Esports 01/08/2021

Esteban Ocon guanya la cursa més trepidant i boja de la F1

La sortida del Gran Premi s'ha convertit en una partida de bitlles que ha revolucionat la classificació i ha acabat amb la victòria del pilot francès

4 min
Esteban Ocon celebrant la seva victòria al GP d'Hongría

En tota la història de Fórmula 1, mai s'havia vist una cursa tan inversemblant com la del GP d'Hongria d'aquest cap de setmana. Esteban Ocon (Alpine) s'ha imposat després del desgavell provocat a la sortida que ha forçat els comissaris a ensenyar bandera vermella i interrompre momentàniament la prova. Seguit per Sebastian Vettel (Aston Martin), que ha sigut desqualificat després de la cursa, el jove pilot d'Alpine ha signat la primera victòria de la seva carrera. Lewis Hamilton, després d'una gran remuntada des de l'últim lloc de la classificació i amb la desqualificació del pilot d'Aston Martin, ha quedat segon, davant de Carlos Sainz que ha tancat el podi d'una cursa que quedarà sempre en els llibres d'història de la categoria reina de l'automobilisme.

La cursa ja es presentava boja des d'abans de la sortida. Amb un matí plujós a Hongria, els equips es miraven el cel pensant en l'estratègia de pneumàtics per la cursa. Amb tots els monoplaces amb pneumàtics intermedis, es disposaven a la graella de sortida esperant que s'apaguessin els semàfors. En el primer revolt, la cursa s'ha convertit en una partida de bitlles. Valtteri Bottas ha xocat amb Lando Norris, que ha acabat enfilat a l'aleró del Mercedes. Tots dos han sortit disparats fora de la pista. I en aquest mateix instant, han fet strike sobre els dos Red Bull: Verstappen i Pérez també han anat fora. Pocs metres més endavant, Lance Stroll també ha xocat amb Ricciardo i Leclerc, que han acabat lluny de l'asfalt. La quantitat de restes de cotxes era insostenible i la bandera vermella ha onejat al circuit. Hamilton havia de ser el gran beneficiat amb l'accident múltiple. Amb el seu màxim competidor molt lluny de la zona de punts després de la topada (Verstappen ha pogut tornar a la cursa, però en els últims llocs), el britànic ha mantingut momentàniament la primera posició, però el pitjor encara havia d'arribar.

Accident múltiple en el primer revolt.

El Gran Premi d'Hongria ha deixat també una altra imatge per a la història. Hamilton, totalment sol en la graella, a punt per reprendre la cursa. Per què? Després de la volta de formació, tots els pilots, excepte el britànic, ha entrat als boxs a canviar pneumàtics veient que l'asfalt estava prou sec per posar les gomes intermèdies. El britànic, sense cap avís del seu equip, ha seguit en pista i, quan ha mirat pel retrovisor, s'ha vist sol sobre l'asfalt. Quan els semàfors s'han apagat, el de Mercedes ha sortit sol, però a gran velocitat, amb la intenció d'obrir espai amb els seus perseguidors, conscient que la resta tenia les gomes adients per afrontar el Gran Premi. Sense aconseguir el seu objectiu, Mercedes l'ha ordenat entrar al box. El seu pilot se'n feia creus. Després de tornar a pista, ara sí amb les gomes que tocaven, ho ha fet en última posició. El britànic no amagava la seva frustració per ràdio: "Això és ridícul!"

La segona sortida del GP d'Hongria amb només Hamilton a la graella.

Mentre Hamilton es maleïa a la cua de la cursa, la part de davant era totalment inusual. Esteban Ocon (Alpine) –primer– i Sebastian Vettel (Aston Martin) –segon– han arribat a un pacte no verbal de no-agressió fins al final de la cursa. Els dos pilots no podien desaprofitar l'oportunitat de ser al podi d'un Gran Premi tenint en compte el rendiment habitual dels seus monoplaces.

La mentalitat competitiva i guanyadora de Hamilton ha entrat en escena. Ha sigut el primer pilot a canviar d'estratègia i ha entrat al box per tornar a canviar pneumàtics a 50 voltes del final, amb l'esperança de cuidar-los per arribar al final i avançar tots els pilots mentre anaven fent les seves aturades al llarg de la cursa. En una pista molt estreta on els pilots van molt junts (i amb aire brut constant) avançar era una quimera. Només un error de l'oponent podia propiciar un canvi de posició, cosa que no ha succeït durant la cursa.

A vint voltes del final, la pau al capdavant de la cursa s'ha acabat. Ocon i Vettel han lluitat amb el ganivet entre les dents mentre Sainz i Alonso estaven pendents de qualsevol error per aproximar-se. El pilot d'Alpine, mentrestant, ha protagonitzat una batalla titànica amb Hamilton per la quarta posició. La potència del Mercedes ha posat contra les cordes el pilot asturià un cop i un altre i fins a deu voltes ha tardat a poder sobrepassar l'Alpine. I, veient Alonso ja pel retrovisor, era el torn de passar Sainz. El pilot de Ferrari no ha mostrat tanta resistència i, en un parell de revolts, Hamilton s'ha col·locat en la tercera posició.

Ocon, per primer cop en la seva vida, ha travessat la línia de meta en primera posició. La inexperiència del jove pilot ha provocat una situació ben còmica: Ocon s'ha passat l'entrada al pit lane mentre celebrava amb els aficionats el final de la cursa. El pilot d'Alpine ha aparcat el cotxe al voral del traçat i ha tornat corrent, saludant, fins a la zona del podi per aixecar el seu primer trofeu.

stats