Internacional 12/03/2019

El pànic al Boeing s’estén arreu del món

La UE suspèn els vols amb el model d’avió accidentat, que només segueix operatiu en vuit aerolínies

Sònia Sánchez
4 min
Cerimònia de lliurament del primer Boeing 737 a la Xina, el 15 de desembre de 2018.

BarcelonaEl terratrèmol provocat al món de l’aviació per l’accident d’Ethiopian Airlines porta camí de tenir conseqüències imprevisibles per a la principal companyia aeronàutica del món. El pànic davant la possibilitat que l’accident de diumenge -similar al que va tenir lloc a l’octubre a Indonèsia amb el mateix tipus d’avió- sigui conseqüència d’algun defecte tècnic en el nou model de Boeing, el 737 Max que fa menys de dos anys que està al mercat, s’ha estès com una taca d’oli arreu del món.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Al llarg de tot el dia d’ahir el degoteig d’aerolínies que anunciaven una rere l’altra que suspenien les operacions amb el nou model d’avió semblava no tenir aturador. De les 47 que havien adquirit el model més nou de Boeing, al tancament d’aquesta edició només vuit seguien utilitzant-lo.

A mitja tarda la mateixa Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA, per les sigles en anglès) anunciava la suspensió de tots els vols amb Boeing 737 Max en els seus dos models en ús, el Max 8 (el que ha patit els dos accidents mencionats) i el Max9 (del qual se n’han comercialitzat encara molt poques unitats). La restricció va entrar en vigor a les vuit del vespre, hora catalana, “com a mesura de precaució”, segons el comunicat de l’EASA, i afectava també “tots els vols comercials operats per un tercer país cap a, des de o dins de la UE” amb qualsevol d’aquests dos models d’avió.

La Unió Europea en bloc se sumava així a la mesura que ja havien aplicat pel seu compte poc abans països com ara el Regne Unit, Alemanya, França, Austràlia i Irlanda “com a mesura de precaució”. Els primers a fer-ho havien sigut la Xina, Etiòpia i Indonèsia el mateix dilluns, l’endemà de la tragèdia etíop.

Aerolínies amb Boeing 737 Max 8 que els han bloquejat o els tenen en ús.

Una revisió en marxa a la nau

Boeing es va afanyar a defensar la “seguretat” de les seves naus, en un intent de posar fre a la sagnia de les seves accions després de l’accident de diumenge: en dos dies havia perdut 30.000 milions de dòlars. En un comunicat a última hora de dilluns, però, la companyia nord-americana explicava que l’accident de Lion Air a Indonèsia de l’octubre “havia desenvolupat una millora en el software de control de vol” de la nau “dissenyat per fer un aparell segur encara més segur”. Aquests canvis incloïen millores als equipaments de la cabina de control i també en la formació dels tripulants i es posarien en marxa als Max 8 “les pròximes setmanes”.

Segons Boeing, l’Administració Federal d’Aviació dels EUA (FAA, per les sigles en anglès) certificaria el nou programari “no més tard de l’abril”. Mentrestant, assegurava que “no hi ha cap raó per emetre noves directrius als operadors” i que el model 737 Max 8 és totalment “aeronavegable”. “La seguretat és la prioritat número 1 de Boeing i tenim total confiança en la seguretat del 737 Max 8. Entenem que agències regulatòries i clients hagin pres decisions que creuen apropiades per als seus mercats”, afegia ahir.

Però és evident que després de la jornada d’ahir Boeing haurà de treballar de valent per recuperar la confiança perduda. L’autoritat europea d’aviació remarcava que “encara és aviat per extreure conclusions de la causa de l’accident” i s’oferia a col·laborar en la investigació de l’accident d’Etiòpia, que duen a terme les autoritats del país juntament amb la Junta Nacional de Seguretat del Transport dels EUA i la FAA, ja que l’aparell era nord-americà.

Ahir, dels 346 avions Boeing 737 Max 8 que són al mercat, 232 ja estaven immobilitzats i 113 seguien en ús. El 80% de les aerolínies que tenen aquests models ja havien anunciat que els deixarien a terra fins que s’aclareixin els motius de l’accident. Molt poques es mantenien fidels a Boeing, entre elles American Airlines, tot i que figures tan destacades com el senador demòcrata Mitt Romney demanaven públicament a la principal aerolínia dels EUA que se sumés immediatament a les reserves generals.

Trump no vol avions complicats

El mateix president dels EUA, Donald Trump, va trucar per telèfon al director executiu de Boeing, Dennis Muilenburg, tot just després de fer dos tuits que no semblaven ajudar gaire la companyia. Trump carregava contra els intents de modernització dels aparells que fan “massa complex” el seu pilotatge. “Ja no es necessiten pilots d’avió, sinó científics informàtics del MIT. Ho veig constantment en molts productes. Sempre buscant anar un pas més enllà de manera innecessària, quan sovint el que és més vell i simple és molt millor”, va piular el president, en un raonament que probablement convenceria bona part de la seva base de votants: “Jo no vull que Albert Einstein sigui el meu pilot. Vull bons professionals de vol que puguin prendre fàcilment i ràpidament el control d’un avió”.

Mentrestant, al tancament d’aquesta edició Boeing queia un 5,7% a borsa, després del 10% que ja va caure dilluns. El Senat del EUA anunciava també una sessió per tractar l’accident del Boeing, el principal venedor d’avions del món. I és que la crisi del nou model podria desbancar la que encara és la primera empresa aeronàutica del món, per davant de la seva principal rival, l’europea Airbus. El 2018, de fet, Boeing havia superat per primer cop els 100.000 milions de beneficis, un rècord que aquest 2019 no és gens clar que es repeteixi.

stats