La marca que va plantar cara a la Xina i Qatar s’arrela a Catalunya
La firma danesa Hummel vesteix l’Europa, el Badalona i l’Hospitalet
BarcelonaA banda de les de l’Argentina campiona del món, les samarretes més icòniques del Mundial 2022 van ser les de la selecció de Dinamarca; no pas pels èxits esportius del combinat nòrdic, eliminat a la fase de grups, sinó pel missatge que volien transmetre les seves equipacions. La marca Hummel, patrocinadora tècnica dels danesos, va dissenyar unes elàstiques minimalistes amb el seu logotip i l’escut de la selecció atenuat, pràcticament difuminat, com a protesta contra “Qatar i el seu historial de drets humans”.
“No volem ser visibles durant un torneig que ha costat la vida a milers de persones –com a mínim 6.500, segons va revelar The Guardian–. Donem suport a la selecció danesa, però això no és el mateix que donar suport a Qatar com a país amfitrió. Creiem que l’esport ha d’acostar la gent. I quan no ho fa, ho volem posar de manifest”, va justificar la firma danesa, amb seu a Aarhus i amb més d’un segle d’història.
La samarreta prohibida del Tibet
Fa 25 anys, Hummel es va associar amb una de les seleccions més controvertides del món: la del Tibet. Va néixer per l’impuls del danès Michael Nybrandt, que l’any 1997, en un viatge amb bicicleta per la regió de l’Himàlaia, i després d’un partit de futbol improvisat entre monjos, va somiar que era seleccionador d’aquell territori. Llavors, ni ell era entrenador ni el poble tibetà tenia selecció nacional, però anys després va fer realitat el seu anhel.
El Tibet és conegut com l’equip prohibit per la negativa de la FIFA i la Xina a reconèixer aquell combinat nacional. La Xina fins i tot va amenaçar Dinamarca si acollia el primer partit internacional de la història de la selecció, finalment disputat el 2001 a Copenhaguen contra Groenlàndia. “El finançament era un dels nostres principals maldecaps. Necessitàvem patrocinadors, però la majoria d’empreses no volien col·laborar amb nosaltres per por a les represàlies de les autoritats xineses. Hummel, que de seguida va veure l’oportunitat de diferenciar-se de la resta de marques esportives, va ser una excepció i es va convertir en el proveïdor oficial de roba de la selecció nacional del Tibet”, explica a l’ARA Michael Nybrandt, que fa anys va conèixer el Dalai Lama i s’hi va fer una foto amb la indumentària de l’equip nacional, de color blau i vermell.
“Es van fer samarretes i dessuadores amb un disseny impactant que, pel seu simbolisme, es van vendre per tot el món. Tant a Hummel com al Tibet els van donar una visibilitat que no havien tingut mai”, comenta Nybrandt sobre una profitosa col·laboració que no va acabar gaire bé. Segons ell, “la creixent pressió comercial perquè Hummel s’expandís a la Xina” va fer que la firma “rescindís el contracte”. Llavors, l’equip prohibit va associar-se amb COPA Football. “Hummel va ser clau per jugar el nostre primer partit i per a l’enlairament del projecte; però també va ser un negoci per ells, no una obra de caritat com molta gent es pensa”, conclou Nybrandt. Sigui com sigui, les samarretes del Tibet confeccionades per la marca danesa són autèntiques peces de col·leccionisme i es paguen a preu d’or.
Hummel s’arrela a Catalunya
“L’escapulari europeista i els chevrons de Hummel, símbols d’una mateixa passió per l’esport amb valors”. Així va anunciar l’Europa que a partir d’aquesta temporada vestiria la firma nòrdica i deixaria enrere l’aliança amb Adidas. Els dissenys de les tres samarretes són personalitzats, no pas de catàleg, i han causat furor entre l’afició del club gracienc. Destaca la tercera equipació, que per primer cop duu la senyera al frontal, i també l’edició limitada, amb l’idiosincràtic escapulari pintat per nens i nenes de la Vila de Gràcia, que s’utilitza durant la pretemporada per recaptar fons per a la campanya de micromecenatge Som la resistència.
La nova samarreta del Badalona, que com l’Europa té Hummel com a proveïdor des d’aquest estiu, també reivindica l’arrelament de l’equip al territori a través de l’escut del municipi, que apareix a la part dorsal de l’elàstica, i de l’espot promocional, gravat en alguns dels llocs més emblemàtics de la tercera ciutat més poblada de Catalunya. La marca que va plantar cara a la Xina i Qatar, que a banda de patrocinar el Sunderland, el Werder Bremen, el Betis o el Celta, també vesteix l’Hospitalet –l’equip de la segona ciutat més poblada de Catalunya– i confirma d’aquesta manera la seva ferma aposta pel futbol català.