EL FUTUR DELS MÈDIA

L’ARA activa un ambiciós pla d’innovació contínua

El diari ha adoptat el mètode Sàpiens de Ferran Adrià per mantenir-se a l’avantguarda de la premsa

Ferran Adrià és el creador del mètode Sàpiens, que l’ARA ha adoptat. / PERE TORDERA

Com a diari nascut el 2010, en plena crisi de la premsa de paper, un dels gens de l’ARA ha estat sempre el d’arrapar-se als temps presents, desafiant si cal les nocions imperants en un sector de ràpida -i s’intueix que perpètua- transformació. Per aprofundir en aquesta voluntat de reinvenció contínua, fa un any va posar en marxa un grup transversal d’innovació amb personal del diari pertanyent a diferents departaments anomenat ARA Lab, i va adoptar la metodologia Sàpiens, creada per Ferran Adrià, per assegurar la contínua innovació del diari.

En essència, el mètode creat per l’impulsor d’El Bulli es basa en quatre principis. Primer, qüestionar l’ statu quo i replantejar-se si les creences assumides han de ser veritablement axiomes. En segon lloc, cal mantenir una actitud científica i, per tant, aportar empirisme i rigor a l’anàlisi del diagnòstic. El tercer pas és traçar un pla que inclogui el concepte d’ eficiència. Qualsevol projecte ha de tenir només la profunditat que el temps i els recursos permeten. Finalment, el quart estadi és el de la mirada global, és a dir, estudiar l’assumpte des de tants angles i perspectives com sigui possible. És així com de les dades es passa a la informació, i d’aquí al coneixement.

En definitiva, es tracta de connectar el coneixement. És a dir, d’innovar per comprendre i, en cercle perpetu, comprendre per innovar. La metodologia del prestigiós xef es pot aplicar a qualsevol àmbit i, a banda de l’ARA, ja ha estat testada per empreses o institucions com l’escola de disseny Elisava, CaixaBank, Hewlett Packard o la Fundació Telefónica.

“Ha sigut molt emocionant poder treballar durant mes de mig any colze a colze amb Ferran Adrià”, explica Georgina Ferri, subdirectora de l’ARA i responsable de l’ARA Lab. “Ell i el professor d’Esade Marcel Planellas ens han ajudat de manera desinteressada a aplicar-nos l’auditoria creativa, una eina que permet avaluar el teu nivell d’innovació i creativitat. Ara es tracta que no s’aturi el que ja hem començat. I algun dia explicarem als nets que vam treballar amb Ferran Adrià”.

La innovació és una necessitat reconeguda en sectors empresarials relacionats amb el consum de bens fabricats, però és encara una assignatura pendent a les indústries creatives. L’aliança amb Adrià ha permès fer una auditoria creativa que justament té en consideració el fet que l’activitat periodística té dosis importants d’ingredients aparentment poc mesurables -per molt que es puguin identificar quan un s’hi topa-, com la creativitat i el talent. De fet, el xef es troba en ple procés d’analitzar com El Bulli va ser tan innovador i va crear fins a 1.846 plats diferents des dels famosos fogons de la cala Montjoi. Es tracta, en definitiva, d’agafar la màgia de la creativitat i decodificar-ne el genoma per potenciar-la i assegurar que aquesta creativitat corre per les venes de tot el diari.

Esther Vera, directora de l’ARA, valora aquest treball: “Hem aplicat la metodologia Sàpiens fent-nos nosaltres mateixos una auditoria creativa a l’empresa amb l’objectiu de poder innovar. Amb les conclusions, hem ideat uns projectes concrets, abastables, en un termini de temps determinat i amb la idea de fer assaig i error. Si no funcionen, els canviem per uns altres”.

Els treballs de l’últim any d’aquest grup d’innovació han quallat en un treball intern per definir les estratègies de futur, inspirat en part en l’estudi que va fer el New York Times l’any 2014 i que va marcar el rumb de l’aprofundiment digital per al diari. En aquest sentit, algunes de les iniciatives que o bé s’han posat en marxa recentment o bé s’activaran en les pròximes setmanes són les següents.

Un equip d’investigació

El periodista Albert Llimós encapçala la nova unitat de periodisme d’investigació, amb la qual el diari vol assumir temes de llarg recorregut que necessiten un treball més dilatat en el temps i allunyat del ritme de producció diària. A més, s’estan treballant aliances amb altres mitjans per participar de la publicació de filtracions d’abast internacional i assegurar que un diari amb òptica catalana aprofita al màxim el contingut susceptible de ser rellevant per al país.

A més, l’ARA -com a diari vinculat a la seva comunitat- vol comptar amb les informacions sensibles que tinguin els lectors i que creguin que poden ser susceptibles d’esdevenir notícia. Per això està a punt de posar en marxa una bústia electrònica a través de la qual poder-se comunicar amb el diari i fer arribar informació amb la garantia absoluta d’anonimat i confidencialitat.

Ara Data: de les dades a les històries

Vivim una era en què emmagatzemem més coneixement que mai en format digital: és l’anomenat big data. I aquest oceà de dades és un material en brut en el qual es pot pouar per trobar-hi notícies i informació rellevant. Però per detectar on hi ha material interessant calen periodistes especialitzats en el tractament d’aquestes dades. És per això que es va crear la unitat de periodisme de dades, coordinada per Auri Garcia, que treballa de manera transversal amb la resta dels reporters de la redacció i els programadors dedicats als continguts.

Algunes de les peces que s’han produït en aquest últim any són un especial de mapes interactius sobre la delinqüència a Catalunya o bé una comparativa que permet veure com la Costa Brava té més dies bons per al bany que la Daurada. També s’ha publicat un interactiu que mostra els preus dels lloguers de Catalunya, actualitzats i dividits per barris, municipis i comarques. Tenir un equip multidisciplinari permet que la dada freda pugui acabar explicada amb una narrativa amable. El periodisme de dades també genera grans històries.

Campus per a joves periodistes

Els mitjans ja no són uns simples emissors de continguts, sinó que intenten convertir-se en punt de referència per a tota una comunitat, a la qual proveeixen informació però també acompanyament en diferents aspectes de la seva vida ciutadana. En aquest sentit, aquest estiu l’ARA proposa la primera edició de les seves colònies d’estiu.

Del 25 al 30 de juny se celebrarà el Campus de Periodisme de l’ARA, obert a nois i noies de 12 a 14 anys i per al qual ja estan obertes les inscripcions. És una iniciativa de Fundesplai, entitat de referència en el món de l’educació en el lleure, i Ràdio Estel. Periodistes de l’ARA conduiran tallers de periodisme, que es combinaran amb les habituals activitats dels casals d’estiu. Un dels objectius és que els joves participants aprenguin a desenvolupar l’esperit crític i adquireixin el gust pel periodisme de qualitat.

Les notícies, a mida

El debat paper versus digital es pot donar per superat: hi ha un consens entre els mitjans que l’important és crear continguts rellevants i, aleshores, posar-los a disposició del públic de la manera més efectiva possible, a través de les finestres més adequades en cada moment. I, per tant, avancem cap a un món de continguts cada cop més seleccionats a mida: les xarxes socials han afavorit que les notícies arribin als seus públics específics.

En aquest marc, l’ARA ha dissenyat un pla per categoritzar els seus continguts a partir d’una taxonomia seguint el mètode proposat per Ferran Adrià, per poder començar a servir els seus articles en el futur de manera personalitzada.

El projecte encara es troba en fase embrionària, però tenir els continguts classificats permetrà assolir l’ideal del diari fet a mida sense renunciar a la jerarquització de notícies proposada per l’equip editorial de l’ARA, que és una de les exigències dels lectors.

Interactius i nous formats

L’ARA va ser dels primers diaris que va oferir als seus lectors reportatges en format interactiu, una pràctica que s’ha convertit en habitual en la premsa de prestigi internacional. Aquest esforç per trobar una narrativa que aprofiti les possibilitats de la web al màxim s’ha vist reconegut amb una quinzena de premis nacionals i internacionals.

L’any passat, per exemple, la divisió espanyola de la Society for News Design va distingir aquest diari amb tres premis: un pel mateix disseny de la secció (interactius.ara.cat), un per la cobertura en directe dels atemptats a Catalunya de l’agost i un tercer per Catalunya, radar a radar com a exemple de periodisme de dades presentat de forma amable per al lector.

L’equip d’interactius també va guanyar una menció del jurat i el premi per votació popular en un repte d’innovació digital organitzat per la Global Editor’s Network i Google amb el projecte Ara Stories: un nou format web per a mòbils.

Un dels temes potents del diari els últims temps ha sigut el seguiment del vaixell Open Arms, dedicat al rescat de refugiats en trànsit pel Mediterrani. A més d’estrenar una càmera de 360 graus que permetia veure la nau per dins i fer una immersió visual en aquest vaixell i la tasca que realitza, l’ARA va posar en marxa un format innovador que permetia enviar preguntes a la tripulació a través del WhatsApp.

Transparència amb el lector

La multiplicació d’emissors, la viralitat de les xarxes i la dependència dels mitjans tradicionals dels acords publicitaris o institucionals han fet que, sovint, el lector se senti desorientat sobre la fiabilitat d’una informació o sobre si aquesta compleix els mínims estàndards periodístics. Una de les mesures que l’ARA ha tirat endavant aquests últims mesos és assegurar-se que tots els continguts que no emanen de la redacció sinó que estan patrocinats, són publicitaris o bé són branded content s’identifiquin de manera que cap lector pugui creure que formen part de l’oferta periodística pròpia del diari.

Un nou matí a la web per acompanyar els lectors

La voluntat d’arrapar-se a les necessitats i hàbits dels lectors de l’ARA ha motivat una anàlisi interna que ha evidenciat la necessitat de proveir més continguts a la web durant el matí, tenint en compte que és un moment de màxima audiència, més enllà dels articles que es carreguen la nit anterior des de l’edició en paper del diari. En aquest sentit, està en preparació un format matinal que asseguri una constant actualització de la web i que mantingui la tensió informativa amb formats d’immediatesa i que expliquin els primers esdeveniments de la jornada i en facin una interpretació àgil.

Més continguts de