L'excursió
Girona Oci 03/05/2023

Ruta a peu fins al mirador secret de les Gavarres (amb vistes a l'Empordà)

Als Metges hi van arribar a viure 250 persones, però ara és un poble abandonat amb un restaurant

ARA
El pou de Can Cama, a Sant Cebrià de Lledó, també conegut com els Metges. La zona té unes grans vistes de la plana empordanesa.

Ruta: de la Font de l'Alzina a Sant Cebrià de Lledó (Els Metges)

Inscriu-te a la newsletter Girona Més enllà de la Costa Brava i la Cerdanya
Inscriu-t’hi

Recorregut total, anada i tornada: 10 km

Desnivell: 257 metres

Temps estimat: 2 h 30 min

Els Àngels i el castell de Sant Miquel són els miradors més coneguts de la plana empordanesa des de les Gavarres. Però hi ha un espai idíl·lic on, a més, es pot fer parada i fonda, que també té unes vistes espectaculars –ara bé, ben tocades per la tramuntana– i on antigament havien arribat a viure fins a 250 persones. Parlem del poble format al voltant de l’església de Sant Cebrià de Lledó, que des del segle XIX forma part del municipi de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l’Heura (Baix Empordà).

És més conegut, però, pel nom dels Metges, ja que l’església –documentada des del segle XIII– està venerada a sant Cosme i sant Damià. Inclou una vintena de masies, la majoria de les quals abandonades. Can Cama, però, va renéixer fa uns anys per reconvertir-se en un restaurant típic de cuina catalana on s’arriba per una pista de terra. Dona nom a Sant Cebrià de Lledó, pel gran lledoner que hi ha al davant. La ruta que us proposem és fàcil i va des de la font de l’Alzina, a tocar del riu Daró, fins als Metges. Es pot aparcar al quilòmetre 14 de la carretera GI-664, que mena de la Bisbal a Cassà de la Selva.

1. Aparquem al costat de la calçada al quilòmetre 14 de la carretera de revolts GI-664, que porta de la Bisbal d'Empordà a Cassà de la Selva, o viceversa, i que passa per Sant Sadurní de l'Heura i Cruïlles si es ve del Baix Empordà.
  2. Molt a prop tenim el riu Daró. Hi baixarem per una zona anomenada la font de l'Alzina. Prepareu-vos perquè de seguida vindrà una pujada forta.
  3. Un cop hi arribem, seguim una pista que fa forta pujada.
  4. Trobem una cruïlla de camins. Cal agafar el de la dreta, que també puja fort.
  5. Durant dos quilòmetres pugem sense treva. Trobarem una nova cruïlla. Agafem el camí de la dreta, tal com està indicat.
  6. La pujada comença a afluixar una mica, però continua amunt.
  7. Arribem al Mas Martí Vell, ja a tocar dels Metges. Es tracta d'una gran masia de la qual ja hi ha documents des del segle XIII, la mateixa data de construcció de Sant Cebrià de Lledó. Actualment té reformada una part. També gaudeix d'unes grans vistes de la plana empordanesa i té tot de camps al voltant.
  8. Ja som a tocar de Sant Cebrià de Lledó. Caldrà només seguir el caminet que hi mena i després es poden pujar unes escales fins a l'església. Té el cementiri al costat i des de dins és possible pujar al campanar per gaudir encara més de les magnífiques vistes. Ara bé, no és apte per a gent amb vertigen.
  9. A tocar de l'església hi ha Can Cama, on es pot arribar en cotxe des de la pista forestal des d'urbanitzacions de les Gavarres que formen part de Cassà de la Selva. Can Cama és també un restaurant amb una àmplia terrassa molt agradable els dies que no fa vent i que té un gran lledoner al davant que dona nom a l'església.
  10. Per tornar, desfem el camí. Ja només caldrà baixar durant 5 quilòmetres. En els dos darrers és quan hi haurà més pendent.