Barça

El descens a l'infern de Samuel Umtiti

Samuel Umtiti anuncia la seva retirada als 31 anys després de no trobar cap equip amb qui poder seguir competint

Samuel Umtiti, del Lille, durant el partit de Lliga 1 francesa contra el Paris Saint-Germain al Parc des Princes de París.
Albert Nadali Raul Zambrano Lozano
17/09/2025
3 min

BarcelonaPunt final al calvari de Samuel Umtiti. Després d’una temporada sense jugar ni un sol minut al Lilla i no trobar cap equip, el central francès, que va tocar el cel el 2018 amb el Mundial, s’acomiada dels terrenys de joc als 31 anys (en farà 32 el 14 de novembre). Ho ha fet amb un vídeo en què apareix a l’estadi de l’Olympique de Lió, el seu club, mentre repassa la seva trajectòria. Al vídeo, publicat a Instagram, parla en francès i apareix subtitulat en anglès i en català. “A Catalunya he après molt, però també he descobert una faceta del futbol per a la qual ningú està realment preparat”, diu, en referència al lloc on la seva carrera va començar a fer una davallada per culpa de les lesions. Precisament, els problemes al genoll han estat el detonant perquè Umtiti plegui. El seu últim partit va ser el 21 de gener del 2024: 90 minuts a la Copa de França amb victòria (0-1) al camp del Racing Club de França. 603 dies després ha anunciat el punt final a la seva carrera esportiva.

Fitxat pel Barça l’estiu del 2016, Umtiti era un dels centrals amb més projecció de l'època. Bartomeu va pagar 25 milions al Lió pel defensa de 22 anys. En les seves dues primeres temporades va demostrar la seva qualitat amb 83 partits, però el Mundial de Rússia del 2018 ho va canviar tot. Malgrat que hi havia un informe elaborat pel doctor Ricard Pruna que desconsellava fer-li un contracte llarg a causa de la manera com tenia el genoll abans fins i tot de la cita mundialista, Bartomeu va optar per renovar-lo fins al 2023 perquè els representants del francès van amenaçar amb la seva marxa al·legant ofertes de la Premier.

Umtiti va ser campió amb França, on va ser clau tant en defensa com en atac, amb el gol a les semifinals davant Bèlgica (1-0), però la seva carrera com a professional iniciaria una davallada sense fre a partir de llavors. Les molèsties al genoll ja no remetrien mai més i va optar per seguir diversos tractaments conservadors malgrat la insistència dels serveis mèdics del Barça que la millor opció era passar per quiròfan. Umtiti era reticent a operar-se perquè ja s'havia operat durant l'etapa formativa i en tenia un mal record. L'origen dels problemes era una artroscòpia a la qual es va sotmetre als 17 anys, quan jugava a les categories inferiors del Lió, per extreure's el menisc. El postoperatori i la recuperació van tenir complicacions, cosa que explica les reserves que tenia el jugador a tornar a passar per quiròfan.

El rendiment va caure en picat

El seu rendiment va caure en picat. En les quatre següents temporades al Barça, Umtiti només va disputar 51 partits i un total de 3.548 minuts repartits en diverses estones (l’equivalent a tan sols 39 duels sencers en quatre campanyes). Tot plegat va obligar el club blaugrana a conviure durant aquest temps amb un jugador que tenia una fitxa que rondava els 20 milions bruts per curs malgrat ser un futbolista gairebé inservible per a l'elit. Finalment, l’estiu del 2023 –i després d'haver-lo renovat el gener del 2022 per espaiar el seu salari– es va arribar a un acord per rescindir-li el contracte pagant una part generosa del sou que tenia garantit.

La seva principal llosa va ser una artrosi localitzada d’origen traumàtic al genoll esquerre. És a dir, un problema articular que afecta el cartílag, que és el teixit amortidor que evita que els ossos freguin entre si. L'absència o la degeneració d’aquest teixit causa dolor i dificulta el funcionament de l’articulació. Tenir el cartílag afectat és el que ha fet que no hagi pogut competir amb regularitat al primer nivell. No va ser fins que va arribar al Lilla que va tornar a passar pel quiròfan.

El 16 de febrer del 2024 Umtiti es va sotmetre a "una artroscòpia per extirpar un petit tros de cartílag", tal com va informar el club francès. Ja aleshores, el seu entrenador, Paulo Fonseca, va dir a la premsa: "No sé quant de temps no estarà disponible. Potser serà molt. Sincerament, no ho sé i prefereixo no comentar-ho. Pot ser que tingui l'oportunitat de tornar a jugar, però és difícil de dir". Un presagi que s’ha acabat confirmant amb la retirada.

L’agost de l’any passat Umtiti va ser sotmès a una segona intervenció del genoll, però ja era tard. El jugador ja havia desaparegut del mapa futbolístic i social. Fins al vídeo de la seva retirada, l’última publicació a Instagram relacionada amb el futbol era del 18 de setembre del 2023, en què apareixia jugant un partit amb el Lilla. Riqui Puig, Ansu Fati, Sergi Roberto i Andrés Iniesta han sigut dels primers exblaugranes a expressar-li el seu suport a Instagram. També ho ha fet el compte del Barça: “Gràcies, Sam! Sort en aquesta nova etapa”. Una nova etapa que estarà "vinculada al futbol", però Umtiti no ha especificat com.

stats