DAKAR 2020

Ricky Brabec i Carlos Sainz, guanyadors del Dakar 2020

Primer triomf per al nord-americà i tercer per al madrileny, que ja va imposar-se el 2010 i el 2018

Ricky Brabec és el nou guanyador del Dakar en la categoria de motos. El pilot nord-americà, que ha completat la dotzena i última etapa del ral·li en el segon lloc, només per darrere del seu company d'equip José Ignacio Cornejo, ha aconseguit convertir-se en el primer nord-americà que guanya el Dakar. En les 41 edicions prèvies no havia guanyat mai cap categoria cap pilot dels Estats Units i, en la 42a, en canvi, n'hi ha hagut dos, ja que a més de Brabec també s'ha imposat en la categoria de side by side Casey Currie, company d'equip dels catalans Gerard Farrés i Armand Monleón.

Brabec ha estat, doncs, el pilot que ha acabat amb l'hegemonia de KTM, que feia 18 anys que guanyava aquest ral·li. Honda, després de 24 anys d'absència, va tornar al Dakar el 2013 amb la intenció de recuperar els anys en què Cyril Neveu, Edi Orioli i Gilles Lalay assaborien el triomf. Lalay, de fet, va ser l'últim pilot que va pujar amb l'Honda al capdamunt del podi del Dakar, l'any 1989. "Al final hem ajuntat totes les peces del puzle. No hauria estat possible sense tots i cadascun dels membres de l'equip. Estic molt content. És el meu cinquè Dakar i el segon que arribo a la meta final... M'he aixecat molt feliç aquest matí, a punt per aquesta última etapa. I aquí estem. Hem guanyat! Hem hagut de ser intel·ligents i mantenir la concentració cada dia. No hi ha un clar cap de files al nostre equip; tots treballem junts, som una família. Hem guanyat tots", ha dit el nord-americà, feliç després de saber-se guanyador.

Brabec, nascut a San Bernardino (Califòrnia, EUA), va començar a fer bicicròs quan només tenia 5 anys, abans de passar-se al motocròs i als raids. Brabec va marxar quan tenia 15 anys al desert californià a viure amb la seva família. Allà no hi ha dunes, però les hores que es va passar pilotant sobre el terreny trencat de la zona li van donar un bagatge que va sorprendre més d'un quan el va veure competir.

El 2016, Honda li va donar l'oportunitat de competir al Dakar. Ell, acostumat a les curses desèrtiques dels Estats Units, va confessar que no havia sentit a parlar del Dakar quan era petit, a diferència de molts dels pilots que hi participen, que asseguren que el seu somni de petits, quan veien les imatges dels pilots barallant-se amb la sorra, era ser un d'ells. Brabec es va convertir en el pilot nord-americà més jove que debutava al Dakar, amb tan sols 24 anys, i va completar el ral·li en un prometedor novè lloc. La sort, però, no li havia somrigut en els últims anys. L'any passat, quan tot semblava encaminat cap al seu primer triomf, el motor de la seva Honda va dir prou a dues etapes del final. Ara doncs, ha aconseguit el triomf que la història li devia.

Al podi de Qiddiya l'acompanyaran Pablo Quintanilla (Hsqvarna) i Toby Price (KTM). L'australià, que buscava revalidar la corona i sumar el seu tercer Dakar, s'ha hagut de conformar amb la tercera posició d'un ral·li, el primer a l'Aràbia Saudita, marcat per les altes velocitats a les quals els pilots han fet les etapes i per la mort, diumenge, del portuguès Paulo Gonçalves, un veterà d'aquesta prova, després de patir una caiguda.

Tercer Dakar per a Carlos Sainz i Lucas Cruz

En la categoria de cotxes, el guanyador ha estat el madrileny Carlos Sainz que, al costat del seu copilot, el català Lucas Cruz, han aconseguit el seu tercer trofeu del tuareg després dels que ja van aixecar el 2010 i el 2018. Sainz ha acabat l'etapa a quatre minuts de Nasser al-Attiyah, que ho ha provat tot fins a l'últim moment per superar el madrileny i revalidar el títol. Finalment, el madrileny s'ha imposat i el qatarià ha acabat segon, seguit de Stéphane Peterhansel. A la meta, el qatarià i el francès l'esperaven per felicitar-lo, demostrant que l'esperit del Dakar es manté ben viu.

Sainz té 57 anys, però després de dos títols de campió del món de ral·lis (1990 i 1992), ha trobat el seu lloc al Dakar, competició en la qual va debutar el 2006 i que ja ha guanyat en tres ocasions. Així, aquest divendres s'ha convertit en el pilot més veterà que aconsegueix el trofeu del tuareg. I ho ha fet amb la tercera marca diferent, ja que els anteriors els havia guanyat amb Volkswagen i Peugeot i ara ho ha fet amb Mini. El madrileny, que va situar-se líder de la general després de la tercera etapa, ha aconseguit mantenir el primer lloc de la general des de llavors i ha obtingut quatre triomfs en les dotze especials que s'han disputat.

Jaume Betriu, el millor debutant

El català Jaume Betriu s'ha proclamat millor debutant del Dakar en la categoria de motos. En efecte, aquest era el primer cop que el pilot de Coll de Nargó, que prové de l'enduro, s'enfrontava a les dunes, i ha passat la prova amb èxit. Així, al manillar de la KTM, ha acabat 14è, a poc més de 3 hores i mitja de Brabec, una classificació que serveix per picar a la porta dels equips de fàbrica.

Pel que fa a la resta de catalans en la categoria de motos, Joan Pedrero ha acabat 16è, mentre que Laia Sanz s'ha refet en aquesta última setmana i ha acabat 18a. Josep Maria Mas ha complert el seu objectiu d'acabar el Dakar: ho ha fet en el seu segon intent i en la 69a posició, després d'haver-se passat més de 59 hores sobre la moto.

En la categoria de cotxes, a banda de Lucas Cruz, Àlex Haro, al costat de Giniel de Villiers, ha acabat cinquè, mentre que Marc Coma, amb Fernando Alonso, ha tancat la seva primera participació en el ral·li en la categoria de les quatre rodes en el 13è lloc. Nani Roma i Dani Oliveras han acabat 25ens després de superar mil i un problemes.