Quatre avions de transport de drons i vigilància a la zona: la flotilla de Gaza acusa Israel dels atacs als seus vaixells
Registres de vol documenten el moviment d'aparells militars israelians a bases de Malta i Itàlia els dies previs als incendis en dues embarcacions insígnia
BarcelonaLa Global Sumud Flotilla acusa Israel dels atacs contra dos dels seus vaixells insígnia fondejats a Tunísia després d'haver salpat de Barcelona. Mitjançant registres de vol, la investigació documenta els moviments de quatre avions israelians, dos de transport de drons i dos de vigilància, que haurien portat els aparells no tripulats fins a bases militars de Malta i de Sicília. Després els drons haurien sobrevolat les aigües del Mediterrani de forma autònoma per llançar dues càrregues incendiàries sobre els dos vaixells, a la matinada del 9 i del 10 de setembre, que van causar incendis a la proa de les embarcacions Family i Alma. Els tripulants van poder apagar els focs i no hi va haver ferits. Si es confirmés, es tractaria d'un atac contra civils en territori d'un tercer país (Tunísia) i contra Portugal i el Regne Unit, per les banderes que duien les dues embarcacions atacades. La investigació qüestiona l'explicació oficial de les autoritats tunisianes i del govern espanyol, que van tractar els incendis com un accident.
Els registres de vol acrediten el moviment de quatre avions militars israelians al Mediterrani el passat 2 de setembre:
- Un avió LockHeed Hercules 130 de les forces aèries israelianes, preparat per al transport de drons, es va enlairar de la base aèria de Nevatim, al sud d'Israel, a les 12.08 h i va aterrar a la base aèria de Sigonella a Sicília a les 16.40 h. Va quedar-se tres hores i mitja a terra i va tornar a enlairar-se a les 20.17 h i va tornar al punt d'origen.
- Un altre aparell israelià Lockheed Martin C-130J Super Hercules, també preparat per al transport de drons, va sortir de la mateixa base militar israeliana uns minuts més tard que el primer i va aterrar a Malta al voltant de les 16.35, tot i que en aquest cas va desconnectar el senyal de posicionament quan aterrava. Després de tres hores a terra va tornar a enlairar-se de Malta i va tornar a base.
- Un avió Gulfstream 5 de l'aviació israeliana, un aparell d'intel·ligència i vigilància, es va enlairar des de la mateixa base militar israeliana a les 15.52 h, va sobrevolar Malta i la costa tunisiana entre les 18.30 h i les 20 h, una franja en què va alentir la velocitat i no es va poder seguir la seva ruta. Va tornar a Israel i va aterrar al punt de sortida a les 22.32 h.
- Un altre Gulfstream 5 israelià, un aparell d'intel·ligència i vigilància equipat amb sistemes de control de senyals, es va enlairar de la mateixa base militar israeliana a les 15.59 h i va sobrevolar Malta i les proximitats de la costa de Tunísia entre les 18.30 h i les 20.15 h. Seguidament va tornar a la mateixa base militar israeliana.
Aquests registres de vol consten al web ADS-B Exchange, que recull les dades d'una xarxa d'experts en aviació i noves tecnologies, amb l'objectiu d'oferir "una finestra sense filtres ni censura als moviments aeris globals", segons diu el mateix portal.
Si, efectivament, aquests avions van transportar drons fins a Malta i Sicília, els drons podrien sobrevolar de manera autònoma la distància fins a Tunísia, llançar les càrregues incendiàries amb la informació recollida pels avions de vigilància el 9 i el 10 de setembre, i tornar després sense deixar rastre als punts de partida. Aquesta versió es corrobora també amb el testimoni dels tripulants que eren en els vaixells en el moment de l'atac i que van sentir aproximar-se i marxar els drons, un so que també va quedar enregistrat als vídeos de les càmeres de seguretat de les embarcacions.
Els registres i els testimonis se sumen a les amenaces del ministre de l'Interior d'Israel, l'ultradretà Itamar Ben-Gvir, que va amenaçar amb tractar els activistes de la flotilla com a "terroristes" i una "amenaça a la seguretat nacional". També als precedents, com l'atac amb un dron israelià amb aparells del mateix tipus a Malta l'1 de maig passat contra el vaixell Conscience que també pretenia obrir un corredor humanitari marítim a Gaza i va quedar inutilitzat.
"Creiem de manera fonamentada que els atacs s'han fet amb mitjans operatius transportats per Israel a Malta i Sicília", afirma la Flotilla. Són "atacs premeditats amb projectils de baixa capacitat per causar danys" amb un objectiu intimidatori. Els activistes recorden també que aquests atacs s'haurien fet des de dins del territori de la UE i utilitzant els espais aeris de Malta i Itàlia, i reclamen protecció per a la seva missió no violenta de trencar el setge israelià a Gaza. Després, pels retards causats per aquests incidents i per problemes organitzatius, la flotilla va salpar ahir a la nit de Tunísia i en els pròxims dies es reunirà amb les embarcacions que han sortit d'Itàlia i, juntes, sortiran de Grècia rumb a la Franja.