Mediapro compra la productora El Terrat

Andreu Buenafuente continuarà com a responsable de la companyia 

Els acudits d'El Terrat s'aixopluguen sota el paraigua de Jaume Roures. Després de mesos de negociació,  Mediapro ha anunciat aquest dijous la compra de la productora especialitzada en formats de comèdia, que continuarà sota la responsabilitat d'Andreu Buenafuente. En una compareixença de tots dos a Madrid, el soci gestor de Mediapro, Jaume Roures, ha evitat donar xifres de l'operació i ha explicat que l'absorció permet a El Terrat "aprofitar l'expansió internacional" de Mediapro, mentre que ells poden "potenciar la comèdia i el teatre". "A nosaltres ens va bé perquè som una mica sosos i ens dona el punt d'humor i de teatre que ens falta", ha bromejat Roures. Amb la incorporació d'El Terrat se sumen a Mediapro 580 hores anuals de programació i 300 treballadors. 

El propietari d'El Terrat, Andreu Buenafuente, ha aclarit que incorporar-se a Mediapro els permet garantir-se "un futur més tranquil amb un company de viatge", i centrar-se en la captació de talent i la creació de continguts "d'entreteniment d'autor", segons ha definit, deixant de banda altres aspectes de gestió. En aquest sentit, Buenafuente ha explicat: "Quan ets mitjà, algunes coses t'afecten massa", en referència als canvis en les operadores televisives i en contrast amb la major concentració en els continguts que poden assolir dins una empresa més gran. Tanmateix, els implicats en l'operació han explicat que El Terrat mantindrà l'autonomia com a empresa i amb comptes propis.  Buenafuente continuarà com a màxim responsable d'aquesta divisió i Agustí Esteve es mantindrà com a director executiu.

Tot i la seva cartera actual de projectes, la productora de Buenafuente va viure moments difícils a finals del 2011 quan va presentar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) i va acomiadar 28 treballadors. En aquell moment l'empresa va explicar que prenia la decisió pel descens de la productivitat. "A ningú li agrada reduir l'empresa, però a vegades no hi ha més remei", va explicar llavors l'humorista a través de Twitter. El 2017 El Terrat va començar a remuntar i els dos últims exercissis els va tancar en positiu.  

A Mediapro, ha explicat Roures, l'adquisició d'El Terrat no ha d'afectar la productora pròpia de ficció, 100 Balas. "El que volem és sumar identitats, no hi ha cap temor de trepitjar-nos, com es diu", ha dit amb humor Buenafuente. "Són molts anys parlant d'aquesta parella i sabem que els matrimonis són perillosos, però creiem que ens donarà bons resultats i criatures noves", ha metaforitzat Roures, que també ha bromejat que la compra es fa "per veure si em jubilen aviat". Tots dos han reconegut que l'operació va estar a punt de tancar-se fa anys però "no va quallar", en paraules de Buenafuente, que ha reconegut que no sabia ben bé per què es va frustrar aleshores.

L'absorció arriba només dues setmanes després que Mediapro es retirés de l'accionariat d'Atresmedia, on l'empresa de Roures participava amb una part de La Sexta, fusionada amb Antena 3 des de l'any 2011. Roures, preguntat per si hi havia influït la seva relació personal amb Antonio García Ferreras, ha descartat que la sortida "tingués res a veure amb altres aspectes que alimentin el morbo" i s'ha limitat a assenyalar motius econòmics, perquè Atresmedia "queia a la borsa" i al cap i a la fi Mediapro tenia "una proporció molt minoritària" de les accions.

El directiu ha descartat que ara per ara Mediapro entri a cotitzar a borsa: "És un horitzó de futur, però ara mateix gens immediat davant les turbulències dels mercats". I ha detallat un dels seus últims avenços en la internacionalització de l'empresa: l'adquisició a França dels drets del futbol, una estratègia que de fet li va servir per impulsar la seva carrera com a empresari. Mediapro tindrà a França els drets de la Ligue 1 i la Ligue 2, però no els de la Champions, i els oferirà en plataformes "no exclusives" seguint el model d'Espanya. 

Nou programes de televisió en antena

El Terrat és una de les principals productores del sector audiovisual estatal. Actualment la companyia té  nou programes televisius en antena o en fase de preproducció, tres programes de ràdio, dos podcasts, sis produccions teatrals i el festival de comèdia Singlot. La majoria dels seus projectes formen part de la programació de Movistar+ –com Late motiv, La resistencia, LocoMundo i la sèrie de Berto Romero Mira lo que has hecho–, però també produeixen espais per a TV3 com Preguntes freqüents i el programa d'innovació digital Revolució 4.0 i per a À Punt ( Assumptes interns). En l'àmbit radiofònic produeixen Nadie sabe nada i El grupo (Cadena SER), a més de  Vostè primer (RAC 1).

La trajectòria d'El Terrat es remunta a l'any 1989, quan Buenafuente va començar el seu primer projecte radiofònic, El Terrat de Ràdio, que s'emetia a Ràdio Reus. Arran d'aquell primer èxit, la companyia va anar ampliant el radi d'acció a la televisió. A Ràdio Reus, Buenafuente va coincidir amb Javier Pons, ara director general de Globomedia, dins de Mediapro, on es retrobaran, tal com ha explicat Buenafuente davant la presència del seu nou company. "He sigut empresari des de sempre", ha recordat Buenafuente, que ha fet balanç dels seus anys d'independència total. "Hem passat de tot, hem estat bé, molt bé, normal, malament i molt malament. Però al final ha valgut la pena, perquè hem sigut propietaris i hem pogut dormir tranquils, entre cometes, tal com està el món, fent continguts de qualitat i amb un carinyo pel talent". 

Més facilitat per captar talent que per retenir-lo

La factoria dirigida per Andreu Buenafuente ha sigut un planter de talent, sobretot en l’àmbit de la comèdia. Els exemples més recents són David Broncano, que s’ha convertit en referent còmic de la generació mil·lennial, i Berto Romero, que es va fer popular arran del seu pas pel late  Buenafuente i ha creat la sèrie Mira lo que has hecho amb el suport d’El Terrat.

Així com Broncano i Romero continuen amb Buenafuente, altres talents sorgits d’El Terrat van decidir emprendre el seu propi camí. L’exemple més sonat és el de Jordi Évole, que va saltar a la fama com el Follonero a Una altra cosa i posteriorment a Buenafuente. El Terrat va ser al darrere del naixement de Salvados el 2008 i en va ser la productora fins al 2015, any en què Évole va muntar la seva pròpia empresa, Producciones del Barrio, per tirar endavant el programa. També va engegar la seva productora Toni Soler, que es va incorporar al programa de ràdio El Terrat l’any 1995 i va fer programes com Set de nit i 7 de notícies amb la productora de Buenafuente. Per El Terrat també han passat Toni Clapés, José Corbacho i Santi Millán.