Mitjans de proximitat
Mèdia 07/10/2013

El 63% de les capçaleres comarcals ja tenen web i presència a les xarxes socials

Els mitjans de proximitat perden lectors i treballadors però resisteixen millor la crisi que els generalistes

Acn
2 min
Acte de presentació del 'Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013'

BarcelonaLa premsa comarcal tampoc s'escapa de la crisi econòmica i la del sector: avui en dia té, a Catalunya, uns 200.000 lectors menys que fa un any, i en el mateix període ha destruït 700 llocs de treball. No obstant això, el 'Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013', que recull aquesta realitat, també reitera la major capacitat del sector per resistir la crisi si es compara amb la premsa generalista. Presentat aquest dilluns, l'informe apunta aspectes positius, com el procés de digitalització de les capçaleres comarcals o la "fidelització" dels lectors de periodisme de proximitat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Segons l'estudi, elaborat per l'Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), aquestes publicacions van ser líders en 38 de les 41 comarques catalanes l'any 2012 i van tenir una audiència total d'1.008.000 lectors. Aquesta xifra suposa un 15% menys que l'any 2011, quan en va registrar 1.228.000. Quant al nombre de capçaleres, entre el 2011 i el 2012 es va passar de 134 a 119. La caiguda és, doncs, significativa, però tot i així el director de l'estudi, Enric Yarza, ha insistit que, si es compara amb el conjunt de la premsa generalista de Barcelona, Catalunya i la resta de l'Estat, "la premsa comarcal és la que millor resisteix" la crisi econòmica i la crisi del sector.

Yarza no només ho remarcava per la caiguda de vendes, sinó també pel nombre de treballadors d'aquests mitjans, que també ha caigut aquest 2012. El 2007, quan es va publicar el primer 'Llibre Blanc', el sector ocupava 1.860 persones, i des de llavors s'han perdut 700 llocs de treball. La lectura positiva de la xifra és, segons ha exposat Yarza, que ara el 54% dels treballadors formen part de la redacció de les capçaleres (fa anys el percentatge no superava el 40%), la qual cosa demostraria que els mitjans han prioritzat "el producte" i han externalitzat els serveis complementaris.

Dades esperançadores

Les dades del 'Llibre Blanc de la Premsa Comarcal 2013' indiquen que aquests mitjans segueixen caminant de forma decidida cap a l'entorn digital. El 2012, el 63% de les publicacions ja disposava de pàgina web, i només un any abans el percentatge era del 55%. Enric Yarza considera "clau" que la voluntat d'aquesta premsa sigui "anar-se introduint i desenvolupant cada vegada més en l'entorn digital".

L'ACPC també destaca positivament el nivell de "penetració al territori i fidelització del públic" que experimenta la premsa comarcal, malgrat algunes dades adverses. Aquests dos factors –"dos pilars fonamentals que fan que el periodisme comarcal i local resisteixi millor els efectes de la crisi en comparació amb els mitjans generalistes"– es poden traduir en una xifra: el 51% de la difusió de la premsa comarcal es fa a dia d'avui a través de la subscripció. És a dir, supera ja les vendes al quiosc. Aquest fet és una garantia d'estabilitat evident per a les publicacions.

En conjunt, la premsa de proximitat catalana va generar l'any 2012 uns ingressos totals de 53 milions d'euros. La publicitat es manté com la principal font d'ingressos de les publicacions comarcals, i representa el 8,4% del conjunt de la inversió publicitària dels mitjans de comunicació a Catalunya. Amb tot, la inversió publicitària també ha decaigut en el darrer any, però, això sí, no tant com en les capçaleres generalistes.

stats