PEU AL FERRO

La generació perduda toca el dos

JOSEP LLUÍS MERLOS
JOSEP LLUÍS MERLOS Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

Amb 37 anys Ruth Beitia triomfa a l’atletisme de manera espectacular. Ho hem vist als últims campionats, recentment als Jocs de Rio i la setmana passada a la Diamond League. La seva modalitat, el salt d’alçada, demana una tècnica molt depurada, però no té les exigències físiques d’altres modalitats, en què l’edat probablement és més determinant. Igualment, el seu èxit té molt mèrit. Cada esport és diferent i imposa els seus requeriments.

A la F-1, amb 37 anys, els pilots no tenen cap marge per a l’èxit, són autèntics dinosaures. Aquesta disciplina porta temps reclamant un canvi generacional, i aquest cap de setmana, a Itàlia, hi ha hagut una sèrie d’anuncis que obren la porta a aire fresc a la graella. Dijous Felipe Massa -amb 35 anys- va fer públic que deixarà la F-1, després de 15 anys de competir-hi, quan s’acabi el campionat. Ho va fer a Monza, el mateix escenari que va triar Michael Schumacher per comunicar la seva primera retirada. Dissabte Jenson Button -36 anys- va dir que l’any vinent només farà de tercer pilot i d’ambaixador de McLaren, tot i que va deixar oberta una hipotètica tornada per al 2018, molt improbable després d’un any en blanc.

Després de l’accident que va tenir a Hongria el 2009, Massa no ha tornat a ser el mateix. Aquest any ho està fent força malament i, sense opcions de trobar un equip, ha decidit deixar-ho córrer. El cas de Button és diferent. Amb la pressió del jove Vandoorne trucant a la porta de McLaren, la seva continuïtat en actiu no tenia gaire sentit. L’anglès s’ha estimat més assegurar-se els diners d’un rol que farà molt bé abans que tornar a quedar en evidència amb un cotxe que no tira. De tota manera: un final massa conservador i poruc per a tot un campió. Després d’aquestes notícies, Räikkönen -36 anys- i Alonso -35- quedaran com els veterans de la graella l’any vinent, ja que encara tenen contracte.

Ha arribat l’hora d’una renovació massiva com feia temps que no passava, i això pot ser un dels diversos al·licients que necessita la F-1 per recuperar una credibilitat diluïda. Com la Generació Perduda dels escriptors americans que van viure la Primera Guerra Mundial, aquesta tongada de pilots també ha protagonitzat als circuits les batalles més sagnants i èpiques.

Els canvis no s’acaben aquí. Demà es podria confirmar la venda de la F-1 a la companyia americana Liberty. ¿Això podria portar un relleu també en el càrrec de Bernie Ecclestone? Ah, no. L’etern tiet Bernie no està demostrat que sigui mortal.