Trump amenaça l'Iran de destruir "completament" el jaciment de gas de South Pars
El president desvincula els EUA de l'atac previ que Israel ha conduït contra aquest jaciment controlat per Teheran i Doha
WashingtonLa guerra de l'Iran amenaça de convertir-se en una espiral d'atacs contra enclavaments crítics per al mercat energètic global. Després que dimecres al matí Israel bombardegés les instal·lacions gasístiques de South Pars (les més grans del món) i que l'Iran prometés venjança, Donald Trump ha respost: si Teheran pren represàlies, Washington destruirà "completament" el jaciment que exploten de manera compartida els aiatol·làs i Qatar. Molt convenientment, l'advertència del president estatunidenc arriba després que Doha hagi denunciat l'impacte d'un míssil iranià a la seva instal·lació gasística de Ras Laffan. El republicà permet que els iranians es cobrin el seu "ull per ull", però vol aturar-ho aquí.
El president promet als iranians que no hi haurà més atacs israelians contra South Pars si no emprenen més atacs contra les instal·lacions gasístiques de Qatar. "No es faran més atacs per part d’Israel en relació amb aquest camp de South Pars, extremadament important i valuós, llevat que l’Iran decideixi imprudentment atacar un país molt innocent, en aquest cas Qatar; en aquest supòsit, els Estats Units d’Amèrica, amb o sense l’ajuda o el consentiment d’Israel, destruiran massivament la totalitat de la planta de gas de South Pars amb una força i un poder que l’Iran no ha vist ni presenciat mai", ha escrit a Truth Social dimecres al vespre.
Trump ha assegurat que "els Estats Units no sabien res" de l'atac i que Qatar tampoc "hi estava implicat de cap manera, ni tampoc tenia cap coneixement". Però que "malauradament, l'Iran no ho sabia" i per això ha perpetrat aquest primer atac "injust" contra la instal·lació de Ras Laffan. Malgrat que el president negui tenir coneixement de l'operació, segons la premsa israeliana el bombardeig sobre una part de South Pars sí que s'hauria fet amb el consentiment de Washington.
Si el tancament de l'estret d'Ormuz ja havia disparat el preu del petroli, la incorporació dels nuclis energètics de la regió com un nou blanc encara enterboleix més el panorama econòmic. El bombardeig israelià sobre South Pars ja ha provocat una pujada del preu del petroli i el barril del cru s'ha disparat gairebé fins als 110 dòlars. El complex de Ras Laffan que aquesta tarda han atacat els iranians és la instal·lació de producció de gas liquat més gran del món: es calcula que produeix prop del 20% del subministrament mundial i juga un paper clau en la demanda de combustible tant als mercats asiàtics com europeus. No cal mencionar quina seria la conseqüència d'un atac total contra South Pars per part dels EUA.
A banda de Ras Laffan, l'Iran també havia amenaçat amb possibles atacs contra altres estructures energètiques del Golf, com el complex petroquímic de Jubail, a l’Aràbia Saudita; i al camp de gas d’Al Hosn, als Emirats Àrabs Units. El ministeri d'Exteriors de Qatar ha denunciat l'atac d'aquest dimecres com una nova escalada: "Els iranians continuen amb les seves polítiques d’escalada, que estan empenyent la regió cap al límit i arrossegant països que no formen part d’aquesta crisi cap a la zona de conflicte".
L'atac contra la instal·lació de gas liquat de Qatar revela una nova tàctica a través de la qual l'Iran intenta erosionar les aliances dels països del Golf amb els EUA alhora que escala la pressió a escala global. Des que va començar la guerra ja fa tres setmanes, Teheran ha dut a terme atacs contra la resta de petroestats de la regió. L'ofensiva amenaça el model econòmic que durant les darreres dècades han construït aquests països a recer de la seguretat que comportava l'associació amb Washington. Ara, el conflicte ha revelat un escenari molt diferent: tenir bases o qualsevol mena d'aliança militar amb els EUA, més que ser un element dissuasiu s'ha convertit en una diana.