Mèdia 29/04/2018

Albert Sáez: “Intuïm que en els pròxims anys haurem de redefinir el concepte de mitjà”

Professor de la URL i director de l’informe ‘Outlook Blanquerna’

à.g.
2 min
Albert Sáez: “Intuïm que en els pròxims anys haurem de redefinir el concepte de mitjà”

BarcelonaAlbert Sáez ha sigut president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, secretari de Comunicació de la Generalitat i, en la seva última etapa, fins fa poques setmanes, director adjunt d’ El Periódico. Com a professor universitari de la Facultat Blanquerna, ha sigut l’encarregat de dirigir aquest estudi sobre el sector. El seu últim llibre és El periodisme després de Twitter (3i4), guardonat amb el premi Joan Fuster d’assaig, l’any 2015.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La creació d’un nou model de negoci genera poca preocupació entre els enquestats. ¿Creu que és perquè es perceben alternatives millors o perquè no hi ha prou consciència de la necessitat de reformular aquests models?

La nostra impressió és que aquesta preocupació no ha arribat als directius i els treballadors de les empreses de comunicació. Pensem que l’impacte de la desintermediació -que no afecta només aquest sector- fa ineludible afrontar aquest repte. El més rellevant, per exemple, del pla del New York Times per al 2020, és justament aconseguir que la principal font d’ingressos siguin els lectors i no la publicitat. Això ens sembla rellevant.

Un de cada quatre enquestats creu que els perfils que es busquen en el seu sector són de persones disposades a treballar amb salaris baixos. ¿Percep que la precarització del sector augmentarà o disminuirà?

Seria estrany que en un context general de devaluació dels salaris el sector de la comunicació no en patís els efectes. Però també tenim la sensació que el fet que aquest no sigui el principal vector de creació d’ocupació indica que podríem estar al final d’aquest període i a prop de marcar un punt d’inflexió.

Les dades globals inclouen professionals de camps diversos, com els gabinets de comunicació o la publicitat. ¿L’atur entre els periodistes dels mitjans continuarà creixent?

Intuïm que en els pròxims anys haurem de redefinir el concepte de mitjà. ¿ The New Barcelona Post és un mitjà de comunicació? ¿Netflix és un mitjà de comunicació? Mentre continuem fent servir indicadors antics per observar el món nou, possiblement arribarem a conclusions esbiaixades. El mateix concepte de gabinet de comunicació o de gabinet de premsa està superat per l’actual dinàmica del periodisme de marques i per la necessitat de tenir cura de tots els continguts que genera una empresa o una institució. Massa vegades volem posar vi vell en botes noves.

Han demanat fins a quin punt el clima polític general condiciona el futur del sector. ¿A quina conclusió arriba?

Generalment la preocupació existeix, però no ocupa el primer lloc entre els enquestats. Sí que hem detectat que és molt més intensa en el sector audiovisual, entenem que com a conseqüència del pes que té el sector públic a través de la CCMA. Pensem que aquest hauria de ser un motiu de reflexió per a la classe política, no fos cas que allò que es va evitar que perillés amb l’aplicació de l’article 155 ara perilli per decisions pròpies del Parlament de Catalunya.

stats