La Patum, Les Santes, la Mercè i... Fires: Girona llança una marca pròpia per reivindicar les festes de Sant Narcís
Una bafarada vermella en forma de castanya convida al diàleg pels volts de Tots Sants i busca fer-se lloc entre el patrimoni festiu català
GironaQuan es parla de la Patum, la Mercè, Les Santes o Santa Tecla, a Catalunya no cal que aquestes festes majors duguin el lloc de referència al darrere. Es fa més que implícit. Sabem ipso facto que són les festivitats de Berga, Barcelona, Mataró i Tarragona. Però si es parla de Fires, d'on es fa referència? Els gironins no en tenim cap dubte: de seguida ens remet a la fred (perquè en gironí ho diem en femení), a la Devesa i a l'olor de castanyes pel pont de Sant Narcís (29 d'octubre) i Tots Sants (1 de novembre). Quina ciutat catalana pot dir amb orgull que es retroba a l'impàs del canvi de temps, quan un cap de setmana vas encara amb màniga curta i el següent potser ja amb abric i guants les matinades de concerts aguantant un got de ratafia a la Copa?
Per reivindicar aquest patrimoni, l'Ajuntament de Girona acaba de presentar la nova marca pròpia de Fires "i generar així orgull de ciutat", en paraules del seu alcalde, Lluc Salellas. Una bafarada vermella en forma de castanya amb la paraula "Fires" a dins serà la nova marca vinculada a les festes de Sant Narcís, que a partir d'ara ja tenen també un nou compte propi a instagram, @firesdegirona, des d'on s'anirà desgranant tota la programació. L'objectiu és fer també marxandatge d'aquesta nova imatge i que, més enllà del cartell anual, que es presentarà a mitjan setembre, esdevingui un logo i símbol vinculat a la ciutat any rere any.
"Els gironins quan acaben les vacances ja pensen en Fires –diu el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Girona, Quim Ayats–. La cultura obre portes i en la nova marca hi estan representats molts elements de tardor i també de la cultura popular. Això no és accidental, perquè el que hem fet els darrers anys és reforçar la cultura popular i la participació de les famílies". Tot i parlar de Fires, el que vol l'Ajuntament és que les festes de Sant Narcís "vagin més enllà" de les atraccions a la Devesa. Per a Ayats, doncs, la creació de la marca vol reforçar "la tasca ja feta", amb un augment del "30% de les activitats" els darrers anys.
Però més enllà dels gironins, la marca vol servir per convertir les Fires de Girona en un "referent a nivell de país" com passa amb "la Patum, Les Santes o la Mercè". "No hi ha altres festes a aquest nivell pels volts de Tots Sants", afegeix. Ayats puntualitza que les Fires són un espai de "retrobament" per a molts gironins i gironines i un moment també de "compartir". Per això aquesta invitació al "diàleg" en una bafarada en forma de castanya.
Un cartell d'artista
Tal com va avançar el Diari de Girona, l'elaboració de la marca ha anat a càrrec de Glam Cooperativa de Comunicació i Disseny, després de guanyar un concurs públic per valor de 6.833,84 euros. L'altra novetat d'enguany, seguint el fil de l'experiència de la Mercè, és que el cartell de cada any ja no s'elaborarà a través d'un sorteig sinó que s'encarregarà a un artista. Es vol que sigui així un cartell col·leccionable.
En paral·lel, l'Ajuntament de Girona busca consolidar diferents tradicions vinculades a les Fires que vagin més enllà dels concerts a la Copa o bé de les atraccions. Ja s'han convertit en noves tradicions la pujada del pilar per les escales de la catedral a càrrec dels Marrecs, les cercaviles vinculades al pregó a la plaça del Vi, la penjada de mosques i el Bicicrucis, que cada any s'ha fet de forma alternativa i que enguany busca relleu o no es repetirà. És per això que diferents paraules vinculades a les Festes de Sant Narcís acompanyen el cartell: concerts, castell de focs, sardanes, artesania, got de Barraques, pluja de gegants, moques, bitlles, pregó, nòria, àliga... Mots vinculats a les Fires.