami o Mèxic haurien sigut millors llocs. D’altres, en canvi, asseguren que s’ha de ser a Nova York perquè és on hi ha les grans corporacions.

En els seus inicis, el director de l’oficina va ser Arnold Trabessinger, un austríac que treballadors, extreballadors i fonts sindicals asseguren que desconeixia el funcionament del club blaugrana i el mercat dels esports als Estats Units. Tot i això, tenia un bon currículum. Una vegada l’oficina va estar en marxa va haver-hi enfrontaments entre alguns dels empleats (que van dificultar el treball de Trabessinger, segons diverses fonts), amb denúncies a compliance incloses, que van comportar que s’intervingués des de Barcelona. Va haver-hi acomiadaments i baixes voluntàries.

“Amb Nova York hem de ser sincers. No vam trobar l’estratègia ni les persones adequades per fer-ho com cal”, explica a l’ARA Manel Arroyo, vicepresident responsable de l’àrea de màrqueting i comunicació del Barça fins al juliol del 2018. “Des de Barcelona prèviament s’havia fet una bona feina amb Estats Units perquè havíem aconseguit diversos patrocinadors. Amb aquesta experiència i amb el que estava passant a Àsia es va pensar que a Nova York podríem replicar-ho. Però al mercat americà tens la competència de totes les grans lligues i això va fer molt difícil trobar l'equip de treball que calia”, afegeix.

El Barça Experience de Haikou (Xina).

El Barça no entusiasma a Haikou

La gran pedra a la sabata de l’oficina de Hong Kong és la joint venture amb Mission Hills Group per al Barça Experience de Haikou (Xina), inaugurat el novembre del 2018. Està ubicat a l’illa de Hainan i l’entitat blaugrana hi va invertir 4 milions (el 50% del que van costar les instal·lacions) per construir un museu interactiu de 4.000 metres quadrats i una gran botiga. A més, hi va fundar una Barça Academy amb sis camps de futbol. “Es va crear un pla de negoci (fet per PriceWaterhouseCoopers) molt enfocat al turisme i tot el que es preveia no ha succeït”, diu una persona que va tenir un alt càrrec a l’oficina de Hong Kong. “Es va ubicar al nord de l’illa, on hi ha un turisme de classe alta que juga al golf, quan el turisme de masses és al sud”, apunta una segona font, avui al club. Malgrat les pèrdues que el Barça Experience de Haikou suposa avui en dia (a l’exercici 2020-2021 va perdre 944.000 euros i, en l’anterior, 1,3 milions, tot i que acumula un patrimoni net positiu de 770.000 euros), al Barça es calcula que suposaria més despesa el procés de tancar-lo. 

“L’únic lloc de la Xina que té platja on els xinesos poden anar sense visat és Hainan. Però el projecte no va acabar d’arrancar, no tenia ganxo, no es van complir les expectatives i, a més, va arribar el coronavirus i el museu va haver de tancar perquè ningú viatjava”, admet Asensi. La previsió inicial del Barça, que es queda amb un 15% dels ingressos de la joint venture i el 50% de tots els beneficis nets del Barça Experience de Haikou, era aconseguir 100 milions d’ingressos durant el període de 10 anys marcat al contracte, que finalitza el 2027 (amb l’opció d’ampliar-lo a 10 anys més). Una utopia que no es complirà.

stats