L'excursió
Girona Oci 05/04/2023

Ruta pel petit poble fet de camps i de muntanyes dins la ciutat de Girona

Sortim del Barri Vell, passem per Pedret, el barri del Pont, la plana a tocar del Congost i el barri de l'església i tornem per la vall de Sant Daniel

ARA
La plana de Campdorà, amb vistes al Castell de Sant Julià de Ramis i l'ermita de Sants Metges.

Barri Vell - Pedret - El Pont - Campdorà - Sant Daniel

• Recorregut circular: 14 km
  • Desnivell: 150 m
  • Temps estimat: 2 h 30 min

Aquesta és una ruta circular que té una mica de tot. Es pot fer a peu, corrent o en bici. I per als que visquin a Girona, no cal ni agafar el cotxe: n’hi haurà prou sortint de casa. Si fa un temps us descobríem la zona de les Pedreres, el Polvorí i la muntanya de la O, ara ens endinsem en el que és un poble dins de Girona: Campdorà. Situat a tocar del terme municipal de Celrà, està format per una gran plana daurada a tocar del Ter i de la zona del Congost, i per una de més muntanyosa i rural que desemboca al barri de Montjuïc i a Sant Daniel.

La plana daurada té unes vistes espectaculars del castell de Sant Julià de Ramis, que s'està reconvertint a poc a poc en un espai d'investigació dels germans Roca. També s'hi albira l'església dels Sants Metges, on es pot arribar a través d'una altra ruta molt recomanable que queda just a l'altra banda del Ter. Però cenyim-nos a aquesta zona.

A principis del segle XX, fins a la Guerra Civil, era un espai molt concorregut gràcies al balneari de Campdorà. Aquest paratge de deveses fluvials i al costat dels gorgs del Ter era un espai idíl·lic conegut com "les delícies del Congost". Rebia molts visitants per fer-hi festes i àpats populars (feixines), fins que va quedar en l'oblit durant la dècada dels cinquanta.

La Font Picant del Congost va ser restaurada el 2016. Està ubicada a Campdorà, un poble dins la ciutat de Girona.

Ara en queda de testimoni la Font Picant, restaurada el 2016. Hi podem arribar seguint el carril bici que va en direcció al Congost. Després caldrà desfer el camí per pujar en direcció el veïnat de l'església de Campdorà. A la làpida de la font, ara connectada a la xarxa d'abastament d'aigua potable perquè es va tallar la deu per a la construcció de la línia de tren, la carretera C-66 i la variant de la N-II, s'hi llegeix: "Agua carbónica ferruginosa. Ayuntamiento de Celrá año 1861". Aquesta zona antigament formava part de Celrà, però el 1975 va annexar-se a Girona i actualment està inscrita dins del sector Nord, dins del barri del disseminat de Campdorà. A diferència d'altres zones de conreus de la ciutat, com la de Domeny, la febre constructora no hi ha arribat perquè amagades al costat del Ter hi ha la incineradora i la depuradora, i els terrenys no són urbanitzables.

Els passos de la ruta:

1. Sortim del Barri Vell i resseguim la zona verda de Pedret. És una bonica zona urbana al costat del final de l'Onyar, quan desemboca ja en el Ter, plena de desmais.
  2. Aquest és el camí que feia l'antiga Via Augusta, que unia la península Ibèrica amb Roma. Ens mena en direcció al barri del Pont, passant per una petita zona de polígons.
  3. Arribats a la Gasolinera i al Caprabo, deixem el nou pont de l'Aurora a l'esquerra i ens endinsem al Pont, amb l'Institut Narcís Xifra al costat –els antics Salesians–. Caminem per un dels vorals de la carretera fins a arribar a la farmàcia i a una fleca. Llavors tombem a l'esquerra i anem fins al final, a les Deveses.
  4. Just abans d'arribar a la zona verda, a l'esquerra queda el cementiri del Pont, l'únic que encara és parroquial de Girona i on només els habitants del barri poden ser enterrats o bé cal un permís especial.
  5. Seguint cap a les Deveses comença un bonic camí al costat del riu amb tot de zones verdes. Deixem a la dreta el camp de futbol, arribem a una esplanada amb una resclosa que té vistes a la paperera de Sarrià a l'altra banda.
  6. Continuem sempre pel carril bici i passem entre el riu Ter i les cases antigues del barri del Pont que donen al riu.
  7. Travessem el pont de l'Aigua i el camí continua en direcció a Campdorà. Passa a ser una pista de grava que s'acaba de remodelar perquè va ser destruïda per les inundacions del Gloria.
  8. El camí ens porta fins a una altra resclosa: la que dona a les casetes amb hort de Sarrià de Ter. És possible travessar amb cura i anar fins al nucli del poble.
  9. Però la ruta continua en direcció als camps de Campdorà. No té pèrdua. Un cop arribem a un nucli de cases, girem a l'esquerre, sempre al costat de la via del tren.
  10. Si volem anar fins a la Font Picant del Congost, caldrà seguir recte. Si no, passem per sota de la via del tren quan puguem fins a la carretera.
  11. Arribem a les antigues escoles, on a l'altra banda hi ha el trencant que puja cap al veïnat de l'església de Campdorà.
  12. El camí no té pèrdua, però atenció, que és asfaltat i hi passen cotxes. Si es va en bici ara toca una bona pujadeta.
  13. L'església queda passada una bona colla de masies. Té davant una esplanada on per la festa encara es ballen sardanes.
  14. Continuem camí amunt en direcció al barri de Montjuïc. Però quan sembla que ja hem fet el camí més alt, trenquem a l'esquerra per una pista en direcció a la variant de la N-II.
  15. Si travesséssim la variant aniríem en direcció al castell de Sant Miquel. En aquest cas el que fem és seguir avall en direcció al Barri Vell de Girona.
  16. Passem per una altra Font Picant, el cementiri de Sant Daniel, el veïnat de Carme Auguet i finalment arribem al monestir mil·lenari de Sant Daniel.
  17. Ja només quedarà resseguir el riu Galligants fins a arribar un altre cop al Barri Vell o el punt de Girona centre d'on hàgim sortit.