FICCIÓ

TV3 retrata la decadència de l’aristocràcia amb ‘Vida privada’

La televisió pública estrena la minisèrie que adapta la novel·la de Josep Maria de Sagarra

Després de portar a la televisió El cafè de la Marina, Sílvia Munt es torna a endinsar en l’obra de Josep Maria de Sagarra per adaptar Vida privada, el clàssic de la literatura catalana que dissecciona la decadència de l’aristocràcia barcelonina durant els anys 30, entre el final de la dictadura de Primo de Rivera i la Segona República. La minisèrie s’emetrà en dos dies: el primer episodi es podrà veure avui i el segon el dilluns 14 de maig.

Els protagonistes d’aquest retrat del declivi social de les classes benestants són els Lloberola, una família arruïnada econòmicament i socialment a causa de la incapacitat del patriarca, el marquès de Lloberola (Pep Cruz), per adaptar-se als nous temps. Els seus fills, el Frederic (Francesc Garrido) i el Guillem (Pablo Derqui), fan gala d’una moralitat difosa i plena de clarobscurs. El primogènit viu abocat al joc i acumula deutes, mentre que el petit és capaç de tot per mantenir-se a dalt de tot de l’escala social.

Antiherois sense escrúpols

Per a la directora, un dels elements clau a l’hora d’enfrontar-se a l’obra de Sagarra, adaptada per la guionista Coral Cruz, era “trobar els actors que defensessin aquests personatges tan ambigus”. “Sagarra és un gran psicòleg i era necessari trobar els actors que fossin capaços de fer totes les capes de l’ésser humà”, explica Munt, que afegeix que el ritme cinematogràfic que han imprès a la minisèrie els ha permès explicar a poc a poc el viatge que fa cadascun dels personatges.

“Són dos protagonistes que són antiherois, no tenen una gran qualitat moral, però, en canvi, havíem de fer que l’espectador empatitzés amb ells”, argumenta la directora. El Guillem és algú que “no té escrúpols, no des d’un punt de vista maquiavèlic, sinó que realment té una moral molt laxa”, explica Derqui, que remarca que un dels referents que van agafar a l’hora de treballar el personatge va ser Jep Gambardella, de La gran bellesa.

Una de les sorpreses del repartiment és Pedro Casablanc, a qui Munt va conèixer durant un festival de cinema a Marsella. Va ser allà on l’actor, que no parla català, es va oferir per treballar a Vida privada. “L’endemà tenia un missatge seu al WhatsApp parlant català amb una pàgina sencera de Vida privada memoritzada”, recorda la directora. Així va ser com l’actor es va guanyar el paper del baró de Falset, un home que té un matrimoni molt particular amb Conxa Pujol, interpretada per Aida Folch. Tots dos es trobaran amb Guillem de Lloberola, amb conseqüències diverses.

El repartiment de la minisèrie es completa, entre d’altres, amb Maria Molins, Àgata Roca i Diana Gómez, que interpreten, respectivament, l’amant, la dona i la filla del Frederic. Aquesta última serà el primer membre de la família que lluitarà per poder treballar i ser una dona independent.

Més enllà de la qualitat interpretativa, un dels punts forts de la producció són les localitzacions i la recreació de l’època. El 40% de la minisèrie es va rodar a Cervera, a la Casa-Museu Duran i Sanpere, que serveix d’escenari per a la casa dels marquesos de Lloberola. Munt se sent especialment orgullosa d’haver pogut rodar a les fonts de Montjuïc de Barcelona, un dels emblemes de la ciutat i de l’Exposició Internacional del 1929, l’any que comença la història.

Etiquetes

Més continguts de